2024-01-08, 14:46
Medlem
Beställde en julklapp 20/12, som PostNord tappade bort. Företaget svarade idag 8/1 följande;

Citat:
Ber om ursäkt för sent svar.

Ditt paket har inte rört sig sedan den 20 December, jag misstänker att paketet är borta då vi inte heller har fått någon retur ännu. Vi kommer kontakta Postnord, men sålänge så kommer vi att skicka om ditt paket till dig. Hoppas du förstår.

Ha en fin dag!

Jag har sagt till de i mitt första mejl att jag inte vill ha produkten längre, då jag behövt skaffa en på annat håll. Men de vill alltså skicka ut den oavsett.

Vad gäller rent juridiskt? Kan jag häva köpet, och isåfall vilket lagrum kan jag hänvisa till?
Citera
2024-01-08, 14:50
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul4n
Beställde en julklapp 20/12, som PostNord tappade bort. Företaget svarade idag 8/1 följande;

Jag har sagt till de i mitt första mejl att jag inte vill ha produkten längre, då jag behövt skaffa en på annat håll. Men de vill alltså skicka ut den oavsett.

Vad gäller rent juridiskt? Kan jag häva köpet, och isåfall vilket lagrum kan jag hänvisa till?

Under förutsättning att du har gjort det ursprungliga köpet på nätet, dvs på distans, gäller ju distansavtalslagens ångerrätt på 14 dagar. De 14 dagarna börjar räknas från det att du har tagit emot varan.

Så det låter ju väldigt dumt av företaget att skicka ut varan om du meddelat att du ångrat dig. Men när du tar emot den får du väl skicka tillbaka, dock kan du tvingas betala den frakten. Beror på säljarens villkor.
Citera
2024-01-08, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bul4n

Du har 14 dagars lagstadgad returrätt på vara du köpt på nätet. Det finns dock undantag.

Om det är 14 dagar från beställningstillfället eller från det att du får varan, känner jag dock inte till.
Citera
2024-01-08, 15:01
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Du har 14 dagars lagstadgad returrätt på vara du köpt på nätet. Det finns dock undantag.

Om det är 14 dagar från beställningstillfället eller från det att du får varan, känner jag dock inte till.
Länk
Är 14 dagar från det att varan kommit till kunden som gäller om det är en vara och inte en tjänst.
Citera
2024-01-09, 00:26
Medlem
flashmaners avatar
Informera företaget skriftligen (epost) om att du ångrat köpet och inte vill ha varan, samt att de inte skall skicka någon vara till dig om de inte redan har gjort det, samt att de omgående skall återbetala pengarna du betalat.

Skulle de sedan ändå skicka dig varan, efter att du meddelat dem att du ångrat dig, då hade jag ta mig fan vägrat att betala returfrakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in