2024-01-04, 15:44
Medlem
Alkibiadess avatar
Världscupen i skidskytte 23/24: Oberhof (GER) 4-7 januari (WC4)

Startlistor, resultat och cuper: http://biathlonresults.com/

Program
Fredag 5 december
11.20 Sprint herrar
14.25 Sprint damer

Lördag 6 januari
12.25 Jaktstart herrar
14.40 Jaktstart damer

Söndag 7 januari
11.30 Stafett herrar
14.25 Stafett damer

Första loppet skulle egentligen ha åkts på torsdagen (4/1) men pga dåligt väder (5 plusgrader, regn och kraftig blåst) så flyttades herrarnas sprint till fredagen. Väldigt dålig preparerade spår med lite snö med mycket stenar och bark i.

SVT sänder i SVT1 och SVT Play om inte annat anges:
5/1 11.10-12.50 och 14.15-15.50
6/1 12.25-13.10 och 14.40-15.25
7/1 11.30-12.50 och 14.25-15.45
Vinterstudion sänder dessutom före och efter tävlingarna på lördag och söndag

Svenska laget
Elvira Öberg, Piteå skidskytte Klubb
Hanna Öberg, Piteå skidskytte Klubb
Anna Magnusson, Piteå skidskytte Klubb
Linn Persson, SK Bore
Mona Brorsson, Finnskoga IF
Sara Andersson, Mora Biathlon

Sebastian Samuelsson, I 21 IF
Martin Ponsiluoma, Tullus SG
Jesper Nelin, Biathlon Östersund
Peppe Femling, Pitea skidskytte Klubb
Viktor Brandt, I 2 IF
Emil Nykvist, SK Bore

Inga förändringar i damlaget sedan före jul. I herrlaget är Peppe tillbaka och Viktor Brandt ersätter brorsan Oskar. En del roteringar i de andra lagen, mest intressant kanske att norrmännens nya namn Botn får chansen.

Ställning världscupen damer

Ställning världscupen herrar

Ställning sprintcupen damer

Ställning sprintcupen herrar

Ställning jaktstartscupen damer

Ställning jaktstartscupen herrar

Ställning stafettcupen damer

Ställning stafettcupen herrar

Ställning nationscupen damer

Ställning nationscupen herrar

Snabbaste ”skidåkarna” damer (% avstånd från medianåkaren, bara individuella lopp)

Snabbaste ”skidåkarna” herrar (% avstånd från medianåkaren, bara individuella lopp)

Träffprocent damer (”bästa skyttarna”)

Träffprocent herrar (”bästa skyttarna”)

Skjuttider damer (”snabbaste skyttarna”)

Skjuttider herrar (”snabbaste skyttarna”)
Citera
2024-01-04, 18:54
Medlem
Påstås på IBU:s hemsida att vissa åkare tillfrisknar efter sjukdom under julen, nämns dock inga namn.
Någon som har koll?
Citera
2024-01-04, 19:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Världscupen i skidskytte 23/24: Oberhof (GER) 4-7 januari (WC4)

Startlistor, resultat och cuper: http://biathlonresults.com/

Program
Fredag 5 december
11.20 Sprint herrar
14.25 Sprint damer

Lördag 6 januari
12.25 Jaktstart herrar
14.40 Jaktstart damer

Söndag 7 januari
11.30 Stafett herrar
14.25 Stafett damer

Första loppet skulle egentligen ha åkts på torsdagen (4/1) men pga dåligt väder (5 plusgrader, regn och kraftig blåst) så flyttades herrarnas sprint till fredagen. Väldigt dålig preparerade spår med lite snö med mycket stenar och bark i.

SVT sänder i SVT1 och SVT Play om inte annat anges:
5/1 11.10-12.50 och 14.15-15.50
6/1 12.25-13.10 och 14.40-15.25
7/1 11.30-12.50 och 14.25-15.45
Vinterstudion sänder dessutom före och efter tävlingarna på lördag och söndag

Svenska laget
Elvira Öberg, Piteå skidskytte Klubb
Hanna Öberg, Piteå skidskytte Klubb
Anna Magnusson, Piteå skidskytte Klubb
Linn Persson, SK Bore
Mona Brorsson, Finnskoga IF
Sara Andersson, Mora Biathlon

Sebastian Samuelsson, I 21 IF
Martin Ponsiluoma, Tullus SG
Jesper Nelin, Biathlon Östersund
Peppe Femling, Pitea skidskytte Klubb
Viktor Brandt, I 2 IF
Emil Nykvist, SK Bore

Inga förändringar i damlaget sedan före jul. I herrlaget är Peppe tillbaka och Viktor Brandt ersätter brorsan Oskar. En del roteringar i de andra lagen, mest intressant kanske att norrmännens nya namn Botn får chansen.

Ställning världscupen damer

Ställning världscupen herrar

Ställning sprintcupen damer

Ställning sprintcupen herrar

Ställning jaktstartscupen damer

Ställning jaktstartscupen herrar

Ställning stafettcupen damer

Ställning stafettcupen herrar

Ställning nationscupen damer

Ställning nationscupen herrar

Snabbaste ”skidåkarna” damer (% avstånd från medianåkaren, bara individuella lopp)

Snabbaste ”skidåkarna” herrar (% avstånd från medianåkaren, bara individuella lopp)

Träffprocent damer (”bästa skyttarna”)

Träffprocent herrar (”bästa skyttarna”)

Skjuttider damer (”snabbaste skyttarna”)

Skjuttider herrar (”snabbaste skyttarna”)

Hur tror du Elviras form är i nuläget? Statistikmässigt, vad talar för att Simon får en annan utveckling nu efter jul jämfört med innan? Nu när det inte är höjd som spelar in, då borde väl de redan starka korten ha bäst chanser? Kanske handlar det dock i slutändan om vilka som konserverat formen bäst över julen.
Citera
2024-01-04, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silwarn
Påstås på IBU:s hemsida att vissa åkare tillfrisknar efter sjukdom under julen, nämns dock inga namn.
Någon som har koll?

Hanna har varit sjuk över jul, vet inte om det är flera.
Citera
2024-01-04, 19:51
Medlem
Linn fick covid direkt efter hemkomst men var nog nästan frisk före jul igen.

Sebbe säger att det ska läggas ut ny snö till helgen. Tillsammans med någon minusnatt kan det möjligen bli lite bättre förhållanden än det man tränat i.
Citera
2024-01-04, 20:33
Medlem
Artikel i NRK om förhållandena i Oberhof. Åkarna är minst sagt negativa...

https://www.nrk.no/sport/hardt-ut-mot-verdenscuprenn-_-mener-forholdene-er-farlige-og-ufyselige-1.16700618
Citera
2024-01-04, 22:23
Bannlyst
Känns som att man tappar gnistan lite grann när skidskyttet har så lång ledighet över jul-två veckor känns som en evighet (jämfört med längden som har Tour de Ski exempelvis). Eller är det bara jag som tycker så gällande skidskyttet? Hursomhelst tycker jag att skidskyttesäsongen är på tok för kort. Jag hade gott önskat 2-3 tävlingar till per säsong. Är det bara att drömma vidare tror ni gällande framtidsupplägg? Känns som man år efter år blir blåst på konfettin så fort det i princip bara dragit igång. För att krasst konstatera att det återstår dryga nio långa månader inför nästkommande säsong igen.
Citera
2024-01-04, 22:42
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedinaren
Känns som att man tappar gnistan lite grann när skidskyttet har så lång ledighet över jul-två veckor känns som en evighet (jämfört med längden som har Tour de Ski exempelvis). Eller är det bara jag som tycker så gällande skidskyttet? Hursomhelst tycker jag att skidskyttesäsongen är på tok för kort. Jag hade gott önskat 2-3 tävlingar till per säsong. Är det bara att drömma vidare tror ni gällande framtidsupplägg? Känns som man år efter år blir blåst på konfettin så fort det i princip bara dragit igång. För att krasst konstatera att det återstår dryga nio långa månader inför nästkommande säsong igen.

Jag tappar iofs inte gnistan men jag håller med om att att skidskyttesäsongen är alldeles för kort. Jag håller med dig, fler tävlingar. Framförallt blev jag häpen i år, brukar det börja så sent? Sedan några ynkliga tävlingar, tidigt juluppehåll, några tävlingar till sen är det över. Va fasiken är det?

Jättebra trådstart med all önskvärd information
Senast redigerad av why123 2024-01-04 kl. 22:44. Anledning: ,
Citera
2024-01-04, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jag tappar iofs inte gnistan men jag håller med om att att skidskyttesäsongen är alldeles för kort. Jag håller med dig, fler tävlingar. Framförallt blev jag häpen i år, brukar det börja så sent? Sedan några ynkliga tävlingar, tidigt juluppehåll, några tävlingar till sen är det över. Va fasiken är det?

Jättebra trådstart med all önskvärd information

Inte bara den aspekten utan även när vi har aktiva som blir sjuka. Känns nästan som en trend precis innan jul. Sedan precis när de nått formtopp så avslutas säsongen tvärt. Detta ofta till de aktivas förvåning då det ofta finns mycket kräm kvar efter sista tävlingen.

Är inte det rätt typiskt år efter år? Sitter det bara fossiler i IBU-ledningen eller tror ni det är realistiskt om de tittar över och förlänga säsongerna med någon extra tävlingshelg i framtiden?
Citera
2024-01-04, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hedinaren
Inte bara den aspekten utan även när vi har aktiva som blir sjuka. Känns nästan som en trend precis innan jul. Sedan precis när de nått formtopp så avslutas säsongen tvärt. Detta ofta till de aktivas förvåning då det ofta finns mycket kräm kvar efter sista tävlingen.

Är inte det rätt typiskt år efter år? Sitter det bara fossiler i IBU-ledningen eller tror ni det är realistiskt om de tittar över och förlänga säsongerna med någon extra tävlingshelg i framtiden?

Om man jämför med längskidor så har de lika lång säsong som skidskytte med avslut den 17 Mars så det kanske är en genomtänkt längd på säsong.
Skidskytte kör minst 3 tävlingar per tävlingvecka/ort så det blir ganska mycket på en säsong.
Citera
2024-01-04, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totentanz
Artikel i NRK om förhållandena i Oberhof. Åkarna är minst sagt negativa...

https://www.nrk.no/sport/hardt-ut-mot-verdenscuprenn-_-mener-forholdene-er-farlige-og-ufyselige-1.16700618
VC i skidor i Östtyskland år 2024. Inkompetenta tyskar styr IBU. Och deras lakejer, Norge och Sverige följer deras mästare.
Citera
2024-01-04, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
VC i skidor i Östtyskland år 2024. Inkompetenta tyskar styr IBU. Och deras lakejer, Norge och Sverige följer deras mästare.

Du kanske inte läste artikeln, men jag tyckte det framgick ganska tydligt att även norrmännen var kritiska till arrangemanget. Men på ditt sedvanliga kvinnliga sätt ligger felet alltid hos någon annan. Franska grodor är så tröttsamma. Fourcade postar lite intetsägande kritik på twitter, och vips så är Frankrike den stora hjälten som kämpar mot den tyska draken och "lakejerna". Som om inte tryffelnegrer också gynnas ekonomiskt av att tävlingar går i Tyskland. Som om inte Annecy också måste bussa in snö, och till på köpet misslyckas med att preparera spåren eftersom den galliska organisationsförmågan är notoriskt efterbliven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in