2024-01-08, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizzman
Jag skrev "förmodligen" du missade nog det. Har du nån autism?
Jag har sakkunskap till skillnad från dig.
Citera
2024-01-08, 09:24
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Vi har även United Airlines Flight 811 1989 där en dörr lossnade och sög ut 9 st.

https://en.wikipedia.org/wiki/United_Airlines_Flight_811
Tittar man på fönster som lossat finns det ett flertal exempel. https://samchui.com/2023/05/25/miracle-of-sichuan-airlines-flight-8633-first-officer-sucked-out-of-the-cockpit/
Citera
2024-01-08, 09:42
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag funderar på om inte olyckan då skulle ha skett nästan vid första flygturen om de översta två skruvarna saknades helt? Kan det hela ändå ha fungerat "på vippen" ända tills nu?

Det finns ett än värre scenario och det är att de två översta skruvarna skjuvades av men mot det talar att konstruktionen finns på fler plan och då borde det rimligen ha hänt ett flertal gånger tidigare kan man tycka.

Vad man i det fallet kan tänka sig är att det visserligen fanns skruvar på plats i detta plan men skruvar av sämre kvalitet.

Jag tror inte det räcker att skruvarna saknas eftersom dörren inte hålls stängd direkt av bultarna. Dessa hindrar bara att dörren kan röra sig nedåt. Så länge den inte kan röra sig nedåt så är det "rolling pins" i ett spår som tar upp kraften och hindrar att dörren öppnas.

Det finns även fjädrar som i nederkanten som trycker dörren uppåt så den måste aktivt tryckas nedåt om man ska öppna den.

Man kan t ex tänka sig att planet råkar ut för en rejäl luftgrop och "faller fritt" en bit. När fallet sedan slutar kommer dörren tillfälligt "bli tyngre" och rör sig då nedåt tillräckligt för att rolling pins skall glida ur spåret nedåt.

Bild av rolling pins i spåret och bulten:
https://postimg.cc/KKq7K1Xt

Om jag förstår konstruktionen rätt måste dörren efter att ha öppnats lite i överkant också sedan röra sig uppåt en bit igen för att kunna fortsätta rotera på gångjärnen i nederkant men det är ju vad som skulle hända i luftgropsscenariot.
Alternativt ger vinddraget så stora krafter att gångjärnen slits sönder direkt.

Min spekulation blir att utredningen kommer visa detta:

1. Alla fyra bultarna saknades
2. Planet hamnade i en kraftig luftgrop precis innan dörren lossnade.
Senast redigerad av KlappMungon 2024-01-08 kl. 10:03.
Citera
2024-01-08, 09:52
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Jag tror inte det räcker att skruvarna saknas eftersom dörren inte hålls stängd direkt av bultarna. Dessa hindrar bara att dörren kan röra sig nedåt. Så länge den inte kan röra sig nedåt så är det "rolling pins" i ett spår som tar upp kraften och hindrar att dörren öppnas.

Det finns även fjädrar som i nederkanten som trycker dörren uppåt så den skulle inte öppnas hur mycket man än ökade trycket.

Man kan t ex tänka sig att planet råkar ut för en rejäl luftgrop och "faller fritt" en bit. När fallet sedan slutar kommer dörren tillfälligt "bli tyngre" och rör sig då nedåt tillräckligt för att rolling pins skall glida ur spåret nedåt.

Om jag förstår konstruktionen rätt måste dörren efter att ha öppnats lite i överkant också sedan röra sig uppåt en bit igen för att kunna fortsätta rotera på gångjärnen i nederkant men det är ju vad som skulle hända i luftgropsscenariot.

2. Planet hamnade i en kraftig luftgrop precis innan dörren lossnade.
Orsaken är alltså troligen de bultar som satts dit för att modifiera dörren till nödutgången för att plombera den?
De som utfört det arbetet har inte gjort det på ett korrekt sätt?

Om så är fallet är det antagligen flygplan som berörs. Det lär vara få flygbolag som betalar extra för större flygplansvarianten med sedan ändå bestämmer sig för att flyga med så få passagerarna att de kan plombera igen nödutgångarna L3 och R3.
Senast redigerad av ksv 2024-01-08 kl. 09:54.
Citera
2024-01-08, 10:00
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Orsaken är alltså troligen de bultar som satts dit för att modifiera dörren till nödutgången för att plombera den?
De som utfört det arbetet har inte gjort det på ett korrekt sätt?

Om så är fallet är det antagligen flygplan som berörs. Det lär vara få flygbolag som betalar extra för större flygplansvarianten med sedan ändå bestämmer sig för att flyga med så få passagerarna att de kan plombera igen nödutgångarna L3 och R3.

Jag killgissar att Alaska Airlines valt modellen för räckviddens skull. Då kan man inte flyga med max antal passagerare. Nackdelen blir andrahandsvärdet. Man missar kunder som vill ha planet för den högre passagerarkapaciteten.
Citera
2024-01-08, 10:12
Medlem
Citat:

Det finns även fjädrar som i nederkanten som trycker dörren uppåt så den skulle inte öppnas hur mycket man än ökade trycket.

2. Planet hamnade i en kraftig luftgrop precis innan dörren lossnade
.

Mmm...låter ganska troligt det du skriver. The "rolling pines" lär ta upp lasten. Låsskruvarna i sig tar inte upp någon egentlig last och är inte heller konstruerade för att ta upp last "utåt" ur planet. Troligen har alla fyra skruvar saknats.
På något sätt känns det dessutom lite konstigt att när skruvarna väl (åter)monterades, kanske efter en demontering, så glömdes bara två av skruvarna. Det är på sitt sätt lite ologiskt att bara glömma det ena paret av skruvarna. Har man väl påbörjat monteringen av ett skruvpar så lär man knappast glömma det andra paret.

Konstigt att detta slank igenom efterkontrollen? Borde inte skruvskallarna vara målade i skrikande illrött så att det direkt går att se att dessa är på plats?
Senast redigerad av Konrad 2024-01-08 kl. 10:16.
Citera
2024-01-08, 10:15
Medlem
Citat:
Jag killgissar att Alaska Airlines valt modellen för räckviddens skull. Då kan man inte flyga med max antal passagerare. Nackdelen blir andrahandsvärdet. Man missar kunder som vill ha planet för den högre passagerarkapaciteten.
Alaska har ju valt en konfiguration som passar just dem med färre säten som ger passagerarna bättre benutrymme och komfort.
Det påverkar inte räckvidden så mycket.
Valet ger en flexibilitet i och med att det är lätt att ändra konfigurationen av kabinen.
Om man istället vill operera som ett lågkostnads- eller extremlågkostnadsbolag med fler säten ersätter man pluggarna med riktiga nödutgångsdörrar.
Citera
2024-01-08, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Alaska har ju valt en konfiguration som passar just dem med färre säten som ger passagerarna bättre benutrymme och komfort.
Valet ger en flexibilitet i och med att det är lätt att ändra konfigurationen av kabinen.
Om man istället vill operera som ett lågkostnads- eller extremlågkostnadsbolag med fler säten ersätter man pluggarna med riktiga nödutgångsdörrar.

Tror din teori om hur detta skedde kommer att visa sig stämma.

Pluggade emergency exit är ju relativt ovanligt, kan detta ha bidragit till att kontroll/check
på installationen ej genomförts ? Måste ju finnas dokumentation på ett den HAR utförts.
Citera
2024-01-08, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Tror din teori om hur detta skedde kommer att visa sig stämma.

Pluggade emergency exit är ju relativt ovanligt, kan detta ha bidragit till att kontroll/check
på installationen ej genomförts ? Måste ju finnas dokumentation på ett den HAR utförts.
Jag har inte och vill egentligen inte heller ha någon teori.
Haveriutredningen kommer nog ganska snart fram till orsaken.
NTSB ska förresten undersöka den högra pluggen idag.
Citera
2024-01-08, 11:00
Medlem
Boeing har kraftigt dragit ner på sin styrka av kontrollanter
i tillverkningen.
Minskade kostnader i det korta perspektivet. Resultatet ser vi nu.
Citera
2024-01-08, 11:07
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71

Enligt videon som länkats tidigare så varnar Boeing för att kostnaden är hög för att sätta in riktiga dörrar i efterhand och avråder från dessa "pluggar" om man kan vilja. ha en annorlunda konfiguration i framtiden.
Citera
2024-01-08, 11:13
Medlem
Citat:
Enligt videon som länkats tidigare så varnar Boeing för att kostnaden är hög för att sätta in riktiga dörrar i efterhand och avråder från dessa "pluggar" om man kan vilja. ha en annorlunda konfiguration i framtiden.
Det stämmer men flexibiliteten är ändå värdefull och höjer andrahandsvärdet.

I sammanhanget är kostnaden trots allt inte oöverstiglig.

Efter 10, 15 eller 20 år behöver kanske hela inredningen bytas ut och det innebär en oerhört mycket större kostnad för flygbolaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in