2024-01-07, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Är du så ignorant att du tror att "Nato kastat in allt dom har" kanske du ska undvika att kalla andra för idioter. Resten av "analysen" tappar också en del i värde, kan vi väl säga.

Du är bra dåligt informerad. NATO har kastat in allt dom har att kasta in nu måste dom producera och den kapaciteten som behövs har dom inte. USA har börjat dra sig ur eftersom dom har gjort sig av med det gamla skräpet och där är inte mer att tjäna för påhejarna. Övriga NATO skulle inte överleva två veckor emot Ryssland så varför väljer man inte diplomati istället för död förmodligen för att vi har inga riktiga ledare i väst som tar sin befolknings bästa som första val.
Senast redigerad av Siegfrid 2024-01-08 kl. 06:46.
Citera
2024-01-07, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppfjantar
Citat:
Är du så ignorant att du tror att "Nato kastat in allt dom har" kanske du ska undvika att kalla andra för idioter. Resten av "analysen" tappar också en del i värde, kan vi väl säga.

Du är bra dåligt informerad. NATO har kastat in allt dom har att kasta in nu måste dom producera och den kapaciteten som behövs har dom inte. USA har börjat dra sig ur eftersom dom har gjort sig av med det gamla skräpet och där är inte mer att tjäna för påhejarna. Övriga NATO skulle inte överleva två veckor emot Ryssland så varför väljer man inte diplomati istället för död förmodligen för att vi har inga riktiga ledare i väst som tar sin befolknings bästa som första val.

Lägg ner, tokjävel. Hur många F-22 har du sett i kriget? A-10 (hade piggat upp förvisso)? Nato är inte en part i kriget, hade de varit det hade t.o.m du märkt det.
Senast redigerad av Siegfrid 2024-01-08 kl. 06:49.
Citera
2024-01-07, 23:17
Medlem
Citat:
Citat:

Du menar att Ryssland har "riktiga ledare"? En "riktig ledare" skickar alltså hundratusentals av sina medborgare att dödas i krig? Jag föredrar nog våra ledare trots allt.
Senast redigerad av Siegfrid 2024-01-08 kl. 06:46.
Citera
2024-01-07, 23:20
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Och om du tycker det är så viktigt med öppenhet, så kan du ju börja med att kräva att Ryssland föregår med gott exempel och redovisar trovärdiga uppgifter om sina förluster.

Kanske lite för mycket begärt, kanske enklare att börja med att låta Ryssar diskutera kriget fritt utan att riskera 8,5 års fängelse. Någonting som Marina Ovsiannikova fick som straff för att hon höll upp en skylt i direktsändning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Marina_Ovsiannikova
Citat:
Hon väckte uppmärksamhet runt om i världen den 14 mars 2022 när hon protesterade mot Rysslands invasion av Ukraina, under det direktsända tv-programmet Vremja, genom att hålla upp en skylt med antikrigsbudskap. Handlingen fick först spridning via sociala medier, och togs senare upp av etablerade medier runtom i världen.

https://twitter.com/nexta_tv/status/1709460074177917010
Citat:
The Basmanny court of Moscow has sentenced in absentia former editor of Channel One Maria Ovsyannikova to 8.5 years in prison.

The woman was tried for "fakes about the Russian army".
Citera
2024-01-07, 23:21
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Nu är ju det faktiskt så att ukraina o ryssland är lika gamla? Eller?

Ja där är ju två sätt att se det. Antingen ser man det som att Ryssland är Sovjets (eller tsar-rysslands) fortsättning. Eller så ser man det som en ny stat. När vi diskuterar kriget är ju det sociologiska/politiska perspektivet det viktiga, snarare än det rent juridiska.

Många här inne betonar ju hur dåliga Ryssland är på att hålla avtal, och baserar det på hundratals år.
Eller på hur Ryssland som land betett sig mot Ukraina när man styrde dem.
Så jag tror de flesta pro-ukrainare här inne ser det som att Ryssland och Ukraina inte är lika gamla.

Hur ser jag det? Jag brukar betona att Sovjet och Ryssland är två rätt olika stater. Sovjet (och tsar-Ryssland) var verkliga imperialister som, likt Brittiska imperiet, helt enkelt försökte bli så stora som möjligt. Jag tror inte Putin har den samma imperialismen. Man kanske kan jämföra det med Tyskland före och efter nazismen. Samma land, men ändå två olika projekt. Eller Turkiet efter ottomanska rikets styckning. Ryssland som geopolitisk idé tror jag är att sitta och vara konservativt med ett gäng svaga stater runt sig som man har vänskapliga förbindelser med, plus Kina, EU och Japan.

Putin själv och många ryska intellektuella, drar också paralleller till Ryssland/sovjet. De ser sig själva inte som en ny stat. Jag tror också Ryssland har ärvt mycket rent administrativ struktur och eliter från Sovjet. De blir också sedda utifrån som en gammal nation av många.

I Ukraina är det delvis annorlunda, men också delvis liknande. men de har inte samma interna institutioner. De har inte visat sig fungera - t ex dynamiken mellan östra Ukraina och västra. Det är en ny spänning. Dessutom ser de sig väl i mycket högre grad som ett ungt land?

Oavsett vilket, så har väl Ryssland ett horribelt track record när det gäller att få fram bra överste ledare? Deras styrka tycks ligga någon annanstans.
Citera
2024-01-07, 23:23
Medlem
[quote=Muppfjantar|86954030]
Citat:
Är du så ignorant att du tror att "Nato kastat in allt dom har" kanske du ska undvika att kalla andra för idioter. Resten av "analysen" tappar också en del i värde, kan vi väl säga.[/QUOTE

Ja, vi i väst har riktiga FOLKEVALDA ledare som givetvis kan bedöma situationen bra, eftersom de måste väljas om av de kloka väljarna som också kan bedöma situationen bra, och har för länge sedan insett att en existens under Rysk stövelklack finns det inga människor som kommer att Önska.
Citera
2024-01-07, 23:24
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Du är bra dåligt informerad. NATO har kastat in allt dom har att kasta in nu måste dom producera och den kapaciteten som behövs har dom inte.
Citat:
Lägg ner, tokjävel. Hur många F-22 har du sett i kriget? A-10 (hade piggat upp förvisso)? Nato är inte en part i kriget, hade de varit det hade t.o.m du märkt det.

NATO har tillgång till över 20 000 militära flygplan och helikoptrar. Varav 3300 jaktplan och 1100 attackplan:

https://www.statista.com/statistics/1293174/nato-russia-military-comparison/

Hur många av dem har vi sett hittills i kriget?
Citera
2024-01-07, 23:36
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja där är ju två sätt att se det. Antingen ser man det som att Ryssland är Sovjets (eller tsar-rysslands) fortsättning. Eller så ser man det som en ny stat. När vi diskuterar kriget är ju det sociologiska/politiska perspektivet det viktiga, snarare än det rent juridiska.

Många här inne betonar ju hur dåliga Ryssland är på att hålla avtal, och baserar det på hundratals år.
Så jag tror de flesta pro-ukrainare här inne ser det som att Ryssland och Ukraina inte är lika gamla.

Hur ser jag det? Jag brukar betona att Sovjet och Ryssland är två rätt olika stater. Sovjet (och tsar-Ryssland) var verkliga imperialister som, likt Brittiska imperiet, helt enkelt försökte bli så stora som möjligt. Jag tror inte Putin har den samma imperialismen. Man kanske kan jämföra det med Tyskland före och efter nazismen. Samma land, men ändå två olika projekt. Eller Turkiet efter ottomanska rikets styckning. Ryssland som geopolitisk idé tror jag är att sitta och vara konservativt med ett gäng svaga stater runt sig som man har vänskapliga förbindelser med, plus Kina, EU och Japan.

Putin själv och många ryska intellektuella, drar också paralleller till Ryssland/sovjet. De ser sig själva inte som en ny stat. Jag tror också Ryssland har ärvt mycket rent administrativ struktur och eliter från Sovjet. De blir också sedda utifrån som en gammal nation av många.

I Ukraina är det delvis annorlunda, men också delvis liknande. men de har inte samma interna institutioner. De har inte visat sig fungera - t ex dynamiken mellan östra Ukraina och västra. Det är en ny spänning. Dessutom ser de sig väl i mycket högre grad som ett ungt land?

Oavsett vilket, så har väl Ryssland ett horribelt track record när det gäller att få fram bra överste ledare? Deras styrka tycks ligga någon annanstans.
Var?
Citera
2024-01-07, 23:40
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Var?
Vet inte?
Citera
2024-01-07, 23:41
Medlem
Citat:
OK du länkar till något som lika gärna kunde ha kommit från Aftonbladet eller Ukraina så trots att du ansträngde dig att få det till att verka seriöst föll det platt.
Men frågan är ju varför Ukraina ska offra sin befolkning till ingen nytta mer än att det finns folk i väst som har känslostormar om hur elaka ryssar är och det kan jag inte vara en bra anledning till att stödja ett krig istället för diplomati. Om du istället läser på från början och du bör börja kring 2008 det bör räcka och ta in info från alla vinklar så blir det mer seriöst. Ta sedan och titta på storpolitiken i stort. USA håller eller har enligt mig förlorat dominansen i världen vilket är anledningen till Ukrainas förstörelse.

Men varför ska Ryssland offra sin befolkning till den enda nyttan att Ryssland blir fattigare?
Citera
2024-01-07, 23:44
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
OK du länkar till något som lika gärna kunde ha kommit från Aftonbladet eller Ukraina så trots att du ansträngde dig att få det till att verka seriöst föll det platt.

Okej... BBC är tydligen för vinklat för din smak. (Det är grundkällan) Så vad rekommenderar du, RT? Pravda? Scott Ritter på Twitter?

Citat:
Men frågan är ju varför Ukraina ska offra sin befolkning till ingen nytta mer än att det finns folk i väst som har känslostormar om hur elaka ryssar är och det kan jag inte vara en bra anledning till att stödja ett krig istället för diplomati. Om du istället läser på från början och du bör börja kring 2008 det bör räcka och ta in info från alla vinklar så blir det mer seriöst. Ta sedan och titta på storpolitiken i stort. USA håller eller har enligt mig förlorat dominansen i världen vilket är anledningen till Ukrainas förstörelse.

Ukraina offrar sig för att dom skyddar sig mot en ondskefull diktator vid namn Putin som anfallit deras land. Ukraina offrar sig för att dom bryr sig om sina medmänniskor, dom vill inte se fler massakrer utförda av ryska militärer på deras land. Svårare än så är det inte.

Vi andra, vi ser plågorna som Ukraina nu utstår på grund av Putin och gör allt för att hjälpa dom. Någonting som påminner mig om att jag borde skicka en till slant till Blågula-bilen.
Citera
2024-01-07, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor

Tveklöst har Ryssland ärvt mycket av Sovjets gamla strukturer. Men dagens Ryssland måste betraktas som en ny stat, liksom Ukraina. Detta då det gamla Tsar-Ryssland var en statsbildning som innefattade flera av de stater som nu är självständiga. Sovjetunionen kan absolut sägas vara samma statsbildning som Tsar-Ryssland, det var mest styrelseskicket som ändrades (samt att man lade under sig nya områden). Men dagens Ryssland är geografiskt avsevärt mindre än det pre-sovjetiska Ryssland och Sovjets upplösning är därmed också den slutliga upplösningen av det gamla Ryssland. Så dagens Ryssland måste därför ses som en ny statsbildning, lika väl som Kazakstan och Ukraina (m fl).

Att Putin och andra inte ser Ryssland som en ny stat är ju enbart ett stort problem. Och kan ju delvis förklara detta krig. För det innebär ju naturligtvis att de även bär idéer om att återskapa det "ursprungliga" Ryssland. Att se det som en nystart för landet 1991 är mer eller mindre än förutsättning för att skapa en vettig framtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in