2024-01-07, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Om vi säger så här. Jag tror det är politiskt möjligt att navigera hela den här politiska situationen så att till slut är västra Ukraina med i EU (om de lyckas reducera sin korruption själva - borde också vara möjligt), och med Rysslands accept. Jag hoppas på det utfallet.

Givet svar från vår "neutrala" debattör. Godkännande från Ryssland annars får de inte gå med i EU. Och givetvis enbart de områden ryssland inte vill annektera, de utan stora naturresurser.
Citera
2024-01-07, 16:52
Medlem
Citat:
Om vi säger så här. Jag tror det är politiskt möjligt att navigera hela den här politiska situationen så att till slut är västra Ukraina med i EU (om de lyckas reducera sin korruption själva - borde också vara möjligt), och med Rysslands accept. Jag hoppas på det utfallet.

Bara västra Ukraina med i EU, efter rysk accept?

Då låter det mer rimligt att bara östra Ryssland annekteras av Kina.

Vad tycker du, borde västvärlden acceptera, att Kina införlivar östra Ryssland i Kina?

Kina har ju redan börjat att ställa krav på ryska territorier i Sibirien.
Senast redigerad av ViktigSynpunkt 2024-01-07 kl. 16:54.
Citera
2024-01-07, 16:53
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Har inte ukraina några förluster alls?
Ukraina är ju en demokrati så det borde ju komma fram också..men därifrån är det knäpp tyst.
Självklart har även Ukraina förluster, finns ingen som säger annat
Citera
2024-01-07, 16:53
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ryssland startar krig och ska sen vara med och bestämma vem som får göra vad??
Det har verkligen stigit ryssen åt huvudet, de har verkligen inget förstånd att dras med.
Citera
2024-01-07, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Alex Voronov:
Så besegrades Ryssland i Svarta Havet

"Bland ukrainska årskrönikor är det särskilt en som sticker ut. Nättidningen Ukrainska Pravda har en detaljerad genomgång av hur Ukraina återtog kontrollen över nordvästra Svarta havet och hamnarna i Odessa."

Fritt. Fartygen kan återigen lämna hamnarna i Odessa genom den korridor Ukraina upprättat.
Fritt. Fartygen kan återigen lämna hamnarna i Odessa genom den korridor Ukraina upprättat.
Alex Voronov:
Så besegrades Ryssland i Svarta Havet

"Bland ukrainska årskrönikor är det särskilt en som sticker ut. Nättidningen Ukrainska Pravda har en detaljerad genomgång av hur Ukraina återtog kontrollen över nordvästra Svarta havet och hamnarna i Odessa.

Den stegvisa processen i kombination med sekretess och krigsdimma har gjort att detta inte har blivit någon stor internationell nyhet. I själva verket är den här ukrainska framgången en av det fullskaliga krigets mest anmärkningsvärda skeenden. Ukraina, en stat som i praktiken saknar en flotta, har trängt bort Ryssland från ett stort havsområde och skrivit om spelreglerna för krigföringen till havs.

Ukraina trycker bort Svartahavsflottan
Ukrainska Pravda beskriver hur Ukraina använt egenutvecklade sjömålsrobotar och sjödrönare – ett nytt fenomen – artilleri, stridsflyg och marininfanteriräder för att bit för bit trycka den ryska Svartahavsflottan längre österut"

https://bohuslaningen.se/asikt/ledare/sa-besegrades-ryssland-i-svarta-havet.dfaa6d60-4a49-4ac5-a056-c1676d852dd1

Borde uppmärksammas mer.
Strålande insats av Ukraina.

Ukraina tog inte kontroll över Svarta Havet. Snarare vägrar Ryssarna att upprätta en sjöblockad av politiska skäl. Ryssarna vågar inte, till följd av politiska betänkligheter, att sänka civila handelsfartyg som besöker ukrainska hamnar. Militärt sett vore detta dock inte ett problem, eftersom att de skulle kunna göra det med hjälp av flygplan eller kustvärn. Men Ukraina är svältfött på segrar och tvingas hävda att Rysslands misslyckanden beror på ukrainsk vapenmakt snarare än rysk feghet.
Citera
2024-01-07, 17:03
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Onekligen väldigt mörk humor att läsa dina inlägg.

Merkel hade ju bevisligen helt rätt i sin analys. Ukraina behövde rusta upp för att möta det ryska hotet och för att försvara sig mot framtida attacker. Att Ukraina skulle gå till attack mot ryska styrkor för att återta Donbass och Krim var en ren fantasi även om de såklart drömde om att göra detta. Ukraina hade aldrig fått stort stöd för en sådan attack.

Jag antar att du menar att om Ukraina inte hade rustat upp efter 2014 då hade Ryssland aldrig startat sin SMO för att kräva Ukrainas "neutralitet", "avmilitarisering" och "avnazifiering" (*sic!*)?
Dvs om Ukraina hade varit svagare då hade Ryssland inte anfallit.
Ett sådant argument är för löjligt för att ens bemöta.

Du missar poängen! Poängen är att Merkel och Hollande antyder att det inte fanns någon intention att uppfylla Minskavtalen.
Citera
2024-01-07, 17:08
Medlem
Bombolenats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Ukraina tog inte kontroll över Svarta Havet. Snarare vägrar Ryssarna att upprätta en sjöblockad av politiska skäl. Ryssarna vågar inte, till följd av politiska betänkligheter, att sänka civila handelsfartyg som besöker ukrainska hamnar. Militärt sett vore detta dock inte ett problem, eftersom att de skulle kunna göra det med hjälp av flygplan eller kustvärn. Men Ukraina är svältfött på segrar och tvingas hävda att Rysslands misslyckanden beror på ukrainsk vapenmakt snarare än rysk feghet.

Din äckliga jävla ryzzfitta, jämför du Ukrainas sänkning av militära fartyg med om ryzzen skulle sänka civila fartyg?

Ryzzens flotta i svarta havet har förlorat 20% av sin styrka till ett land som inte ens har en flotta. Imponerande.

En död ryzz är en bra ryzz!
Citera
2024-01-07, 17:11
Medlem
Area55s avatar
Citat:
hör intervjun med Arakhamia: https://www.youtube.com/watch?v=0G_j-7gLnWU&t=4s
Gör en välvillig tolkning av vad jag säger istället för att försöka tolka det så att jag menar något som är fel. Det är så du blir klokare.

Du väljer att ducka för detta. Intressant!
En av dina hemsnickrade argument håller inte.
Du ger dig gensat vidare på andra äventyr

Var är utkastet på avtal, påskrivet av vissa sägs det. Din bas förargumentationen om att förhandla!
Att B Johnson förstörde något? Vad förstörde han?
Jag vill se pappret som Putin viftade med framför de afrikanska ledarna. Din bas i din argumentation.

Jag ska berätta varför detta aldrig var ett seriöst utkast till fredsavtal.

1. Ukraina skulle inte få ha någon egen militär.
2. Allt som beslutades i Ukraina, skulle Ryssland ha veto på, om man så önskade.
3. De annekterade oblasten skulle bli direkt ryska. (även de som senare proklamerades ryska. Det var redan i krigsplanen, att dessa skulle tas)
4. Ryssland skulle ha stationerad trupp i Ukraina för att "garantera stabilitet och säkerhet", för alla rysktalande eller där Ryssland fann det nödvändigt att stationera trupp, för att behålla den allmänna säkerheten.
5. Den nazistiska regimen(ledningen) skulle bytas ut.
6. Nato eller EU skulle aldrig få bli ett framtida scenario.

Det var detta som fanns på den ryska listan.
(har du invändningar, kom med en kopia på listan i så fall.)

Vem ville/kunde/skulle garantera säkerheten för Ukraina???
England? Boris själv med ett maskingevär?

Jag vet varför. Ännu ett av dina hemsnickrade argument håller inte.
Men du vill hålla på ditt narrativ.
Men det jag skriver, går att hämta fakta från olika uttalanden under de senaste 10 åren från Putin. Inte minst från december 17 2021 med de deklarationer som man sände till bl a USA, Nato. Ja Sverige fick ett brev också.

Varför du fortsätter med denna ohämmade pro-ryska dyngan, är oklart.
Pojkdrömmar som går i uppfyllelse?

"Estland som projekt kan få godkänt" Jisses.
"Bara de inte gör något dumt med minoriteter eller utrikes"
Lika klockrena uttalande om sakers bestånd, som om det kom från Putin själv.
"Västra Ukraina kan få gå med i EU, om de tar han om sin korruption" Va f-n har detta med topic och kriget att göra? VAD??

Hur tusan kan du få fortsätta att sprida din dynga här. Dessutom kastar du in off topic emellanåt för att sedan säga, "kan inte svara på det/ge längre utläggningar här, då regler inte tillåter detta"
Men ge tusan i att gå in på off topic då!

Jag funderar på vilka oblast i Ryssland som måste avträdas till neutral zon mot väst. Så att hela Ukraina kan få blomstra i västvärlden. Det tycker jag de som projekt är värda.
Ryssland är inte värda så mycket. Ingenting alls faktiskt.
Citera
2024-01-07, 17:13
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Du missar poängen! Poängen är att Merkel och Hollande antyder att det inte fanns någon intention att uppfylla Minskavtalen.

Oavsett det är sant eller ej så kan jag tänka mig att hon i så fall lärt sig det av Ryssarna, dom är notoriska på att inte följa avtal.
Citera
2024-01-07, 17:16
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ukrainas riksbankschef meddelar att Ukraina under 2023 lyckades att stabilisera sin ekonomi.

Citat:
During 2023, the inflation rate decreased from 26% to 5%, and the economy showed growth of 5%.
This was announced by the Chairman of the National Bank of Ukraine, Andriy Pishnyi.
" There remain risks of the rhythmicity of the receipt of international financial aid, risks for public finances, because Ukraine finances a huge war budget ," Pyshnyi added.

https://t.me/c/1872105515/4026
Citera
2024-01-07, 17:16
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
En av dina hemsnickrade argument håller inte.
Du ger dig gensat vidare på andra äventyr

Var är utkastet på avtal, påskrivet av vissa sägs det. Din bas förargumentationen om att förhandla!
Att B Johnson förstörde något? Vad förstörde han?
Jag vill se pappret som Putin viftade med framför de afrikanska ledarna. Din bas i din argumentation.

Jag ska berätta varför detta aldrig var ett seriöst utkast till fredsavtal.

1. Ukraina skulle inte få ha någon egen militär.
2. Allt som beslutades i Ukraina, skulle Ryssland ha veto på, om man så önskade.
3. De annekterade oblasten skulle bli direkt ryska. (även de som senare proklamerades ryska. Det var redan i krigsplanen, att dessa skulle tas)
4. Ryssland skulle ha stationerad trupp i Ukraina för att "garantera stabilitet och säkerhet", för alla rysktalande eller där Ryssland fann det nödvändigt att stationera trupp, för att behålla den allmänna säkerheten.
5. Den nazistiska regimen(ledningen) skulle bytas ut.
6. Nato eller EU skulle aldrig få bli ett framtida scenario.

Det var detta som fanns på den ryska listan.
(har du invändningar, kom med en kopia på listan i så fall.)

Vem ville/kunde/skulle garantera säkerheten för Ukraina???
England? Boris själv med ett maskingevär?

Jag vet varför. Ännu ett av dina hemsnickrade argument håller inte.
Men du vill hålla på ditt narrativ.
Men det jag skriver, går att hämta fakta från olika uttalanden under de senaste 10 åren från Putin. Inte minst från december 17 2021 med de deklarationer som man sände till bl a USA, Nato. Ja Sverige fick ett brev också.

Varför du fortsätter med denna ohämmade pro-ryska dyngan, är oklart.
Pojkdrömmar som går i uppfyllelse?

"Estland som projekt kan få godkänt" Jisses.
"Bara de inte gör något dumt med minoriteter eller utrikes"
Lika klockrena uttalande om sakers bestånd, som om det kom från Putin själv.
"Västra Ukraina kan få gå med i EU, om de tar han om sin korruption" Va f-n har detta med topic och kriget att göra? VAD??

Hur tusan kan du få fortsätta att sprida din dynga här. Dessutom kastar du in off topic emellanåt för att sedan säga, "kan inte svara på det/ge längre utläggningar här, då regler inte tillåter detta"
Men ge tusan i att gå in på off topic då!

Jag funderar på vilka oblast i Ryssland som måste avträdas till neutral zon mot väst. Så att hela Ukraina kan få blomstra i västvärlden. Det tycker jag de som projekt är värda.
Ryssland är inte värda så mycket. Ingenting alls faktiskt.

Det du skriver tyder på att du inte hört genom vad Arakhamia och Bennett sa om fredsförhandlingarna. Eller så är du lite mentalt instabil så det är jobbigt för dig att ta till dig nya fakta. Det är lätt att få det intrycket av dig när man läser dina skriverier till mig.

Jag baserar inte vad jag säger på det avtal som Putin påstod (?) var underskrivet. Jag utgår från Arakhamia och Bennett.
Citera
2024-01-07, 17:18
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat
Din äckliga jävla ryzzfitta, jämför du Ukrainas sänkning av militära fartyg med om ryzzen skulle sänka civila fartyg?

Ryzzens flotta i svarta havet har förlorat 20% av sin styrka till ett land som inte ens har en flotta. Imponerande.

20% på fyra månader:

Citat:
Fifth of Russia's Black Sea Fleet 'Destroyed' in 4 Months

Russia has lost 20 percent of its Black Sea fleet in the past four months, Britain's defense minister has said, after Ukraine scored a high-profile and dramatic victory in Crimea to round off a tough year for Kyiv and Moscow.

https://www.newsweek.com/russia-black-sea-fleet-crimea-ukraine-landing-ship-1855450

Totalt så är siffran ännu högre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in