2024-01-05, 14:49
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Tusentals ryska soldater ska ha vänt sig till den ukrainska stödlinjen Chotju zjyty (Jag vill leva) som gett dem framgångsrik hjälp med att desertera, rapporterar Financial Times. Avhopparna kan sedan förse den ukrainska militären med värdefulla underrättelser.

https://www.dn.se/varlden/tiotusentals-ryska-soldater-ringer-ukrainska-armens-heta-linje-vill-hoppa-av/
Inte särskilt förvånande efter orcherna har för vana att skjuta ner sina egna soldater:
https://twitter.com/wartranslated/status/1639390679670374403
Citat:
Russian soldiers from the "Storm" unit, consisting of both convicts (and likely some mobilised), formed by Russian MoD, published a video revealing they were purposefully sent into slaughter during the assault of Vodyane while blocking units prevented their retreat. *video*
(FB) Ryssarna använder barriärtrupper mot sina egna soldater

Att Kreml också vägrar betala landets mobik-петухи bidrar givetvis också till att de hellre jobbar för motståndarsidan...
https://news.yahoo.com/russian-officers-hadnt-paid-moscow-200016928.html
Citat:
Ukrainian resistance fighters say Russian officers who hadn't been paid by Moscow sold them key intel on the Black Sea Fleet. Missiles then tore through the headquarters.
Vilket också bidrar till att Uralmongolernas förlustsiffror ser ut som något som kommer från de förlorande sidorna under WWI:
Russia's losses - 05.01.2024

• wounded ~1.089.210
  • killed ~363.070 (+790)
Verkar ändå som Moskva har lugnat ner sig med sina misslyckade lämmel-offensiver nu på sistone eftersom man inte sett någon daglig 1.000+ bodycount på ett tag nu...?
Citera
2024-01-05, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
det ca 10000 civila döda som anses orsakats av ryssland under den "fullskaliga invasionen"

donbass startades av ukraina för att de ej följde minsk-agreements och satte in trupp mot de två oblasten som hade utlovats viss autonomi i avtalet som ukraina inte kunde/ville efterleva. det var här de tappade alla garantier från ryssland ang dess gränser också om jag itne missminner mig så var det oxå en del av överenskommelsen (som senare visade sig vara en hoax för att få mer tid enligt fürern Merkel).

Men du menar alltså att Ryssland och separatisterna uppfyllde sitt löfte om att ge de ukrainska myndigheterna kontroll över gränsövergångarna mellan Ukraina och Ryssland?
Citera
2024-01-05, 14:54
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Ryssarna har återupptagit fällandet av glidbomber över Kherson Oblast efter en tids uppehåll.
3 januari --> https://t.me/hueviyherson/51342

Krims västra kust är översållad med flygbaser men kanske är det från Saky glidbombarna lyfter.
Jag hittar 12 st flygbaser (inkl Simferopols internationella flygplats) på Krimhalvön. Endast 2 st av dem ligger på östra Krim.

Det måste ha byggts mycket militära anläggningar på västra Krim under kalla kriget. Ryssarna har alternativ när de ska glidbomba Kherson. Hoppas det går att ta dem i luften igen, om inte när de står still.
Citera
2024-01-05, 14:57
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Är vi uppe i 15 nedskjutna Kinzhal nu?

Enligt denna artikel 25 stycken fram tills i tisdags (2 jan)

https://www.businessinsider.com/ukraine-says-it-beat-all-of-russias-unbeatable-kinzhal-missiles-2024-1?r=US&IR=T
Citat:
On Sunday, Ukraine said it had shot down 15 of these missiles in total using Patriot batteries. If Ukraine's intercept claims are accurate, the number may now be 25.
Citera
2024-01-05, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Jag har också "hört" att de skjuter ner alla hypersoniska missiler nu för tiden.
Vet du om det finns bildbevis på missilerna som de skjutit ner? Alltså, foton på missilvraken som det ofta kan bli efter att en missil skjutits ner. Hade vart intressant att se. De varken lär vara hett eftertraktade av västs militärindustri.

Citationstecken är alltid vanskligt. Kanske enklare att skriva ut? "Formerly known as hypersonic" låter ju bra men "tidigare känd som hypersonisk" blir styltigt. Jäkla bekymmer.
Citera
2024-01-05, 14:59
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
det ca 10000 civila döda som anses orsakats av ryssland under den "fullskaliga invasionen"

donbass startades av ukraina för att de ej följde minsk-agreements och satte in trupp mot de två oblasten som hade utlovats viss autonomi i avtalet som ukraina inte kunde/ville efterleva. det var här de tappade alla garantier från ryssland ang dess gränser också om jag itne missminner mig så var det oxå en del av överenskommelsen (som senare visade sig vara en hoax för att få mer tid enligt fürern Merkel).

ca 100000civila dödades bara i Mariupol. den exakta siffran är okänd då ryssarna har en förkärlek att dölja sina krigsbrott.

Ryssarna har konsekvent brutit all avtal inklusive Minsk. Konsekvenserna blir att Rysslans slås blodiga på sina knän a Krym och Donbass kommmer att återgå i Ukrainsk kontroll. Det kommer att ta tid men det tog WW2 också till dess Nazityskand var i ruiner.
Citera
2024-01-05, 15:04
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag hittar 12 st flygbaser (inkl Simferopols internationella flygplats) på Krimhalvön. Endast 2 st av dem ligger på östra Krim.

Det måste ha byggts mycket militära anläggningar på västra Krim under kalla kriget. Ryssarna har alternativ när de ska glidbomba Kherson. Hoppas det går att ta dem i luften igen, om inte när de står still.
Knappast 12 som är i bruk dock. Men jag har letat den senaste tiden över nya satellitbilder över Krym men inte hittat några. Om man kollar gamla bilder på Google Maps så ser ju en del ryska plan ut att ha stått orörda sen typ 1985. Svårt att veta hur mycket ryska plan som finns kvar på Krym utan att ha sett nya satellitbilder av bra kvalle. Det som är säkert dock är att de är under ständig attack numera haha!!

Kända som fortfarande är i bruk är Belbek och Dzankoy (iaf helikoptrar). Sen har ryssen en flygbas vid Yevsk precis vid havet inne i Ryssland också.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2024-01-05 kl. 15:10.
Citera
2024-01-05, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Enligt denna artikel 25 stycken fram tills i tisdags (2 jan)

https://www.businessinsider.com/ukraine-says-it-beat-all-of-russias-unbeatable-kinzhal-missiles-2024-1?r=US&IR=T

För att vara ostoppbar är det många.
Citera
2024-01-05, 15:10
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Så vitt vi vet dödades civila till ungefär hälften var av de 2 sidorna i Donbaskriget som startades av anfallande ryssar.
Ryssarna har sedan de inledde den fullskaliga attacken mot människorna i Donbas dödat betydligt fler. Ja, enbart i Mariupol dödade ryssarna fler civila än som dog i Donbaskriget under 8 år men nej 100000 blev inte dödade i Mariupol. Det är omöjligt. Staden hade mindre än 500k invånare när ryssarna anföll folket där. Uppskattningar låg på 10k till runt 20k.

Låt mig få förtydliga.
Jag sa upp 100 000. Inte att det var 100 000.
Finns olika uppgifter. En mängd uppgifter.
Dina siffror nämns också.
Men vi VET inte förrän det blir slutlig räkning.
Citera
2024-01-05, 15:20
Medlem
Sgt.Blands avatar
De senaste väderraporterna pekar på att det ska komma in ordentligt med kall luft från Sibirien över Ukraina imorgon. Så vinterkriget kan nu börja.
Citera
2024-01-05, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Jag har också "hört" att de skjuter ner alla hypersoniska missiler nu för tiden.
Vet du om det finns bildbevis på missilerna som de skjutit ner? Alltså, foton på missilvraken som det ofta kan bli efter att en missil skjutits ner. Hade vart intressant att se. De varken lär vara hett eftertraktade av västs militärindustri.

Tror det jobbas febrilt med antidrönarteknik nu i väst. Kommer man i mål för är Ryssland torsk relativt snart.
Citera
2024-01-05, 15:34
Medlem
Uppdatering från verkligheten. Ukrainarna jobbar på, nu inne i ryssland.
Minerar en logistikväg. Big surprise.

"Ukrainian special forces again visited Belgorod Region, Russia.
The operation was carried out by special forces of the Main Intelligence Directorate of the Ukrainian Defense Ministry. They mined a road that the occupiers used for military logistics, and they also attacked a Russian military checkpoint.
It is reported that the enemy suffered significant losses."

Tog en alernativ pass fri passage. Slog ut checkpointen.
Trevligt filmat, hur de opererar. Tyst och effektivt.

https://www.threads.net/@ukraine_defence/post/C1uJPuvsNev
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in