Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Jag ser det inte som du. De olika landsdelarna tillhör folket som bor där, enligt min syn. Du verkar snarare ha synen att "all mark tillhör presidenten".
Ukraina är bara en abstraktion. Vi ska designa den abstraktionen så minst möjligt med folk dör och det blir fred i framtiden. Det är bra att Ukraina finns, för där är några som identifierar sig med den. De hade varit olyckliga om det överhuvudtaget inte gått att sitta och vara ukrainsk i sitt eget Ukraina, likt assyrier eller kurder. Men exakt var gränsen går är underordnat.
Vem som förtillfället är President är givetvis av underordnad betydelse i en fungerande demokrati eftersom denne vanligtvis byts ut med 8-10 års mellanrum ibland bara efter en mandat period. 4-5 år.
Däremot finns det en statsbildning och konstitution som en majoritet av världens länder har erkänt
däribland även Ryssland . denna skrevs på av Boris Jeltsin som vid denna tid var Rysslands President.
I samband med detta lovade Ryssland även att respektera de geografiska gränser som fastslogs.
Det är därmed ingen som helst tvekan om att Rysslands angrepp på Ukraina är ett folkrätts brott
och kan inte betraktas som något annat.
Jag är inte generellt emot att man kan förhandla om några mindre områdens tillhörighet i det fall en betydande majoritet av befolkningen i dessa områden skulle tycka att man blivit felbehandlade , men om man väljer invasion som medel för detta har man enligt mej förbrukat sin rätt att nå framgång i
dessa förhandlingar för en lång tid framöver.