2024-01-06, 17:08
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Är man rolig för att man startat gruppen, är det det du menar?
Måste man vara rolig för att vara huvudperson?
Citera
2024-01-06, 17:17
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Måste man vara rolig för att vara huvudperson?
Finns inga regler för hur någon måste vara. Däremot är det kanske märkligt att den tråkigaste komikern är någon form av ledare men jag har fått förklarat längre bak i tråden varför det kan vara ett lyckat koncept.
Citera
2024-01-06, 17:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Men för helvete, sluta snacka skit och sprida lögner. Det är en son han har och som han inte får träffa.
Läs tråden om honom istället ditt mög.
Ingen säger att nåt är "sant". Det är skvaller och säkert mycket som inte stämmer, men jag och andra följde twittrandet och såg pedofilanklagelserna för typ 10 år sen.

Här är tråden och en kille som också såg dessa. www.flashback.org/t301026p94

Ja det var son och inte en dotter som jag skrev i det där inlägget,men mindes fel
Citera
2024-01-06, 17:43
Medlem
Intelligenss avatar
Ser att många i denna tråd gnäller på att de inte tycker att Henrik Schyffert var rolig i Killinggängets produktioner. Men hans roll var aldrig att vara rolig då han var gruppens straight man. Sådana är väldigt vanliga i humor för att få de andra att bli ännu roligare (Margaret Dumont var t ex straight woman till Bröderna Marx i de flesta av deras filmer).

Att vara straight man (eller straigh woman) är inte så lätt som många verkar tro. Det är dessutom en viktig del i humor. Läs Robert Gustafssons självbiografi "Från vaggan till deadline" där han bl a tar upp ämnet straight acting och även hyllar Schyffert som en sådan:

- "Henrik var ett idealiskt bollplank. Han hade en perfekt ton i sina pauseringar, där det jag just sagt blev roligt först när det märkes att han programledare Glenn Killing inte alls tyckte att mitt framträdande var bra. Eller så blev han lite tyst lite för länge och sa men det är inte därför du är här, och det var hela grejen.
Upplägget var väldigt simpelt; jag kommer ini det fejkade tv-programmet manegé och pratar om mitt eskimå-disko i byxorna, vi talar länge om det men Henrik avbryter och det visar sig att jag egentligen ska spela på mina näsvingar."

Han fortsätter senare i boken prata om det:
- "Henrik hade en otrolig närvaro och var väldigt tacksam att lira emot.
För om jag ska göra en karaktär som den alkoholiserade Fred Asp som umgås med en iller så är det alltid bra att ha en personlig Tage Danielsson som kan stå för normaliteten och den karaktären är lika viktig som det jag gör för att det ska bli riktigt roligt.
Tar man bort Henrik från situationen där jag står som Klorinmannen och dricker en flaska klorin blir det inte alls lika kul som när han står och stirrar på mig och väntar ut mina reaktioner.
Han spelar avsiktligt dum och missförstår mina avsikter och tvingar mig att upprepa mig för att riktigt understryka det idiotiska i att dricka en flaska lösningsmedel. Sedan kan jag dreggla och hosta med sönderfräta lungor till en viss gräns, men än mer komiskt blir det om motreaktionen är mycket mildare än vad den egentligen borde vara. Han ska svälja först, sen kan Glenn Killing läsa på flaskans varningsetikett och säga ja men det här kan du ju inte dricka."
Citera
2024-01-06, 18:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bridge
Originalet är ju bättre än Killinggängets.....

Exakt!
Citera
2024-01-06, 18:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Tack för länk, mycket roande och sevärt, även lite sorgligt (och tyvärr lite lyteskomik).

Precis. Dom sparkar nedåt.
Citera
2024-01-06, 18:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Folk tror nog inte så mycket. De tittar på det för vad det är och struntar i om det skapats från inspiration eller unikitet.

Fast dom ska ju hyllas hela tiden för sin "genialitet och kreativitet".
När dom egentligen bara har snott allt.
Citera
2024-01-06, 18:19
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yttrandefriden
Precis. Dom sparkar nedåt.

Ja, tyvärr.
Citera
2024-01-06, 18:41
Medlem
Bandydrakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manny545
Jo men om du tänker ett steg längre så skulle ju detta kanske innebära att han också har krävt av dokumentären att de inte tar upp honom överhuvudtaget oavsett hur stor roll han hade i Killingänget, det lilla de säger om honom kanske är det enda han har godkänt att de får ha med?

Underförstått "har valt att inte medverka" dvs han har förmodligen försökt avböja sin medverkan helt och hållet, även i vad de andra får och inte får säga om honom.

Detta är förstås bara spekulationer från min sida men med tanka på att han är psykiskt sjuk så vore det inte så konstigt.

Vad fan snackar du om?
Det står ordagrant i dokumentären "Jonas Inde har avböjt medverkan"

Det är inget man skriver såvida personen själv har uttryckt sig så vid förfrågan, annars är det förtal.

Ja, det har framkommit att produktionen berättade för honom att det inte skulle bli någon dokumentär om han inte tackade ja, så han är förståeligt arg nu.
Citera
2024-01-06, 19:27
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptdweller
Jag är så trött på SVT
varför kunde de inte låtit den gamla dokumentären vara kvar om Nile City?
Jag diggade den som fan och förbarmar mig över att jag inte har kvar den rippen.
Där gick de in mycket mer i detalj kring skrivarbetet bakom serien och vart inspirationen till Percy kom ifrån.
Hatar att de ska ta ner grejer hela jävla tiden men de låter skräp ligga kvar i evigheter.
Lägg upp grejerna på arkiv för fan.

Finns en 45 min dokumentär om NileCity från programserien "Svenska TV-historier" anno 2014 på SVT Play iaf.
https://www.svtplay.se/video/jvJNPBy/svenska-tv-historier/nilecity-105-6?info=visa
Citera
2024-01-06, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Tallinn står sig ju. Svensk humorkanon. Manegen-grejerna och Nilecity känns bedagat. Långfilmen tyckte jag var pretentiös och trist. Seglade på hype och tvärdog.

Uppenbart att gänget tror att det var Lokkos referenshumor och Luuks arty-farty-stuff som var grejen när genomslaget till 90 procent bestod i Gustafssons gubbar som kunde varit hämtade från vilket årtionde som helst.

Vad bidrog Lokko och Luuk egentligen med i KG? Är väl framförallt Gustafsson och Rheborgs karaktärer man minns, men även Schyffert. Farbror Barbro, Percy, Greger, Weiron mfl. Tidlösa humorklassiker.
Citera
2024-01-06, 19:32
Medlem
bullbulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Finns en 45 min dokumentär om NileCity från programserien "Svenska TV-historier" anno 2014 på SVT Play iaf.
https://www.svtplay.se/video/jvJNPBy/svenska-tv-historier/nilecity-105-6?info=visa

Tack för det tipset. Fanns ju en hel del svensk historia att ta del av där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in