2024-01-08, 12:25
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Låter riktigt bra detta. Men fyhelvete vad jag stör mig på att Ukraina fortfarande inte får använda västerländska vapen på ryskt territorium.

Tycker verkligen det är dags att släppa den spärren nu, särskilt efter att ryssarna börjat terrorbomba Ukraina med nordkoreanska raketer.
Ja, detta verkar ohållbart, ska ryssen få lov att stå på andra sidan staketet och skicka raketer utan eftergifter. För varje missil ryssen skickar från ryskt territorium skulle Ukraina skicka tillbaks en liknade present.
Citera
2024-01-08, 12:29
Medlem
Nytt videoreportage om Archer. 💛💙
Kort sagt så är ukrainarna helt lyriska över dess egenskaper.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/sverige/svenska-vapnet-hyllas-stort-i-ukraina-revolutionerande-/
Svenska vapnet hyllas stort i Ukraina: "Revolutionerande".

Archer kallas underverk – "Svenskarna gjorde ett bra jobb".
Senast redigerad av Chillgren 2024-01-08 kl. 12:32.
Citera
2024-01-08, 12:31
Avslutad
Citat:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/sverige/svenska-vapnet-hyllas-stort-i-ukraina-revolutionerande-/

Härligt! Man blir stolt att vara svensk när man läser detta🙂
Zelensky nämnde också Archer i positiva ordalag igår.
Citera
2024-01-08, 12:34
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Kollade i höstas på flightradar 24.
Det var en enorm flygtrafik mellan Ryssland och Turkiet, med främst semestrande ryssar.
Nu är det lite för kallt i Turkiet, så då är det inte så många flyg.
Det handlar även om flygplan som inte längre är servade enligt regelverket, dessa plan kan inte längre landa i Turkiet eller andra länder där regler för underhåll krävs.
Det är nog bar en handfull rövhålsländer där dessa plan är välkomna.
Citera
2024-01-08, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Vilka vi? Jag är svensk.

Det stämmer att Rysslands armé är macho på ett helt annat sätt. Det blir så i traditionella kulturer, där arméerna inte är fulla av kvinnor, bögar och feminiserade män.

Vad gäller "homoerotiken" så känner man väl andra som man känner sig själv. Du kan antagligen inte se vuxna män göra något alls tillsammans utan att börja tänka på bögsex.

Det konsiga är att när du nämner bögsex så får jag en bild framför mig av ryska knektar i sina skyttevärn.
Citera
2024-01-08, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Det är möjligt att den funkar bra men vad hjälper det när Nato har slut på ammunition!?
Nato har inte slut på ammunition.

Vakna, arma idiot. Din store idol tigger vapen hos Kim Jong och mullorna.
Citera
2024-01-08, 12:51
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Det konsiga är att när du nämner bögsex så får jag en bild framför mig av ryska knektar i sina skyttevärn.

Jag har trålat hela internet efter äkta militärt bögsex och kan nu presentera resultatet av min empiriska undersökning så ni slipper se själva.

Då det kommer till filmandet av anala våldtäkter och allmänna bögerier i militära sammanhang så sticker Ryssland ut markant.

Allt man kan hitta från samtliga NATO-länder är typ en officiellt publicerad bild på en marinofficer som fick ge sin partner av samma kön "first kiss" då de kom tillbaka till hamn medan mängden publicerat content kring avsugningar och frivilliga och ofrivilliga penetreringar i de ryska styrkorna är exponentiellt ofattbart mycket större och det verkar dessutom vara materiel som är spritt av dem själva.

Känns lite som Afghanistan-vibbar. Gubbarna går och skriker om hur haram det är med bögeri samtidigt som de ska hålla handen och knulla danspojkar på löpande band.

Ryssland är uppenbarligen rätt så bögigt. De har bara problem med självbilden.
Citera
2024-01-08, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Det är möjligt att den funkar bra men vad hjälper det när Nato har slut på ammunition!?
Bara i din våta dröm.
De dagliga ryska, katastrofala förlusterna visar annat. Eller skjuter ryssarna mot/på varandra?
Citera
2024-01-08, 13:01
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Kort sagt så är ukrainarna helt lyriska över dess egenskaper.

Javisst blir man stolt och gott att se att svenska vapen i händerna gör livet riktigt surt för de ryska inkräktarna. Många lovord är det.

Ett lite längre reportage 6 min från samma
Reportage.
https://x.com/friaukraina/status/1744281018847113479?s=46&t=f43evtMhOY1hegxW6HUK1w
Citera
2024-01-08, 13:07
Medlem
Archer, rörligt, tungt artillerisystem biter bra mot den ryska invasionsarme'n i Ukraina. Designat och konstruerat för att slå mot en rysk invasion i Sverige.

Archer kallas underverk – "Svenskarna gjorde ett bra jobb"
Svenska vapnet Archer hyllas i Ukraina för att vara ”revolutionerande”.

Videon från Ukraina där Archer är på plats, är väl värd att se.

Såg nu att länken redan postas. Väl värd att se i repris..
En kommande svensk export succe'.
Senast redigerad av Antistalk 2024-01-08 kl. 13:09.
Citera
2024-01-08, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Vadå möjligt att den funkar bra?

Den är överlägsen allt kommunistjävlarna kan rulla fram, därför dom terrorbombar Ukraina med drönare och missiler utan någonsomhelst mätbar träffsäkerhet.

Har du sett den träffa något? Vad ska man göra när den behöver service? Och som sagt, styrkan lär vara att skjuta många skott som landar ungefär samtidigt. Men vad hjälper det om man bara har ett?
Citera
2024-01-08, 13:13
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du ser väl vad som hände? Det gick inte jättebra för Ukraina. Det var darwinistiskt efterblivet och omoget. Stater som är flera hundra år gamla har visat sig föra fram ledarskap som inte gör såna tabbar.

Satt och funderade länge var i dårskapen kring dina ideer om vem var först, man skulle bryta in.
1. 1991 erkändes Ukraina som självständig nation. Inkl Ryssland. Det är allt vi behöver veta.
Jag vet att du vill ha folkomröstningar i enskilda kommuner. Rena fantasier som bara är trams.

Fantasier som Putin också ägnat sig år. Har ni suttit tillsammans, du och Putin?

Putin hade historiska kartor i huvudet när han kom fram till att Sovjetunions fall inte var så bra.
Men det gamla Sovjet varade inte i mer än 69 år. I sammanhangen en väldigt kort historik och som inte kan tilldelas en större geopolitisk påverkan.
Jämför man med andra historiska stater, så är detta tydligt.
Den äldre generationen i Ryssland minns Sovjet som något som gjorde livet likvärdigt för alla. Lika illa för alla, förutom eliten, så klart.
Därför är anspelningar på att det var bättre förr, något som får gensomlag hos den äldre generationen.
Eliten behöver liva upp minnena hos folket, av det hat som fanns på 30 och 40 talet. Men även också kalla krigets dagar. Fosterländska kriget(aka WW2) som inte startade med invasionen av Polen, utan först när nazisterna anföll Ryssland.

Var ska vi dra ett strecket, tidsmässigt i historien?
800 talet? Då skapades den första Ukrainska staten. ca 1223 år sedan....
1200 talet?
1600 talet?
1920 talet
1954?
1991?
2014?
eller 2022?
Ja, det går att lägga till 1994 och 2015 som intressanta årtal.

I sammanhanget, Ryssland bildades år 1283 eller mera år 1547. Bra långt efter Ukraina. För att få perspektiv på denna fråga.

Vem avgör var "strecket" ska dras och varför?
Jag anser att de lagar och regler som finns och som parterna har skrivit under, gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in