Citat:
Ursprungligen postat av
DaKittler
Människor som behöver jobba i Stockholm men av olika anledningar inte kan/vill köpa. Du hittar inte ett enda fräscht nytt radhus för under 20k på andrahandsmarknaden heller. Eller tänker du att de ska vända sig till den välfungerande hyreskön?
Att det inte går att hitta fräscha villor (eller är specifikt radhus det enda kriteriet?) har diskuterats tidigare och jag lade själv upp en lång radda med länkar till villor som uthyres (pga att de inte går att sälja till önskat pris) över hela Sverige. Det var inga problem att hitta fina välutrustade fräscha villor under 20 000 kr. Det fanns även i Stockholms län. Nej, jag tänker inte länka igen.
Jag kan nästan själv räkna ut att människor som hyr en bostad runt prisklassen 20 000 kr troligen i hög grad anser att de inte har något val utifrån deras specifika kriterier.
Citat:
Ursprungligen postat av
trickget
Byggherren hyr ut huset för 20 000 / mån. Så amorteringen kommer inte in in bilden. Skulle man köpt dem som BRF så skulle månadskostnaden bli mer än 20 000 just nu om man räknar in alternativkostnaden för kontantinsatsen. Oaktat amorteringen.
Ja. Detaljen att 20 000 handlar om ren hyreskostnad och inte lån+räntekostnad(+avgift) är absolut relevant.
Citat:
Ursprungligen postat av
IdiotSavant
Regeln att man får vad man betalar för gäller bostäder lika mycket som allting annat. Generellt tenderar människor att värdera saker som boyta, nära till arbete och hög standard. Vad betalar du själv för ditt boende i förhållande till disponibel inkomst? Jag och sambon bor i en hyrestrea för tillfället och betalar 15 K (nyproduktion). Att betala 20 000 per månad vore ingen större skillnad för oss och då inkluderar du väl även amortering i den kostnaden?
Jag värderar mitt boende, jag föredrar nyskick och hög standard, men jag älskar pengar, de ska göra nytta. Hög hyra har noll nyttoeffekt, det är bara att kasta pengar i sjön. Ska man bo i hyreslägenhet så ska hyran vara så låg att det motsvarar den lägsta tvungna kostnaden i äganderätt.
Min personliga preferens är knappast intressant men utgångspunkten är att inte lägga några större summor på boendet, samtidigt som jag inte vill tumma på standarden. Jag väljer alltså hellre att bo på ort där det är möjligt att bo billigt. Vad jag betalar för mitt boende i förhållande till disponibel inkomst är inte heller av intresse men jag tjänar ganska bra så de senaste 20 åren har jag lagt 7-10% av min disponibla inkomst på boende (dvs hyra eller lån/amortering/ränta/avgift) oavsett om jag levt ensamt eller med partner.