Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Jag tror att en del av lösningen kommer vara att inte kalla de som ger säkerhetsgarantier för Nato. Ren retorik med andra ord.
Detta är faktiskt något jag kan köpa skulle kunna hända.
Citat:
Jag tror inte man ska stirra sig så blind på vad Ryssland "annekterat". Det var en extremt märklig manöver att annektera stora städer som man inte kontrollerade. Dvs ett sätt att säga "varje gång ni skjuter upp förhandlingar så får ni en sämre deal". Så vad de annekterat eller inte annekterat kan man lämna utanför diskussionen.
"Märklig" är nog bara förnamnet, jag skulle snarare beskriva det som fullständigt bisarr, eller tecken på hur oerhört självöverskattande Ryssland varit och/eller övertygelse om att väst slutar stödja Ukraina.
Det ser ju minst sagt ganska illa ut om det enbart är ett förhandlingstrick, att då göra en annekteringsceremoni med pompa och ståt och dessutom säga att de annekterade områdena "tillhör Ryssland för evigt". Det är åtminstone för mig en stark utfästelse att de värderas väldigt högt, men med tanke på hur bisarrt Ryssland är ska de väl inte uteslutas att de skulle göra en ny annekterings-ceremoni av mindre territorier, och bara glömma att den föregående ägt rum.
Citat:
Jag tror heller inte det är ett problem för Putin att sluta fred även om det ser "futtigt" ut. Han kan alltid skylla på att han slogs mot Nato, världens mäktigaste militärallians. Ingen skam att inte få det precis som man vill med en sådan motståndare.
Nja, jag tror nog att det är ett bra svepskäl så länge kriget pågår och utgången ännu inte given, men inte fullt lika gångbar när kriget är avslutat. I slutändan är det ju inte liberalerna som är det största politiska hotet mot Putin, utan Z-radikalerna som tycker att Putin gjort alldeles för lite att vinna kriget och de skulle nog inte uppskatta att rocken från Ukraina sedan blev en tummetott.
Det är ju inte direkt så att Ryssland är främmande för revolutioner, men då har det ju inte varit folklig resning utan andra maktfraktioner, och det är nog Putin högst medveten om.
Citat:
Jag tycker heller inte att signalen att anfallskrig lönar sig skulle sändas vid en fred. Ryssland har trots allt vaskat väldigt stora resurser här i form av förlorad militär utrustning, andra löpande militära kostnader, utebliven ekonomisk tillväxt, mänskliga liv och kanske finansiella medel som antingen blir konfiskerade eller kommer betala Ukrainas återuppbyggnad. Tycker du att Ryssland står på stort plus i nuläget?
Det kan man knappast säga, även om flertal rysk-apologetiker hävdar att Ryssland gör just det.
Men hade Ryssland varit ett normalt och rationellt land hade de nog dragit slutsatsen att framtida anfall skulle kosta betydligt mer än det smakade, men det kan man ju säga redan nu men verkar inte avhålla dem.