2024-01-07, 10:16
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Jag förstår att du tycker man behöver acceptera att ryssland ser sig ha rätt till intressesfär, o att länderna i rysslands närhet får stå ut med att vara ofria,,men vad är det då som ger just ryssland denna rätt? Troligen finns fler makthavare som också skulle vilja ha en intressesfär, Erdogan?kina? Nordkorea? Vi i sverige bör ha rätt till makt över finland danmark norge? O varför har inte tyskland intressesfär?

Du har svårt att förstå vad han menar för att du utgår från "rätt". Där är ingen "rätt" i samma mening som där finns rätt i vår individuella vardag.

Tänk på att vi inte diskuterar andra krig och konflikter här inne.
Citera
2024-01-07, 10:17
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Långa köer till bensinstationerna i Moskva. "Allt i ryssland går som vanligt, sanktioner har ingen verkan.."
Skrivs det om i olika forum av kleptokraterna i Kreml s marionetter.
Jo, jo.
Finns bilder på långa äggköer också.
Och brödköer som förr. Återkommer.
Ryssarna går på fälgarna nu, inte bara på fronterna i kriget.

https://twitter.com/EuromaidanPR/status/1743742547199942807

Verkligheten, varje desinformatörs främsta fiende.

Mysig vinter för ockupanterna. Vanliga ryssar har inte råd att köpa ägg och tomater.
Och så har ryska folket fått kvitto på hur mycket en ryss är värd. Ryska staten värderar en rysk soldat till en påse lök och två lådor morötter. Ryssland gör allt för att bryta överenskomna avtal, även avtal med sina egna medborgare som gör stora uppoffringar i kriget.
Citera
2024-01-07, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
och bilindustri och oljeutvinning och gasutvinning. Problemet för Ryssland är väl inte att en McMoskovitj inte kommer smaka riktigt som en Big Mac utan all kompetens som lämnar landet. Kina och Indien kommer dröja med att ersätta det med hi tech och spetskompetens. Ryssland får dra sig fram.

När det gäller utvinning av naturresurser eller infrastruktur får utländska bolag aldrig ha majoritet i några ryska projekt (max 49,9 %).
Det är just sådan egendom som är det mesta Ryssland hotar att konfiskera, som svar på Västs planerade beslag av ryska 300 miljarder dollar.
Senast redigerad av Hultabultan 2024-01-07 kl. 10:24.
Citera
2024-01-07, 10:25
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
2023 - Zelenskyj talar i FN i New York, EU-parlamentet i Bryssel och Kapitolium i Washington. Stående ovationer, kramar och kindpussar med statschefer och premiärministrar. Godhetssingnalerande Hollywood-stjärnor åker skytteltrafik till Kiev för att ta selfies med med "vår tids Churchill".

2024 - Tiggarkungen Zelenskyj håller tal via videolänk på Folk och Försvars Rikskonferens i Sälen. Ingen bryr sig längre.

Sammanfattning av talet Zelenskyj kommer hålla i Sälen: Ukraina behöver mer vapen och pengar i kampen för demokratin och mot diktatorn Putins ondskefulla planer att ta över världen.

Medans Putin hänger med afrikaner och den utstötte tjockisen Kim. Jojo...
Citera
2024-01-07, 10:30
Medlem
leachs avatar
En ryss sitter och dagdrömmer, han skulle ha stannat hemma.

FPV drone be playing in Orc head while his just sitting like nothing is happening 😁
Location… Robotyne
https://twitter.com/region776/status/1743866864038826033
Citera
2024-01-07, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
3:e världskrig? Du menar att Ryssland skulle börja använda kärnvapen? De förbrukar ju hela sin armé i Ukrainas vad skulle de kriga med någon annanstans?

Snarare så att sanktionerna som tvingat fram en krigsekonomi i Ryssland gör att risken för att massorna där reser sig mot slaktaren i Moskva ökar.

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Mearsheimers tankegång här är att ryssarna ytterst sett agerar utifrån en position av svaghet. De ser det som militärstrategiskt nödvändigt att agera i Ukraina, eller om några år vara i en situation där det är helt hopplöst att agera.

Dvs han så klart hoppats på att så få stater som möjligt skulle lägga sig i och skicka så lite som möjligt. Men "hopp" är ju inte en strategi. Jag tror ryska strategin med hänsyn till stöd till väst är att köra rätt in i kaklet. Kriga på tills det inte går längre. Det är tyvärr omöjligt att veta hur Putin/ryssarna resonerar med kärnvapen i bortre änden av detta spektrum.
Hur kan ett så svagt land som ryssland hota hela europa enligt alla ledare?
Det är nåt som inte stämmer.
Citera
2024-01-07, 10:33
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Vad menar du med hinder?

Själv ser jag EU som det absolut största hotet mot Kreml. NATO kommer aldrig kunna sänka Kreml utan kärnvapenkrig, EU däremot skulle kunna visa det ryska folket att de är de sanna förlorarna på Kremls förda politik.
Skulle Ukraina fått ansluta sig till EU och genomfört samma resa som Polen hade Rysslands befolkning börjat ställa frågor. "Varför har vi inte råd att resa till Ukraina längre?". "Varför har min släktingar i Ukraina det bättre än mig?". "Varför kan Ukrainare resa fritt i Europa och inte jag?".
Helt rätt, ryska medborgare får inte se att gräset är grönare på andra sidan.
Citera
2024-01-07, 10:37
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Vad menar du med hinder?

Själv ser jag EU som det absolut största hotet mot Kreml. NATO kommer aldrig kunna sänka Kreml utan kärnvapenkrig, EU däremot skulle kunna visa det ryska folket att de är de sanna förlorarna på Kremls förda politik.
Skulle Ukraina fått ansluta sig till EU och genomfört samma resa som Polen hade Rysslands befolkning börjat ställa frågor. "Varför har vi inte råd att resa till Ukraina längre?". "Varför har min släktingar i Ukraina det bättre än mig?". "Varför kan Ukrainare resa fritt i Europa och inte jag?".

Helt rätt, det är också grundorsaken till kremls krig, glöm all annat skit som vatniks dillar om.
De kriminella kleptokraterna med Putin i spetsen kan inte acceptera ett grannland med liknande befolkning att få det bättre, socialt demokratiskt och materiellt .
Citera
2024-01-07, 10:44
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Kärnvapen i händerna på en sinnessjuk feg liten blöjbärare är svaret
Citera
2024-01-07, 10:49
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:

Det finns ingen reell invasionsrisk, utom möjligen i baltikum och Moldavien. (dessa länder är tillsammans i befolkning ungefär lika stort som Donbass och Krim). Men meningen är att befolkningen i väst ska känna sig underförstått hotade av rysk invasion.

Men det är ju lite komplicerat. Rysslands vapenproduktion verkar vara enormt stor jämfört med EUs. Så helt teoretiskt skulle nog Ryssland kunna rusta om oss på lång sikt om vi inte gör något. Så antingen ska vi åtgärda det, eller så ska vi se till att komma överens med ryssarna. Just nu verkar våra efterblivna ledare välja approachen att:
- INTE åtgärda det med massiv investering i ammunitionsproduktion och billiga försvarsteknologier och samtidigt vara ENORMT konfrontativa mot Putin.

Dvs det sämsta av bägge världar.
Citera
2024-01-07, 10:57
Medlem
Den enda som är konfrontativ är Putin och hans gangsteranhang.

Västs vapenproduktion är låg men det beror på att vi har fred, Rysslands är hög för att de har gått in i en krigsekonomi. Västs samlade industriella resurser är löjligt höga i jämförelse med det underutvecklade Rysslands.

Därför är det svårt att förse Ukraina med precis allt i tillräcklig mängd bara rakt av, men sedan något år är produktionen under stark ökning plus att nivån på västvapen är betydligt högre - som vi sett hittills i kriget. Det spelar ingen roll om Ryssland skjuter 10.000 granater per dygn om 9.700 missar målet. Ukraina skjuter 3.000 varav 2.000 träffar. Eller, som vi sett med Himars och Excalibur: ALLA träffar.
Citera
2024-01-07, 11:05
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Nu svarar jag på en fråga som du ställer till två andra skribenter, men jag tror att det fortfarande handlar mycket om att Ryssland "gjorde det otänkbara" och invaderade mot bättre vetande, ungefär. Vilket gör att Ryssland framstår som irrationellt och opålitligt. Samtidigt tror jag att de flesta faktiskt förstår i dag att det är mycket osannolikt att Ryssland fortsätter från land till land efter Ukraina. I synnerhet att de skulle ge upp Ukraina och ge sig på Finland, Estland eller liknande i stället.

Vad de faktiskt gör är att jävlas så gott de kan, bl.a. med Sverige, men det finns helt enkelt ingen rysk krigsmakt i dag som kan rulla in i t.ex. Polen. Styrkeförhållandena i ett sånt krig vore helt, ja, jag-vet-inte-vad.

Mycket retorik, med andra ord. Däremot skulle Ryssland få chansen att rusta upp på sikt om det snart blev fred i Ukraina. Det betyder ändå inte att Ryssland ensamt kan besegra en lång rad länder i Europa. Det skulle troligen inte ens USA kunna göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in