Citat:
Ursprungligen postat av
mrsharpangel2
Tror ändå ryssland kommer försöka dra sig ur deta. Att dom skulle kunna vinna deta militärt är inte troligt.
Samtidigt måste väst leverera mer vapen till Ukraina och det är fort. Men Ukraina kommer inte heller kunna sparka ut ryssland ur Ukraina. Båda parter har kört fast och det talar för att någon form av förhandling kommer ske i vår.
Antagligen blir gränsen någonstans där den är idag. Ukraina sitter besvärligt till just nu och ryssland kan mycket väl vinna deta.
För att det fetade inte ska verka alltför motsägelsefullt, menar du på att Ryssland kan vinna på något annat sätt än militärt? Varför tror du då att Ryssland skulle dra sig ur, om de har goda chanser att vinna (militärt eller ej).
Själv tror jag att Ryssland i bästa (värsta) fall kan vinna lite landyta om de riktigt ger järnet till att hålla ställningskriget igång i många år, då Putin bara bryr sig om sin politiska överlevnad och struntar fullkomligt i hur många hundratusentals ryssar som behöver dö för detta.
Ukraina har ju inte riktigt samma syn på sin befolkning, så ifall kriget verkar bli väldigt långvarigt så de inte kan rättfärdiga såpass mycket Ukrainska liv för ockuperad landytas skull, som vid det laget bör vara fullkomligt sönderkrigat. Pyrrhus-seger för Ryssland javisst, men något för Putin att visa upp, men om Putin dör eller avsätts i kupp kan ersättaren nog dra tillbaka utan att förlora ansiktet.
Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Jag tycker egentligen att den bästa lösningen på kriget hade varit att anordna riktiga folkomröstningar, ja. Det kommer aldrig att hända för många eliter är livrädda för det prejudikat det skulle skapa.
...
.
Det kan nog säkert komma på tal i de ockuperade regionerna, bara det att i likhet med Rysslands förluster kommer även resultaten bli påhittade.
Men i ett hypotetiskt fantasi-scenario där detta skulle kunna göras i de ockuperade regionerna just nu, vore det väldigt intressant att se om ryss-sympatierna hos befolkning ökat eller minskat sedan "Befrielsen"? Personligen tror jag att även tidigare ryss-sympatiserande befolkning inte uppskattat att få sina hus förstörda, samt vänner och familj dödade, när Ryssarna bombat deras hemvist till grus.
För övrigt är det också så att utbrytar-republikerna jämfört med Ukraina verkligen stagnerat sedan de bildades, och jag tror inte heller att tidigare pro-ryssar där är överförtjusta när de sett hur det är att leva under rysk influens i praktiken, och inte bara teori.
Ed:
Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Nej, inte nödvändigtvis. Jag skulle heller inte säga att Ukraina förtjänade att invaderas. Fast det var lite av en Darwin-award att alliera sig med USA och ha små nazi-barnläger där de fick lära sig att hata ryssar, och skriva in i sin konstitution att de skulle in i Nato, och skicka klusterbomber in i civilområden där det bodde ryssar. Trots det tycker jag inte att de förtjänade en invasion.
I vilken mån Ukraina tidigare använt sig av klusterbomber som drabbat civila onödigt har jag ingen aning, men det är nog inte så Darwin-award/självdestruktivt att sträva efter NATO-medlemskap då andra öst-länder lyckats, och vid tidpunkten hade ju inte Putin riktigt visat vilket blödtörstigt och hänsynslöst kräk han är, och många blev ju riktigt förvånade när Ryssland verkligen attackerade Ukraina.
Men det intressanta är nazi-barnläger där de lär sig hata ryssar, jag vet mycket väl att militär indoktrinering av barn sker i Ryssland i stor skala just nu, men jag har aldrig hört något motsvarande i Ukraina.
Har du någon mer information som skulle visa på några statsunderstödda nazi-barnläger i stor skala funnits i Ukraina tidigare? Sådant som att t.ex. Azov-bataljoner på eget bevåg kan ha orkestrerat sådant i lite mindre skala räknas inte i sammanhanget.