2024-01-07, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Om vi säger så här. Jag tror det är politiskt möjligt att navigera hela den här politiska situationen så att till slut är västra Ukraina med i EU (om de lyckas reducera sin korruption själva - borde också vara möjligt), och med Rysslands accept. Jag hoppas på det utfallet.
Du tycker alltså att Ukraina inte skall få vara självständigt ? Hela upplägget från Rysslands sida har ju varit just det .
Det ganska export beroende landet Ukraina skall alltså tas ifrån ca: 80 % av sina hamnar ca:50 %
av sin tunga industri .
Och dessutom förlora borr rättigheterna efter naturgas i stort sett i hela norra Svarta havet till Ryssland.
Det var ju precis det Ryssarna ville åstadkomma när dom startade "separatiströrelsen"i Donbas med det enda syftet att ge sig själva en ursäkt att rulla in med egna styrkor i området.
Av samma anledning landsatte dom också gröna män på Krim och kallade dessa en "motståndsrörelse"
som man senare ansåg sig behöva gå in och stödja , ännu ett svepsjäl med syfte att vingklippa Ukraina.
Rysslands förhandlings förslag är ungefär samma som en rånare som först plockar av dig allt du har
och sedan erbjuder dig att låna till en bussbiljett hem av stöldgodset .
Om du går med på dealen kan du dessutom komma undan med bara en mildare misshandel.
Skulle du själv tycka att ett sådant förslag lät generöst och väldigt attraktivt ???
Citera
2024-01-07, 17:21
Medlem
Tror ändå ryssland kommer försöka dra sig ur deta. Att dom skulle kunna vinna deta militärt är inte troligt.
Samtidigt måste väst leverera mer vapen till Ukraina och det är fort. Men Ukraina kommer inte heller kunna sparka ut ryssland ur Ukraina. Båda parter har kört fast och det talar för att någon form av förhandling kommer ske i vår.
Antagligen blir gränsen någonstans där den är idag. Ukraina sitter besvärligt till just nu och ryssland kan mycket väl vinna deta.
Citera
2024-01-07, 17:28
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Du tycker alltså att Ukraina inte skall få vara självständigt ? Hela upplägget från Rysslands sida har ju varit just det .
Det ganska export beroende landet Ukraina skall alltså tas ifrån ca: 80 % av sina hamnar ca:50 %
av sin tunga industri .
Och dessutom förlora borr rättigheterna efter naturgas i stort sett i hela norra Svarta havet till Ryssland.
Det var ju precis det Ryssarna ville åstadkomma när dom startade "separatiströrelsen"i Donbas med det enda syftet att ge sig själva en ursäkt att rulla in med egna styrkor i området.
Av samma anledning landsatte dom också gröna män på Krim och kallade dessa en "motståndsrörelse"
som man senare ansåg sig behöva gå in och stödja , ännu ett svepsjäl med syfte att vingklippa Ukraina.
Rysslands förhandlings förslag är ungefär samma som en rånare som först plockar av dig allt du har
och sedan erbjuder dig att låna till en bussbiljett hem av stöldgodset .
Om du går med på dealen kan du dessutom komma undan med bara en mildare misshandel.
Skulle du själv tycka att ett sådant förslag lät generöst och väldigt attraktivt ???

Jag ser det inte som du. De olika landsdelarna tillhör folket som bor där, enligt min syn. Du verkar snarare ha synen att "all mark tillhör presidenten".

Ukraina är bara en abstraktion. Vi ska designa den abstraktionen så minst möjligt med folk dör och det blir fred i framtiden. Det är bra att Ukraina finns, för där är några som identifierar sig med den. De hade varit olyckliga om det överhuvudtaget inte gått att sitta och vara ukrainsk i sitt eget Ukraina, likt assyrier eller kurder. Men exakt var gränsen går är underordnat.
Citera
2024-01-07, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Har inte ukraina några förluster alls?
Ukraina är ju en demokrati så det borde ju komma fram också..men därifrån är det knäpp tyst.

Vad spelar det för roll
Du har demokrati i Sverige oxå. Får du all info???
Citera
2024-01-07, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat
Din äckliga jävla ryzzfitta, jämför du Ukrainas sänkning av militära fartyg med om ryzzen skulle sänka civila fartyg?

Ryzzens flotta i svarta havet har förlorat 20% av sin styrka till ett land som inte ens har en flotta. Imponerande.

En död ryzz är en bra ryzz!

Som sagt, Ryssland behöver inte ett endaste örlogsfartyg för att sänka civila handelsfartyg. Det skulle de kunna göra med hjälp av flygplan eller kustvärn. Men du skriver i affekt, och detta förmodligen för att jag just fick dig att inse att den ukrainska propagandan är förljugen.
Citera
2024-01-07, 17:32
Medlem
Citat:
Jag ser det inte som du. De olika landsdelarna tillhör folket som bor där, enligt min syn. Du verkar snarare ha synen att "all mark tillhör presidenten".

Ukraina är bara en abstraktion. Vi ska designa den abstraktionen så minst möjligt med folk dör och det blir fred i framtiden. Det är bra att Ukraina finns, för där är några som identifierar sig med den. De hade varit olyckliga om det överhuvudtaget inte gått att sitta och vara ukrainsk i sitt eget Ukraina, likt assyrier eller kurder. Men exakt var gränsen går är underordnat.

Gäller det bara i Ukraina???? Allt för att set ska passa din syn.
Nej du, Ukraina är ett land . Självständig som även ni ryssar erkänt från första början.
Citera
2024-01-07, 17:34
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Jag tänker inte så mycket i termer av "rätt".

Har Nordkorea rätt att utveckla kärnvapen? Har Kina rätt att släppa ut så mycket koloxid de vill? Har USA rätt att utveckla vilken AI de vill? Spännande frågeområden, men jag är inte säker på att "rätt" är det bästa sättet att beskriva dem.
Av de tre sakerna är endast kärnvapenutveckling reglerat och det av FN via IAEA, grunden är ett icke-spridnings avtal.
Så nej, Nordkorea har inte rätt i någon rimlig betydelse att utveckla kärnvapen.
https://www.iaea.org/newscenter/pressreleases/iaea-director-general-statement-on-recent-developments-in-the-dprks-nuclear-programme
De andra sakerna är oreglerade och där finns inte något rätt eller fel ännu.
Vad som inte är rätt är att anfalla fredliga stater och invadera dem på det sätt som Ryssland nu gör i Ukraina.
Så jag förstår att du inte vill diskutera i termer av rätt eller fel.
Citera
2024-01-07, 17:37
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Ok. Då anser du att länen Donetsk, Luhansk, Kherson och Zaporizhia tillhör ukrainarna, eftersom majoriteten av invånarna som bor i dessa län ser sig som etniska ukrainare. Inte som ryssar.

Lite statistik:

Senast redigerad av -Info- 2024-01-07 kl. 17:39.
Citera
2024-01-07, 17:42
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Gäller det bara i Ukraina???? Allt för att set ska passa din syn.
Nej du, Ukraina är ett land . Självständig som även ni ryssar erkänt från första början.

Nej, jag har samma syn på alla stater. Just Ukraina är något enklare att flytta gränser på än såna länder som Sveriges eller Canadas. Det är ett ungt land som inte hittat sin fasta form än.
Citera
2024-01-07, 17:43
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Tror ändå ryssland kommer försöka dra sig ur deta. Att dom skulle kunna vinna deta militärt är inte troligt.
Samtidigt måste väst leverera mer vapen till Ukraina och det är fort. Men Ukraina kommer inte heller kunna sparka ut ryssland ur Ukraina. Båda parter har kört fast och det talar för att någon form av förhandling kommer ske i vår.
Antagligen blir gränsen någonstans där den är idag. Ukraina sitter besvärligt till just nu och ryssland kan mycket väl vinna deta.

Märkligt resonemang. Du tror först att Ryssland kommer att dra sig ur och sedan tror du att gränserna kommer att vara där dom är nu.

Ryssland har ingen anledning att i nuläget dra sig ur då dom är på offensiven över hela frontlinjen.
När krutröken väl lagt sig återstår det inte mycket av det forna Ukraina.
Citera
2024-01-07, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Ryssland väntar ju ut Ukraina nu och försöker tömma så mycket som möjligt av västs vapenlager genom att dom tillför bara så mycket till kriget så det kan rulla på.
Ukraina och väst har ju redan förlorat kriget för det finns absolut ingenting som kan få ut Ryssland ur Ukraina nu.
Citera
2024-01-07, 17:44
Medlem
Citat:
Nej, jag har samma syn på alla stater. Just Ukraina är något enklare att flytta gränser på än såna länder som Sveriges eller Canadas. Det är ett ungt land som inte hittat sin fasta form än.

Tjetjenien...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in