2024-01-05, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Det ska vi inte, av de skäl jag nämnt. Ett livskraftigt rike behöver ingen hjälp, det klarar sig själv. Om Ukraina går under är det för att de förtjänar det. De tas över av ett mäktigare och starkare rike - Ryssland. Om det blir bättre eller sämre för ukrainarna vet vi inte. Vilket land har högst levnadsstandard och minst korruption av Ukraina och Ryssland? Vem är bäste ledaren, Putin med bakgrund som jurist och politisk rådgivare, eller juden Zelensky som är utbildad komiker?

Vad gäller korruption generellt så anser de flesta (ryska korrumperade politruker undantagna) att det är av ondo, och Ukraina har t.ex. säkerligen fortfarande problem med detsamma, men det var värre innan Maidan, under putains lydiga, korrupta, hund yanukovych. "Yanukovych and his associates, known as ‘the Family’, are believed to have embezzled as much as $37 billion."
https://transparency.eu/corruption-opulence-and-decadence-in-ukraine/

Vad gäller länder som kan betecknas som "corrupt shitholes" så är det dock värre i ryssland, under din herre och härskare, den allsmäktige diktatorn putain. Som synes återfinnes Ukraina på delad plats 116 i "korruptionsligan", under det att ryssland ligger på plats 137.
https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption_Perceptions_Index

Det ryska systemet är inte korrumperat. Korruption ÄR "systemet.
https://www.svd.se/a/zExR5w/ryssland-ar-inte-alls-svart-att-forsta

Fakta/sanningen/verkligheten rimmar illa med din blinda tillbedjan av den psykotiske dvärgen i kreml och hens anfallskrig...

Varför önskar DU att den psykotiske dvärgen i kreml skall tillerkännas överhöghet över Ukraina (och andra länder)? Varför kan hen inte stanna inom det enorma landet rysslands gränser? Det är förvisso synd om ryssarna som tvingas leva i en genomkorrupt diktatur under en narcissistisk megalomanisk psykopat, men varför vill du att andra folk skall tvingas till detsamma?
Citera
2024-01-05, 17:06
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det blodiga kriget i Donbass 2014 startades av ryssar/proryssar. Det erkänner självaste Igor Girkin:
Just Igor Grikin/Strelov och Progozhin var ju de enda med insikt i kriget som vågade berätta hur jävla illa det gick för Putins tattarcikrus till militär.
Vi vet ju hur det gick med dessa sanningssägare, liksom med andra ryssar som tycker annat än Putin!

Trevligt land?
Citera
2024-01-05, 17:07
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Hur då svagt? Har NATO-länderna lyckats besegra Ryssland trots att de tömt hela Europa på vapen? Nä. Ukraina har ingenting kvar att sätta emot och väst har ingenting kvar att ge. Så hur visar Ryssland att det är svagt? Läs gärna på lite om utmattningskrig eller ”war of attrition” innan du svarar.

Ja och nej, Ryssland är ju inte svagt i bemärkelsen att de är lätta att besegra utan de är sega vilket man inte kan ta ifrån dem. Denna seghet var väl en resurs för att försvara sig under andra världskriget, men kanske inte fullt lika mycket när det gäller anfallaskrig som kostar mer än det smakar.

Däremot är de väl svaga i bemärkelsen att de verkligen sjabblar bort mycket bra förutsättningar, Putins största önskan är ju att Ryssland blir en riktig stormakt som Sovjetunionen var förut.
Det finns ju mycket naturresurser och annat bra, så hade Ryssland skött sina kort väl hade de med tiden kunnat bli en militär och ekonomisk stormakt inte långt från Kina.

Nu sjabblade ju Putte bort denna chans och i absolut bästa fall får Ryssland nöja sig med att bli regionalmakt, och i sämsta fall knappt lokalmakt.

Ed: Jag kan ju också lägga till att premissen att NATO för hårt krig mot Ryssland och Europa tömt på vapen är felaktig, och den senare är ju väldigt lätt att motbevisa.
Men även om det mot all förmodan skulle stämma, så ändrar det inte faktum att Ryssland hade kunnat bli mycket starkare om de skött sina kort väl i längden.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Min uppfattning är inte att det stämmer. Jag läser t.ex. både Kiev Independent och RT som båda är propaganda-organ för respektive sida. Båda skönmålar sina egna prestationer och snackar ner motståndarna men ska man utnämna någon av dem som mer nyanserad och som faktisk ibland lägger fram motståndarens ståndpunkter så är det i högre grad RT än KI. Innan ni bräker er hesa på mig så uppmanar jag er till att först bilda er en egen uppfattning.

https://kyivindependent.com/

https://www.rt.com/

(Tips, läs det som den propaganda det är!)

Det är ju starkt av dig att du fortfarande orkar läsa RT då det faktiskt inte längre är något jag mäktar med längre. Däremot läste jag RT ett tag just därför att jag tror att i en värld som påverkas av olika agendor så är det svårt att förlita sig på en enda källa, men om däremot tar del av flera olika agendor så får man förutsättningar att se saker som annars utelämnas av olika parter.

Med det sagt blev det svårare och svårare att läsa RT då kvaliten sjönk alltmer och den annars mer subtila propagandan blev alltför uppenbar och dominerande.
Däremot förvånar mig inte alls att RT sjunkit såpass mycket i kvalite och förlorat trovärdighet, i ett samhällsklimat där användning av ordet "krig" för "krig" är hårt straffbart, samt läsa upp anti-krigsdikter eller visa upp blanka papper i demonstration. Det är ju inte direkt en miljö som ger något större utrymme för kritisk journalistik som inte sammanfaller med det regimen vill ha, och då kan man verkligen tala om "cancel-kultur" som får väst att se harmlös ut.

Med det sagt ska jag inte utesluta att det kanske fortfarande finns en liten sanning här och där som inte kommer fram i västmedia, men om det krävs att man vadar igenom oerhört mycket skit för att hitta guldkorn skulle jag nästan behöva ha det som heltidsjobb.

Läsa RT i dagsläget känns i dagsläget jämförbart med att läsa starkt högerextrem propagande som jag gjorde ett tag för att se deras synvinkel, och det är faktiskt jämförbart med att gå runt i en stinkande soptipp för att eventuellt hitta lite värdefulla saker som folk har slängt.

Eller motsvarande att vaska guld där man behöver vaska igenom allt större mängder grus för att hitta lite små guldkorn här och där, till slut ser man det inte värt det och går vidare.

Men det är väl bra att du fortfarande orkat läsa RT, men jag kan också säga att det som påverkar ens verklighetsuppfattning inte bara är mängden och typen av källor, utan också hur känslomässigt investerad man är att se det man vill se.

Jan Myrdal är väl tokexempel på stofil som var allt annat än obildad och hade mycket kunskap, men likförbannat en tomte som lyfte bl.a. fram Kina som ett riktigt mysigt land trots att förtrycket var som värst.
Senast redigerad av Pederhosen 2024-01-05 kl. 17:43.
Citera
2024-01-05, 17:08
Medlem
snake65s avatar
Citat:
Det ska vi inte, av de skäl jag nämnt. Ett livskraftigt rike behöver ingen hjälp, det klarar sig själv. Om Ukraina går under är det för att de förtjänar det. De tas över av ett mäktigare och starkare rike - Ryssland. Om det blir bättre eller sämre för ukrainarna vet vi inte. Vilket land har högst levnadsstandard och minst korruption av Ukraina och Ryssland? Vem är bäste ledaren, Putin med bakgrund som jurist och politisk rådgivare, eller juden Zelensky som är utbildad komiker?
Du kör Kremlz propaganda rakt av den starkaste rätt, ryzzland är så värdelösa som löss och kackerlackor pga av deras höga korruption, och jag skulle välja Zelensky varje dag så länge jag lever som ledare än väsk/byx bajsande putin
Citera
2024-01-05, 17:09
Medlem
Citat:
Nu råkar jag ju faktiskt ha varit där ock känner folk på plats. I princip alla som kan har flytt Ryssland och bor nu i andra länder, av förklarliga skäl. Med din egen logik ska ett dysfunktionellt land som bara sprider våld och död gå under. Vi i övriga världen hjälper gärna till. Oavsett utbildning så är ingen president ensam, så vem väljer en välutbildad psykopat som omger dig av andra psykopater? Absolut ingen.
För övrigt, hur är ens "juden" relevant? Rasismen är jättestor i Ryssland, men kan ni inte åtminstone försöka låtsas på ett svenskt forum?
Senast redigerad av senapsillen 2024-01-05 kl. 17:15.
Citera
2024-01-05, 17:11
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
I synnerhet med tanke på Uralmongolernas sjukvårdskapacitet, eller snarare avsaknaden av densamma...
https://mil.in.ua/en/news/inadequate-medical-care-accounts-for-more-than-half-of-russian-military-deaths/

Bara att titta på hur det såg ut i landet innan de startade kriget och blev sanktionerade av hela världen, förutom Iran, Nordkorea och Kina (som bara väntar på att Putins U-land ska falla samman så de kan gå in och sno åt sig Sibirien):
https://twitter.com/sumlenny/status/1508452673661644800

Situationen i Ryzzland ser som något du kan hitta nere i mörkaste Afrika, lol...
Ja bara det faktum att Ryssland nu får söka stöd hos världens värsta terrorregimer Hordkorea och Iran borde ju få den mest hjärntvättade foliehatt att inse att Ryssland är på väg rakt ner i skittunnan.

Hur fan kan någon med minsta tankeförmåga stötta Putin i detta?
Citera
2024-01-05, 17:13
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Om Putin och Akademikerfyllo hade haft rätt om att den är ostoppbar är det lite svårt att tänka sig att Ukraina fortfarande skulle ha haft Patriot över huvud taget. Den är ju både svår att dölja och förmodligen det mest högprioriterade målet av alla. Det (att Patriot plockar ned Kinzhal) börjar helt enkelt bli den enda rimliga slutsatsen trots att alla bilder på vrak som visats genast avfärdas som bluff och hittepå av vissa här.

Ena Patriot systemet blev ju skadat för ett tag sedan när Ryssarna svärmade med alla möjliga typer av missiler i deras försök i höstas.
Men det var fixat redan efter en dag, och reaktionen från USA var att de skickade ett till system, så nu har de dubbelt upp.
Citera
2024-01-05, 17:15
Medlem
Vaginalketchups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Uppenbart börjar det bli svårt för Putin att hitta villig kanonmat till Ukraina.
Alltid lockar det några stackare som har det jävligare än en ryss med utedass.

Finns säkert negrer med hängande underläpp som nappar på detta erbjudande.
Känns ju mer som straff än belöning

Men hade inte ryzzen svårt att ens betala ut löner till den kanonmat de har redan? Lät som att de inte fick betalt
Citera
2024-01-05, 17:16
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Enligt denna artikel 25 stycken fram tills i tisdags (2 jan)

https://www.businessinsider.com/ukraine-says-it-beat-all-of-russias-unbeatable-kinzhal-missiles-2024-1?r=US&IR=T
Ja tveklöst har Patriot inga problem med att plocka dessa!
Och som påstås i tråden lär de data man nu fått in via systemet underlätta för Ukraina och länder som har systemet att enklare stoppa ryska robotar. Troligtvis inget som Putin hade tänkt på....
Citera
2024-01-05, 17:19
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaginalketchup
Finns säkert negrer med hängande underläpp som nappar på detta erbjudande.
Känns ju mer som straff än belöning

Men hade inte ryzzen svårt att ens betala ut löner till den kanonmat de har redan? Lät som att de inte fick betalt
De som nappar på det här kommer nog aldrig få ut nån lön de heller.
Det verkar ju just nu som inte ens statsanställda får ut sina löner. Då lär ju knappast stackare som lurats att ta värvning på nåt betalt innan de är döda eller invalidiserade...
Citera
2024-01-05, 17:21
Medlem
Taggads avatar
Överlever Putin utan navelsträngen till Krim - knappast.
Citat:
Ukrainas nya strategi: Skrämma ryssar inför valet
Flyglarmen ljuder i staden Sevastopol på det av Ryssland annekterade Krym, och bron som länkar halvön till ryska Krasnodar är stängd för andra dagen i rad.

Det rapporterar AP, som skriver att den ökande ukrainska beskjutningen är en del av landets nya strategi. Målet är att skrämma ryssarna inför det ryska valet den 17 mars, har president Volodymyr Zelenskyj sagt.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707

Slava Ukraini 🇺🇦
Citera
2024-01-05, 17:23
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
För att vara ostoppbar är det många.
Idag är det väl bara våra egna proryssar som påstår att de är ostoppbara.
Inte ens ryssen hävdar det längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in