Citat:
Ursprungligen postat av
bartram
OM man söker på Wallroth Lingärde i denna tråd hittar man massa intressant info.
B.la:
*Oenighet om Lingärdes info var desinfo eller inte
*PÅståenden om att Wallroth gjorde utrensningar efter tillträde som SSI-chef . Om jag förstått det rätt skulle BE ha ingått i dessa utrensningar. . Är denna info fel? OM inte vad talar för att BE vid tidpunkten för MOP skulle ha en central roll ?
* Wallroth pekas av Lingärde ut som en av personerna i MOP-konspirationen
Jo det här är ju intressanta frågeställningar, det går inte att förneka. Men de har inget att göra med det inlägg som du svarat på utan här talar vi om en annan diskussion. Jag har aldrig lyft frågan om Wallroths relation till Elmér eller ens frågan om Elmérs egentliga ansvarsområde.
Det närmaste jag kommit den frågeställningen i mina tidigare inlägg här i tråden är när jag talat om Jan Leijonhielms bok om IB, "Ett svenskt Leijon". Där har jag sagt att Leijonhielms framställning ger vid handen att det var Bo Anstrin som skötte ruljansen på IB medan Elmér sällan syntes till. Ändå disponerade visst Elmér en våning på G24.
Nu är informationen visserligen knapphändig, men vad jag åtminstone föreslagit är att det här förhållandet tyder på att Elmér redan då hade ett betydligt bredare ansvarsområde än "bara" IB. Att jag nämner det här till dig här och nu beror på att om jag har rätt i den iakttagelsen så betyder det att en utrensning på IB (eller GBU, SSI, KSI..) inte alls behöver betyda att Elmér är ur leken.
Elmér lät ju dessutom pensionera sig själv 1972 med hänvisning till en canceroperation, men året därefter när IB-affären slog till så var han ändå på jobbet och frisk som en nötkärna. Det exemplet tycker jag säger en del om vilken lurifax vi har att göra med i Elmér. Att han bara skulle ha sopats åt sidan tror jag kort sagt inte ett ögonblick på, utan "sidan" han sopats åt innefattar i så fall nya uppdrag och nya befattningar.
Under hela efterkrigstiden fram till 1973 var det ingen vanlig dödlig som visste att något IB ens existerade. Vad är det som säger att vi haft full transparens sedan IB-affären? Det är ju fullt möjligt att det gamla IB istället byttes ut mot ett nytt och "förbättrat" IB som inte så lätt kunnat penetreras och avslöjas: Det är visserligen lite spekulativt men ändå enligt min uppfattning fullt rimligt.
Storyn om att Elmér efter 1973 skulle ha nöjt sig med att bedriva någon studiecirkel då och då med typ ett halvdussin sossar som deltagare och under rubriken "Krigs-IB", den saknar i alla fall all trovärdighet. I mina öron låter den som en cover story för vad han egentligen höll på med under åren efter IB-affären och troligtvis ända fram till Palmemordet.
Ungefär så ser jag på den här frågan som du tar upp, men som sagt är det en annan diskussion som jag tycker vi kan återkomma till lite längre fram. Det är i alla fall fint att höra från dig, och att se att det finns någon i aktiv i tråden som intresserar sig för de här frågorna. Det välkomnar jag med öppna armar.