1-5% av befolkningen har det och det är i första hand genetiskt.
https://nyheter.ki.se/allvarlig-atstorning-arfid-ar-mycket-arftlig-enligt-ny-tvillingstudie
Nej, jag känner ingen som hävdar att deras unge har det. Du verkar umgås mycket med människor som sannolikt även har anlag för autism och andra överlappande egenskaper. Alternativt ohederliga människor. Vi kan inte veta vilket.
Den enda jag känner som hade liknande problem som barn var jag själv, men tvivlar på att jag hade nått upp till kriterierna för diagnosen, samt hur som helst började problemen successivt försvinna desto äldre jag blev.
Jag tror jag förstår förkärleken för vissa processade produkter, då köp av en viss produkt från ett märke brukar vara likadana, medan råvaror kan variera och rent kött oftare har otrevliga överraskningar i form av ben, broskbitar m.m. Förutsägbarhet och inga överraskningar som får en att tappa aptiten är grejen. Sedan problemen försvann, så har jag lagt mig an att alltid testa ny mat när tillfälle ges och ansar inte ens kött och grönsaker lika hårt som många andra gör, då jag inte längre är lika känslig.