2024-01-07, 09:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
LOL, Scott Ritter. Umgås med terrorister och framförs av rysstrollen vara en pålitlig källa för information

Nu har Ritter varit i Tjetjenien och hållit tal om tjetjenernas storhet. Konstigt nog ser svenska nazister upp till det mångkulturella Ryssland där Islam, asiater och kaukasier dominerar allt mer; och där dessa utomeuropéer dödar och våldtar kristna européer i Ukraina.
Citera
2024-01-07, 09:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Ukraine just got a new Western air-defense system meant to wipe out Russian drones by firing 1,000 rounds per minute
"Ukraine has just received a new Western air-defense system designed to wipe out Russian drones by firing 1,000 bullets a minute"
The German federal government announced the delivery of the German-made air-defense system, Oerlikon Skynex, on Thursday as part of its latest aid package to Ukraine.
https://news.yahoo.com/ukraine-just-got-western-air-172725064.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6 Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAIjd C8X4ZULMD4cblxIrhWLzeZknWJpvNMMthNDSFJKOF1F3B-6nUOJvS5CKtFQbfMAlVZJmEgv-Am ov7iUi4EUVAiMKx31B57DITowNpxeUDLEEEvgtNSqyQ6xIc5NX npqkG2ciXU4qEkt7UG-1NwcjC6jfr0Y15VaqLY7OXEZY
Bra tillskott, redan på plats, igår.

De kan testa och vidareutveckla system i Ukraina. Västs överlägsna vapenteknologi kommer bli ännu bättre. Ryssarna hjälper oss att finputsa våra vapen.
Citera
2024-01-07, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Nej, de förbrukar inte "hela sin arme".. Du får nog studera rysslands demografi lite bättre. Och. Ja kärnvapenkrig är inte alls uteslutet om eskalerandet fortsätter.. snart skickar vi flyg till ukraina, något som var no-no förut (innan var tanks no-no, osv).. nästa steg lär bli långdistansmissiler, och större drönare, som Ukraina kommer försöka ösa på mot Moskva o krim. Därefter blir det krav på nato trupp (hinner Sverige med innan, så vi får sända våra tappra män?). Om det skulle bli riktigt jobbigt för ryssarna blir det nog krav från folket där att dra nukes mot kiev för att få slut på kriget? Svarar USA, GB eller Frankrike så har svamp-moln över hela världen..utom kanske i Kina då..

Alternativet är att kriget maler på lågintensivt som nu i 5 år eller så, och Ryssland ställer om än mer till en ren krigsekonomi, där Putins sätt att behålla makten blir att fortsätta och kriga efter att Ukraina fallit.

Du argumenterar som ett barn. Dra en "nuke" sådär i affekt? Det skulle vara det största svaghetstecknet Putin någonsin genomfört och ingen, inte ens Kina, skulle acceptera en offensiv kärnvapenattack!
Du får nog studera Rysslands kärnvapendoktrin lite bättre.
Citera
2024-01-07, 09:28
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekonserv
De ryska trollen arbetar hårt för att vi ska tro att Ukraina vinner och att Ryssland är sämre än Somalia när så inte är fallet.

Uppvaknandet börjar ske tycker jag, dock börjar man diskutera andra utgångar än kriget än att Ryssland körs ut från Ukraina så blir man, av rysstrollen, kallad rysstroll bara för att försöka döda debatten. Snyggt gjort av putins agenter. När vi ska diskutera på riktigt hur man ska gå tillväga kommer rysstrollen och skriker rysstroll för att sänka debatten till en efterbliven rysknivå.

Ryssland kan inte besegras av Ukraina, det är bevisat. Antingen måste vi köra all in i väst och dra igång 3e världskriget, är det värt det för en liten yta i öst östra europa? Eller ska vi försöka få till ett fredsavtal?
Ge ryssen vad ryssen vill ha, är det bäst för världsfreden säger du?

(Då sade Jesus till dem: »Så given kejsaren vad kejsaren tillhör, och Gud vad Gud tillhör.» Och de förundrade sig högeligen över honom.)
Citera
2024-01-07, 09:31
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Lite så är det ju. Man kan inte alltid göra som man vill själv, det finns krav och åsikter från grannar, bostadsrättsföreningar och parkeringsbolag som man måste följa. Eller åtminstone komma överens med. Om Ukraina tar ett beslut som innebär ett stort problem för Ryssland så måste man räkna med reaktioner. Kanske inte krig eller invasion, men handelsbojkott och försämrade relationer. Man har helt enkelt värderat fördelarna med att gå med i EU och Nato som så stora att det är värt risken med en konflikt med Ryssland. Nu blev det väl lite värre än man räknat med, men...

MInns att EU hade goda relationer med Ryssland innan 2014.
Och vi hade affärer med dem.

EU är/var inget hinder för Ryssland.
Citera
2024-01-07, 09:35
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
2023 - Zelenskyj talar i FN i New York, EU-parlamentet i Bryssel och Kapitolium i Washington. Stående ovationer, kramar och kindpussar med statschefer och premiärministrar. Godhetssingnalerande Hollywood-stjärnor åker skytteltrafik till Kiev för att ta selfies med med "vår tids Churchill".

2024 - Tiggarkungen Zelenskyj håller tal via videolänk på Folk och Försvars Rikskonferens i Sälen. Ingen bryr sig längre.

Sammanfattning av talet Zelenskyj kommer hålla i Sälen: Ukraina behöver mer vapen och pengar i kampen för demokratin och mot diktatorn Putins ondskefulla planer att ta över världen.
Zelensky har fortsatt stort stöd din tönt. Din jämförelse är bara konstig. Slutsats: fortsatt stöd till Ukraina för att besegra gollumtsaren.
Citera
2024-01-07, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Det största resultatet av sanktionerna är att massor med Väst-företag tvingats avveckla sin verksamhet i Ryssland, t.ex. IKEA.
Huvudanledningen till att Västbolag som sysslat med "oskyldiga" affärer avslutat sin rörelse, handlar nästan alltid om Västs sanktioner rörande valuta, banker och betalningar.

och bilindustri och oljeutvinning och gasutvinning. Problemet för Ryssland är väl inte att en McMoskovitj inte kommer smaka riktigt som en Big Mac utan all kompetens som lämnar landet. Kina och Indien kommer dröja med att ersätta det med hi tech och spetskompetens. Ryssland får dra sig fram.
Citera
2024-01-07, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
MInns att EU hade goda relationer med Ryssland innan 2014.
Och vi hade affärer med dem.

EU är/var inget hinder för Ryssland.

Vad menar du med hinder?

Själv ser jag EU som det absolut största hotet mot Kreml. NATO kommer aldrig kunna sänka Kreml utan kärnvapenkrig, EU däremot skulle kunna visa det ryska folket att de är de sanna förlorarna på Kremls förda politik.
Skulle Ukraina fått ansluta sig till EU och genomfört samma resa som Polen hade Rysslands befolkning börjat ställa frågor. "Varför har vi inte råd att resa till Ukraina längre?". "Varför har min släktingar i Ukraina det bättre än mig?". "Varför kan Ukrainare resa fritt i Europa och inte jag?".
Citera
2024-01-07, 10:00
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Vad menar du med hinder?

Själv ser jag EU som det absolut största hotet mot Kreml. NATO kommer aldrig kunna sänka Kreml utan kärnvapenkrig, EU däremot skulle kunna visa det ryska folket att de är de sanna förlorarna på Kremls förda politik.
Skulle Ukraina fått ansluta sig till EU och genomfört samma resa som Polen hade Rysslands befolkning börjat ställa frågor. "Varför har vi inte råd att resa till Ukraina längre?". "Varför har min släktingar i Ukraina det bättre än mig?". "Varför kan Ukrainare resa fritt i Europa och inte jag?".

Vi har dock facit på det. Moldavien fick ett handelsavtal runt 2013 med EU. Medan i Ukraina blev det Euromaidan och allmänt kaos, man miste Krim och delar av Donbass. Kom ihåg att Euromaidan handlade inte om EU-medlemskap direkt, utan om EU-handelsavtal, och så klart ett korruptions- och demokratiseringsarbete om man verkligen ville komma med i EU. Det är inte så att Moldavien är något Shangri-la direkt idag, det är också ett skitland.
Senast redigerad av psychicsailor 2024-01-07 kl. 10:26.
Citera
2024-01-07, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De kan testa och vidareutveckla system i Ukraina. Västs överlägsna vapenteknologi kommer bli ännu bättre. Ryssarna hjälper oss att finputsa våra vapen.
Instämmer helt.
Verkligheten är en överlägsen "testbana". En aggressiv, samvetslös rysk stat som vräker in "lite av varje" på daglig basis mot civila och civil infrastruktur är en bra test av systemen.
Citera
2024-01-07, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Lite så är det ju. Man kan inte alltid göra som man vill själv, det finns krav och åsikter från grannar, bostadsrättsföreningar och parkeringsbolag som man måste följa. Eller åtminstone komma överens med. Om Ukraina tar ett beslut som innebär ett stort problem för Ryssland så måste man räkna med reaktioner. Kanske inte krig eller invasion, men handelsbojkott och försämrade relationer. Man har helt enkelt värderat fördelarna med att gå med i EU och Nato som så stora att det är värt risken med en konflikt med Ryssland. Nu blev det väl lite värre än man räknat med, men...
Jag förstår att du tycker man behöver acceptera att ryssland ser sig ha rätt till intressesfär, o att länderna i rysslands närhet får stå ut med att vara ofria,,men vad är det då som ger just ryssland denna rätt? Troligen finns fler makthavare som också skulle vilja ha en intressesfär, Erdogan?kina? Nordkorea? Vi i sverige bör ha rätt till makt över finland danmark norge? O varför har inte tyskland intressesfär?
Citera
2024-01-07, 10:12
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Jag förstår att du tycker man behöver acceptera att ryssland ser sig ha rätt till intressesfär, o att länderna i rysslands närhet får stå ut med att vara ofria,,men vad är det då som ger just ryssland denna rätt? Troligen finns fler makthavare som också skulle vilja ha en intressesfär, Erdogan?kina? Nordkorea? Vi i sverige bör ha rätt till makt över finland danmark norge? O varför har inte tyskland intressesfär?

Problemet är att det är exakt så alla ryss-nollor och deras tillskyndare här i tråden verkligen tycker, de vill ha en värld som på medeltiden typ. " jag är lite starkare än du, jag bestämmer annars... död våld.."
Jag ser det som Neandertalarens Sista Strid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in