Ett par veckor av feber och sjukdom gav mig mjlighet att plja den hr serien frn brjan till slut. Fr det frsta s r jag medveten om att det finns uppenbara historiska felaktigheter, vilket vanligtvis str mig men sedan nr jag har hela serien bakom mig och inser vilket enormt projekt det r att trycka in s mycket historia i ngonting som skall vara dramatiskt och dramatiserat nog fr att tilltala tittare, s anser jag att det r okej.
En rant om slutet och politisk korrekthet som jag lgger inom spoiler-taggar fr att inte frstra fr ngon:
Sammantaget - En bra serie som jag missade fr lnge (men andra sidan r det bttre att se en serie efter den har slutat produceras, s att man kan plja alla ssonger). Trist att ngon knde fr att delvis sabotera serien med slutet (min personliga sikt). Det gjorde att sex bra ssonger (ven om 4 och 5 var p tok fr lnga) avslutades med ett "meh" frn min inre kritiker.
En rant om slutet och politisk korrekthet som jag lgger inom spoiler-taggar fr att inte frstra fr ngon:
Fr det frsta s frstod jag att serien skulle avslutas med att Floki skulle dyka upp igen, vilket var ett uppskattat inslag d han var en karaktr som hjlpte till att bra serien. Vad str mig med slutet? Mtet med indianstammen. Frutom att det, mig veterligen, inte finns historiska belgg fr deras mte s r det som att ngon woke person har dykt upp och frskt klmma in ett politiskt korrekt budskap baserat p en variant av "the noble savage" och understryker flera gnger kopplingen mellan "bl gon" och "hotfullhet", en uppfattning som indianerna har och som Floki bekrftar. terkoppla detta till Ivar, den vite mannens destruktivitet personifierad, vars gon blir bla vid srskilda tillfllen. De sista tv avsnitten r fullspckade med relaterad symbolik och metaforer.
Sammantaget - En bra serie som jag missade fr lnge (men andra sidan r det bttre att se en serie efter den har slutat produceras, s att man kan plja alla ssonger). Trist att ngon knde fr att delvis sabotera serien med slutet (min personliga sikt). Det gjorde att sex bra ssonger (ven om 4 och 5 var p tok fr lnga) avslutades med ett "meh" frn min inre kritiker.