2024-01-07, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Tycker inte det är ett dugg irrationellt.

Livet är fullt med ”hot” dessutom med en dödlighet på 100%.

Låter helt rationellt för fullt friska att inte oroa sig och istället leva sina liv så gott de kan.

Vad folk däremot borde ägna sin energi åt är istället att se till att de har en god hälsa då det påverkar alla riskfaktorer inklusive Covid.

Håller ju med dig om att det är en avvägning. Men när vi nu har valt att "leva" så borde vi väl samtidigt kunna stå för priset och helt enkelt säga att vi anser att det är viktigt att människor får leva sina liv och att ekonomin fungerar och accepterar därför att några tusen, varav 30% relativt unga, ofta människor som är lite skörare, däremot inte får leva samt att några tusen varje år får postcovid.

Och till de 30 % som enligt en aktuell studie får långtidsbesvär fortfarande 2 år efter Covid, med symptom som "fatigue (28.0%), cognitive impairment (27.6%), and pain (8.4%)" måste det ju vara okej att fortsättningsvis säga: Några tusen dog ju för att du skulle få leva, vilket du har gjort, så varför gnäller du nu? https://www.cidrap.umn.edu/covid-19/almost-third-covid-survivors-report-symptoms-2-years-post-infection
Citera
2024-01-07, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Var står det att det var covid som sänkte immunförsvaret?
Första gången hon kom in konstaterades influensa. Nästa gång hon kom in konstaterade covid och sepsis.
Är det något du ska skylla på så är det influensan.

Nejnej, Covid och influensa har jämförts vetenskapligt, det är Covid som slår mot hela kroppen medan influensa stannar i luftvägarna.
Citera
2024-01-07, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Covid stannar kvar i kroppen latent precis som vattkoppor, herpes och HIV. Ingen kost kan förändra det. Det spelar ingen roll att du ser ut som du gör. Du har skiten i kroppen nu.

Jag föreslår att du omedelbart ringer Folkhälsomyndigheten och regeringen och delar med dig av dina högst kvalificerade teorier. Det här är ju banbrytande kunskap som garanterat är av största intresse för ovan nämnda. Det måste ju bli krismöte och efterföljande lockdown så fort de tagit del av denna information.

Skynda er att köpa toapapper.

Citat:
Ytterligare en kommentar av extremhypokondrikern HELT taget i luften.
Eller finns det en länk att detta är sant? Har jag missat detta?

Du ska inte gnälla på på vaccinskeptikerna med sina tentakelmonster du är precis likadan och överdriver och kommer med rena lögner för att få covid att framstå så hemskt som möjligt.

Din profil här fungerar antagligen som ventil för din hypokondri och du kan få utlopp för dina värsta rädslor men det är nog läge för dig att på riktigt att ta en funderare på det många här skriver till dig.
Det är inte friskt att skriva 15 000 inlägg om covid, till och med på jul, nyårsafton och midsommar kan du inte släppa detta.
Logga ut, sök hjälp.

De mest rabiata antivaxxarna framstår som sansade och balanserade i jämförelse med IMBILDEN. Han bör givetvis för länge sedan ha blivit förpassad till konspirationsforumet.
Citera
2024-01-07, 17:12
Medlem
Citat:
Var står det att det var covid som sänkte immunförsvaret?
Första gången hon kom in konstaterades influensa. Nästa gång hon kom in konstaterade covid och sepsis.
Är det något du ska skylla på så är det influensan.

Det säger något om verkligheten att det är detta fall som ständigt tas upp när man efterlyser bevis på att det finns unga människor som dör av covid idag. Det ENDA exempel som levereras av covidianerna, gång på gång dessutom, är alltså ett fall där covid inte på något sätt bedömts vara huvudorsak till dödsfallet, och där det inte ens är klarlagt huruvida det var en bidragande faktor eller inte.

Det verkar helt enkelt inte finnas några unga människor som dör av covid idag, trots att vi tydligen befinner oss mitt i en dödlig global pandemi. Lite märkligt kan jag tycka.
Citera
2024-01-07, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Jadu, att WHO numera utvidgat definitionen på "pandemi" till att innefatta att en del gamla människor dör under vinterhalvåret är WHO:s problem och inte vårt. WHO kan få leka pandemi hur mycket de vill, ingen förutom svenska covidföreningen bryr sig.

Men det blir liksom lite löjligt att kalla situationen i t ex mars 2020 för pandemi och sedan även kalla situationen idag för pandemi. Som om dessa två situationer vore likadana. Som om det inte finns enorma skillnader mellan dessa två situationer, utan de båda kan beskrivas likadant.

Men visst, vi kan kalla nuvarande situation för pandemi om ni covidianer vill det. Men i så fall är ju en pandemi inget att höja på ögonbrynen över. Dvs något som kan samexistera med en helt normal, fungerande värld där människor lever sina liv precis som vanligt. Du får även kalla varenda vinter de senaste åtminstone 100 åren för en pandemi, eftersom de är fullt jämförbara med nuvarande vinter. Vi kanske helt enkelt bara ska börja kalla normaltillståndet för pandemi? Så länge det finns virusvarianter, vilket det gör precis hela tiden och alltid har gjort, så är det väl en pandemi enligt er? Och så länge det finns 90-åringar som går bort vintertid? Också tydliga bevis på en pandemi tydligen.

Det är ungefär som med begreppet våldtäkt, som idag är så överanvänt och utvidgat att det helt tappat sin ursprungliga betydelse. Eller rasism. Även det ett helt betydelselöst ord idag. Detsamma kan alltså numera också sägas om begreppet pandemi. Det betyder ingenting överhuvudtaget, så varsågod, kalla nuvarande situation för pandemi du om du vill, ingen bryr sig.

Kom bara inte och klaga sen när det kommer en riktigt pandemi och ingen reagerar. Däri ligger faran med att urvattna ord och begrepp.

Nej, våldtäkt har inte tappat sin betydelse bara för att ordet överanvänds, våldtäkt finns fortfarande. Men jag förstår vad du menar. Jag klagar redan nu, innan det kommer en "riktig pandemi", för då lär väl samma sak ske. Jag ser nämligen ingen diskussion alls av vad som ska ske när en allvarligare pandemi kommer. Eller någon summering av vad vi lärt oss av denna och hur vi ska handskas med en ny. Så försök inte. Det är förnekelse som gäller brett i Sverige, och så var det redan våren 2020.

Istället lär vi få samma sak, till exempel att många direkt kommer uppleva en ny pandemi som en personlig kränkning och börja motarbeta arbete mot den. Som när unga i USA sägs ha hållit Covidfester i syfte att bli smittade, eller den svenske politikern som skulle åka till Stockholm och slicka på ledstänger till rulltrappor m m för att få Covid. Förnekelse finns i alla såna här händelser, också i krig och liknande, där folk lever som vanligt av psykologiska skäl. Beteendet är nog typiskt för sådana här händelser. https://edition.cnn.com/2020/07/02/us/alabama-coronavirus-parties-trnd/index.html
Citera
2024-01-07, 17:26
Medlem
Citat:
Det säger något om verkligheten att det är detta fall som ständigt tas upp när man efterlyser bevis på att det finns unga människor som dör av covid idag. Det ENDA exempel som levereras av covidianerna, gång på gång dessutom, är alltså ett fall där covid inte på något sätt bedömts vara huvudorsak till dödsfallet, och där det inte ens är klarlagt huruvida det var en bidragande faktor eller inte.

Det verkar helt enkelt inte finnas några unga människor som dör av covid idag, trots att vi tydligen befinner oss mitt i en dödlig global pandemi. Lite märkligt kan jag tycka.

Du har alltså en uppfattning om hur det "verkar" vara enligt dig, men sitter och väntar på att andra ska ta fram fler exempel med en enkel googling.

https://www.thedailybeast.com/fully-vaccinated-21-year-old-university-of-georgia-student-shawn-kuhn-dies-of-covid-19

Här har du en artikel om träning och postcovid som du kan dela med ditt fotbollslag : https://www.usnews.com/news/health-news/articles/2024-01-04/long-covid-fatigue-may-originate-deep-within-muscle-cells

Här är vetenskapliga artikeln från 4 jan 2024: https://www.nature.com/articles/s41467-023-44432-3
Senast redigerad av Lamento 2024-01-07 kl. 17:29.
Citera
2024-01-07, 17:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Jag föreslår att du omedelbart ringer Folkhälsomyndigheten och regeringen och delar med dig av dina högst kvalificerade teorier. Det här är ju banbrytande kunskap som garanterat är av största intresse för ovan nämnda. Det måste ju bli krismöte och efterföljande lockdown så fort de tagit del av denna information.

Skynda er att köpa toapapper.

De mest rabiata antivaxxarna framstår som sansade och balanserade i jämförelse med IMBILDEN. Han bör givetvis för länge sedan ha blivit förpassad till konspirationsforumet.

Att viruset är besläktat med HIV har varit känt länge. De första inläggen rörande denna upptäckt är från feb år 2020. Det finns 3000 inägg i denna tråd som innehåller bokstäverna "HIV". Absoluta merparten av dessa inlägg har inte skrivits av mig.

Att du inte är inläst på viruset och vägrar ta till dig fakta är däremot känt.
Citera
2024-01-07, 17:51
Medlem
Unga dör nu enligt en debattartikel av en medicinsk forskare i The Hill. I Sverige dör gamla och sköra, 200 i veckan, också unga och vi bryr oss inte eftersom vi vill "leva". Då ska vi väl inte heller bry oss om unga börjat dö nu? För de har ju fått leva.

"Life insurers have been consistently sounding the alarm over these unexpected or, “excess,” deaths, which claimed 158,000 more Americans in the first nine months of 2023 than in the same period in 2019. That exceeds America’s combined losses from every war since Vietnam.

With the worst of COVID behind us, annual deaths for all causes should be back to pre-pandemic levels — or even lower because of the loss of so many sick and infirm Americans. Instead, the death toll remains “alarming,” “disturbing,” and deserving of “urgent attention,” according to insurance industry articles.

Actuarial reports — used by insurers to inform decisions — show deaths occurring disproportionately among young working-age people."

"Unlike in the pandemic’s early phase, these deaths are not primarily among the old. For people 65 and over, deaths in the second quarter of 2023 were 6 percent below the pre-pandemic norm, according to a new report from the Society of Actuaries. Mortality was 26 percent higher among insured 35-to-44-year-olds, and 19 percent higher for 25-to-34-year-olds, continuing a death spike that peaked in the third quarter of 2021 at a staggering 101 percent and 79 percent above normal, respectively."

"Why is the traditionally healthiest sector of our society — young, employed, insured workers — dying at such rates?"

Debattören försöker förklara det så här:

"'COVID-19 claims do not fully explain the increase in incurred claim incidence,' the Society said. COVID-19 deaths dropped 84 percent from the first three quarters of 2021 to the same period in 2023.

To some extent, we know what is killing the young, with an actuarial analysis of government data showing mortality increases in liver, kidney and cardiovascular diseases, and diabetes."

https://thehill.com/opinion/healthcare/4354004-this-is-bigger-than-covid-why-are-so-many-americans-dying-early/

Man har spekulerat i om Covid kan trigga diabetes, men vet inte. En förklaring till vissa av dödsfallen är ju ändå postcovid eftersom folk dör i sådan långt efter sjukdomen, och dödsfallen klassas som hjärtproblem eller annat: https://www.medscape.com/viewarticle/long-covid-has-caused-thousands-us-deaths-new-cdc-data-2024a100006l
Citera
2024-01-07, 18:01
Medlem
Citat:

Än viktigare nu att du omgående kontaktar WHO och styr upp verksamheten där med din spetskunskap i tåfjutt.
Citera
2024-01-07, 18:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Nej, våldtäkt har inte tappat sin betydelse bara för att ordet överanvänds, våldtäkt finns fortfarande. Men jag förstår vad du menar. Jag klagar redan nu, innan det kommer en "riktig pandemi", för då lär väl samma sak ske. Jag ser nämligen ingen diskussion alls av vad som ska ske när en allvarligare pandemi kommer. Eller någon summering av vad vi lärt oss av denna och hur vi ska handskas med en ny. Så försök inte. Det är förnekelse som gäller brett i Sverige, och så var det redan våren 2020.

Istället lär vi få samma sak, till exempel att många direkt kommer uppleva en ny pandemi som en personlig kränkning och börja motarbeta arbete mot den. Som när unga i USA sägs ha hållit Covidfester i syfte att bli smittade, eller den svenske politikern som skulle åka till Stockholm och slicka på ledstänger till rulltrappor m m för att få Covid. Förnekelse finns i alla såna här händelser, också i krig och liknande, där folk lever som vanligt av psykologiska skäl. Beteendet är nog typiskt för sådana här händelser. https://edition.cnn.com/2020/07/02/us/alabama-coronavirus-parties-trnd/index.html

Tycker du tar upp flera viktiga aspekter här.
Jag undrar hur folk i det här landet skulle klara en större katastrof. Krig, avstängt vatten och el. När vissa blir så fruktansvärt kränkta att de inte kan gå på kabare', sitta fler än 4 vid samma bord m.m. jag har frågat tidigare men inte fått något svar. Hur dödlig och farlig behöver en sjukdom vara för att det ska vara befogat med åtgärder? 0,5-1% döda och 5% i behov av sjukhusvård var tydligen inte tillräckligt, men så löd datan under år 2020. Den som dåvarande regering fattade beslut kring.
Säg att det hade varit 5-10% dödlighet och 30% i behov av sjukhusvård. Ska vi fortfarande låtsas som det regnar till dess att ett vaccin finns tillgängligt, eller ska vi offra 10% av befolkningen? Inte heller är det ju säkert att ett framtida virus slår hårdast mot äldre. Kan ju bli precis samma sak såsom med spanska sjukan. Jag vet att det fanns barn i min släkt som strök med då. Kanske fördes liknande resonemang då, som fördes nu? Det är ju "bara" barn som dör...så har ju många resonerat rörande äldre i denna humanitära supermakt...
Citera
2024-01-07, 19:58
Medlem
Citat:
Här är det du lider av : https://en.wikipedia.org/wiki/Denial_(Freud))

Om du tror att folk i allmänhet går omkring och intresserar sig för covid så är det du som lider av förnekelse. Det är en liten klick extremister som intresserar sig för covid idag, och ni samlas i den svenska covidföreningen. Övriga 99,99999999% av befolkningen bryr sig inte. Utanför den här tråden har jag inte hört ordet "covid" nämnas en enda gång på över ett år. Inte på arbetsplatsen, inte på familjesammankomster, inte i några som helst andra sammanhang. Media kör väl någon plusartikel om en ny variant ca en gång i halvåret som ingen läser.

Jag föreslår att du söker hjälp för dina vanföreställningar.
Citera
2024-01-07, 20:14
Medlem
Citat:

Jo våldtäkt har tappat sin betydelse idag. När ordet våldtäkt nämns idag så vet man inte vad som menas. Är det en våldtäkt i ordets rätta bemärkälse eller är det ett fall där ena personen inte uttryckligen sa jag när den andra bytte position? Eller ett fall där ena parten ångrade sig dagen efter? Oavsett så kallas det våldtäkt. T ex. Samma med "pandemi". Om nuvarande situation ska kallas "pandemi" då behöver vi inte bry oss så mycket om att det pågår en pandemi för den har knappt märkbar påverkan på samhället. För de allra flesta människor ingen påverkan alls. Visst, kalla det pandemi om du vill. Då vet vi andra vad "pandemi" har för innebörd idag och så kan vi agera i enlighet med detta. Dvs, är det "pandemi" så kan vi ignorera detta och gå vidare med våra liv som vanligt. Förutsatt att vi inte är svårt överviktiga eller 90 år gamla. Men tillhör man någon av dessa kategorier så lurar döden runt hörnet oavsett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in