Citat:
Ursprungligen postat av
Refugen
Ledande frågor? Av det jag hörde berättade Chloe själv om vad hon upplevt. Enda "ledande frågan" var väl i så fall om huruvida Linnea slår pappa.
Och nej, barn hittar inte på sådana saker som Chloe berättar om. De kan absolut ljuga och hitta på men i detta fall märkte man att det var sanning.
Du vet ju inte vad som förangått detta .. det finns ju en risk ändå att Julia försökt förklara för Chloe vad som hänt och varför pappa är borta nu.
För att ta ett möjligen rätt extremt scenario (men bara för att få fram poängen) kan hon ha sagt att pappa är hos polisen för monstret Linnea slog dig i pannan och slog sedan Chrippa i ansiktet så det kom blod och då kom polisen dit och tog pappa. Såg du när hon slog sönder dörren och dina leksaker? Det gjorde hon.
Då blir ju detta något Chloe tror på, för varför skulle mamma ljuga och pappa är ju borta. Sen när hon då får dessa frågor när de av någon anledning spelar in berättar hon ju det hon nu "vet" (genom att ha fått det till sig genom sin mamma).
Så i detta fall skulle det ju inte vara att Chloe hittar på för hon tror ju på det och det är hennes sanning men bara för det behöver det inte vara sanningen från verkligheten. Det är ju tyvärr inte så svårt att göra detta, barn i den åldern är som svampar och kan inte alltid avgöra vad som är verkligt...och därför skrev jag tidigare att de borde förhört Chloe med rätt personal innan Julia haft möjligheten att berätta något. Typ som att man vill förhöra ögonvittnen direkt och hellre tar mindre information än att de haft tid att bli påverkade av omgivningen och allt blir fel.
För om Chloe hade varit rädd för Linnea: att hon skulle vara ett stort monster som skrikit och slagit henne så känns det väldigt konstigt att det är Linnea hon tyrt sig till i många videor. För om något är ju barn dock väldigt ärliga och tydliga med vad de känner. Tex om du kollat på Anjos video (jag tror det är den när Chrippa kört fast med bilen) och han filmar Lisen när hon sitter med Chloe - då kan du se hur hon reagerar då och det är snarare en reaktion mot någon man inte litar på.
Så det jag vill få fram med detta är bara att det finns helt logiska förklaringar också som talar helt emot det som Jocke/Julia/Anjo/Gustav m.fl sänder ut och att man får försöka tänka nyktert och kritiskt och inte svälja det med hull och hår direkt. De har ju en agenda med sitt drev.