2024-01-04, 22:02
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vegoboll
ja, vi käkar rätt bra

Enda skillnaden är att vi rättar mun efter kampanj.
Onödigt att göra köttbullar när det är kampanj på´kyckling, och sen käka kyckling när det är kampanj på köttfärs. Är inte så kräsna, om båda är gott.
Sen slänger man den grönsak på tallriken som är billig just nu.
Denna vecka exempelvis Broccoli 10:- , mist lika gott som tomat för 59:- kilot
Ungefär som här, jag handlar på de tre stora när de kampanjar, de ligger på rad här.. Lidl en bit bort men handlar där också när de kampanjar något jag vill ha.

Hade lite dyrare matkonto 23 än 22, men det skiljde inga jättesummor. Det gäller bara att planera sina inköp lite bättre efter vad butikerna kampanjar, handlat billig julmat nu efter Jul, frys in osv.
Citera
2024-01-04, 22:05
Medlem
a-mortals avatar
20 000 skulle jag gissa, ligger nog närmare 15 000 om man räknar bort kakor och glass.
Det finns tre typer av mat: det som fyller ut, det som innehåller näring och det som är gott. Jag går på strategin mycket utfyllnad, lite näring och lite gott.
Citera
2024-01-04, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ungefär som här, jag handlar på de tre stora när de kampanjar, de ligger på rad här.. Lidl en bit bort men handlar där också när de kampanjar något jag vill ha.

Hade lite dyrare matkonto 23 än 22, men det skiljde inga jättesummor. Det gäller bara att planera sina inköp lite bättre efter vad butikerna kampanjar, handlat billig julmat nu efter Jul, frys in osv.

Ja men precis!

Efter ett tag lär man sig reorna, dom går som i cyklar.
Coop exempelvis har en "krydd-vecka" om året.. då passar man på att uppgradera alla kryddor när dom kostar 10/15 kr st. Dom håller vanligtvis i 2-3 år.
Att kolla på "kampanjvecka.se" är också ett bra tips.
Är jag tex sugen på kyckling kan jag kolla om det är nån butik som har kampanj på den, och ta vägarna förbi där.
Citera
2024-01-04, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
20 000 skulle jag gissa, ligger nog närmare 15 000 om man räknar bort kakor och glass.
Det finns tre typer av mat: det som fyller ut, det som innehåller näring och det som är gott. Jag går på strategin mycket utfyllnad, lite näring och lite gott.

Vad fyller du ut med då, om jag får fråga`
Fibrer?
Citera
2024-01-04, 22:15
Medlem
Enligt SEB appen har jag spenderat 24k i månaden i snitt senaste 6 månaderna på Äta ute. Sedan tillkommer ju livsmedel. Mest min sambo som står för det. Jag snittar bara 3k på livsmedel i månaden senaste 6 månaderna

2 vuxna och 2 barn i hushållet
Citera
2024-01-04, 22:16
Medlem
55.431,9:- totalt över året eller ett snitt på 4619,325:- per månad. Säkert missat något när jag filtrerat skiten i excel men på ett ungefär där omkring. Inklusive utemat, catering (får hem färdiga matlådor varannan vecka) och butiksköp. Singelhushåll.

Har inte räknat med tobak eller alkohol - då drar det iväg ännu mer - ungefär 1400 per månad på snus och nån hundralapp på övrig tobak. Alkohol köper jag bara för att fylla på förrådet när jag har främmat, konsumerar knappt själv men ett par laxar om året blir det kanske.
Citera
2024-01-04, 22:17
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Vad fyller du ut med då, om jag får fråga`
Fibrer?
Det billigaste kr/kg, säsongsvaror, havre, vete och potatis. Ibland blir det lite korvar och annat på extrapris.
Citera
2024-01-04, 22:18
Medlem
Citat:
Det billigaste kr/kg, säsongsvaror, havre, vete och potatis. Ibland blir det lite korvar och annat på extrapris.

Havre vete och potatis gör mig vrålhungrig.
Kött fyller ut bättre, mätt längre och inga sockerdippar (som av kolhydrat)
Citera
2024-01-04, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
55.431,9:- totalt över året eller ett snitt på 4619,325:- per månad. Säkert missat något när jag filtrerat skiten i excel men på ett ungefär där omkring. Inklusive utemat, catering (får hem färdiga matlådor varannan vecka) och butiksköp. Singelhushåll.

Har inte räknat med tobak eller alkohol - då drar det iväg ännu mer - ungefär 1400 per månad på snus och nån hundralapp på övrig tobak. Alkohol köper jag bara för att fylla på förrådet när jag har främmat, konsumerar knappt själv men ett par laxar om året blir det kanske.

Din lyxlirare.
Antar att du bor billigt?

När jag var arbetslös ett tag käkade jag för ca 700:- i månaden
Senast redigerad av Vegoboll 2024-01-04 kl. 22:25.
Citera
2024-01-04, 22:24
Medlem
Ca 3000 - 4000 i månaden för en person, men då är en del saker till husdjuren inkluderade. Och hemkörning.
Citera
2024-01-04, 22:27
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Havre vete och potatis gör mig vrålhungrig.
Kött fyller ut bättre, mätt längre och inga sockerdippar (som av kolhydrat)
Jag tränar inte förutom att jag cyklar några mil i veckan. Vill du ha billig energi kan du blanda vatten salt och vete och steka i rapsolja. Krydda med någon grönsak och drick tillräckligt med vatten för att kroppen ska kunna använda bränslet.
Citera
2024-01-04, 22:30
Medlem
Citat:
Jag tränar inte förutom att jag cyklar några mil i veckan. Vill du ha billig energi kan du blanda vatten salt och vete och steka i rapsolja. Krydda med någon grönsak och drick tillräckligt med vatten för att kroppen ska kunna använda bränslet.

Rapsolja?
Det kan du ju ha till din elcykel, så spar du energi och slipper köpa mjöl o salt
skulle aldrig käka rapsolja, drivmedel för bilar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in