2024-01-05, 18:38
Medlem
Sladdarens avatar
Det står misslyckat, tex för många oskickade meddelanden ...

Försöker hjälpa en kärring med hennes telefon så men har inte riktigt orken just nu att engagera mig mer i dessa fel meddelanden men iaf så har hon hallon

1. Frågan är om det beror på operatören ?

2. Beror på dålig uppkoppling för stunden iom att hon endast har 3G täckning enligt kartaviseringar ochså eftersom hon kommer inte över 21 Mbit/sek men det duger iaf som ett billigt och smidigt abbonmang för surf och sms ringa mm. Att sträng vinterkyla och risigt väder kan ligga bakom ?

3. Eller beror det på telefonen eller telefonens inställningar till MMS och server etc till hallon ?

4. Beror det på tekniska fel på telefonen, att den är sliten ..?

Iom att problemet inte fanns förr och telefonen var helt brukbar för att skicka bilder / mms så måste ju det varit rätt inställningar i början men vad beror felet på egentligen ? Dock har det hänt förr att det blivit såhär men då raderade hon alla sms hon hade ifrån allt och alla och skrev in alla inställningar igen via hallons mms telefonkommunkations settings .. Sen funkade det ju några månader tills nu.. så vad är grundproblemet egentligen ?

https://support.hallon.se/hc/sv/articles/19482424637713-Problem-med-MMS
Senast redigerad av Sladdaren 2024-01-05 kl. 18:47.
Citera
2024-01-05, 20:05
Medlem
Jag har en Redmi 9 och har aldrig haft några problem med att skicka MMS via tre olika operatörer (Tre, Telia och Telenor).

Gammal dynga i cache-minnet kan ställa till med förtret. Webbläsare kan börja krångla, det kanske även gäller SMS/MMS-appar.

1) Leta upp inställningar.
2) Leta upp appar.
3) Leta upp SMS/MMS-appen.
4) Rensa cache.

På min Redmi 9 har SMS/MMS-appen vuxit till 653 MB. Gammal cache-dynga står för 361 MB. Ja, jag rensade bort cache-dyngan och nu är appen nere i beskedliga 292 MB. Ja, samtliga gamla SMS/MMS finns kvar och har inte blivit raderade.
Citera
2024-01-06, 13:29
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nolltaxerik
Jag har en Redmi 9 och har aldrig haft några problem med att skicka MMS via tre olika operatörer (Tre, Telia och Telenor).

Gammal dynga i cache-minnet kan ställa till med förtret. Webbläsare kan börja krångla, det kanske även gäller SMS/MMS-appar.

1) Leta upp inställningar.
2) Leta upp appar.
3) Leta upp SMS/MMS-appen.
4) Rensa cache.

På min Redmi 9 har SMS/MMS-appen vuxit till 653 MB. Gammal cache-dynga står för 361 MB. Ja, jag rensade bort cache-dyngan och nu är appen nere i beskedliga 292 MB. Ja, samtliga gamla SMS/MMS finns kvar och har inte blivit raderade.

Har hennes telefon hemmavid, nä inget funkar varken med nyinmatade inställningar eller rensa cache i meddelande appen osv med omstart ... är nog skrotfärdig telefon tror jag , går inte lösa iaf tror jag, handlar nog säkert om trasig hårdvara eller att operatören mixtrar med nåt
Citera
2024-01-06, 13:51
Medlem
0A0As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Har hennes telefon hemmavid, nä inget funkar varken med nyinmatade inställningar eller rensa cache i meddelande appen osv med omstart ... är nog skrotfärdig telefon tror jag , går inte lösa iaf tror jag, handlar nog säkert om trasig hårdvara eller att operatören mixtrar med nåt

Testa en annan SMS app, till exempel Google Messages. Glöm inte att ställa in den som standard SMS app i inställningarna.
Citera
2024-01-06, 14:18
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0A0A
Testa en annan SMS app, till exempel Google Messages. Glöm inte att ställa in den som standard SMS app i inställningarna.

Nä det är inte lönt , telefonerna ifrån 2021 är underutvecklade och dålig teknologi på så lika bra med en systemrensning och total fabriksåterställning. Telefoner ska helt enkelt inte fungera på det sättet att man ska tex göra 20 punkter innan man löst problemet som tex den här videon visar

https://www.youtube.com/watch?v=tPeOkpbDxEA

En enkel rensning eller felsökning borde räcka inkl ev nätverksåterställning men i 5/10 fall så funkar inget sånt.. så lika bra att slänga telefonen eller fabriksåterställning. Böka men massa knapptryckningar, menyer och inställningar är inget man ska behöva hålla på med ang mobiler idag (bortkastad tid), inbyggda program ska sköta sånt .. tackar för engagemanget iaf .. tråden kan låsas
Senast redigerad av Sladdaren 2024-01-06 kl. 14:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in