2024-01-04, 13:46
Medlem
Killinggänget hade inte varit lika roliga om inte Schyffert fanns där som "the straight man". Hans fullständigt oinspirerade "mm, det är roligt" kontrasterade klockrent mot Suddens excentrism i sketchen om novemberkåsan eller vad det var. Väldigt vältajmat. Han bidrog ofta till dynamiken på det sättet. Någon behövde vara kvar på jorden för att jymdprogrammet skulle kunna genomföras. På den tiden hade han ju inte samma PK-persona heller, så det var lättare att skilja mellan honom som privatperson och skådespelare.
Citera
2024-01-04, 13:53
Avslutad
Schyffert och Lokko är inte skådespelande komiker i första hand utan manusförfattare. De är hjärnan bakom allt det roliga vi såg. Jerry Seinfeld och Larry är inte heller speciellt bra eller roliga som skådisar men gav oss geniala serier att flabba åt.

Schyffert va dj på MTV och var stor och "hade koll" på popkultur precis som Lokko som skrev i Pop.
Citera
2024-01-04, 13:56
Medlem
Nilecity och det tidigare materialet var riktigt kul, klassiker faktiskt, men sedan blev det rätt trist.
Citera
2024-01-04, 14:01
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muszyca
Killinggänget hade inte varit lika roliga om inte Schyffert fanns där som "the straight man". Hans fullständigt oinspirerade "mm, det är roligt" kontrasterade klockrent mot Suddens excentrism i sketchen om novemberkåsan eller vad det var. Väldigt vältajmat. Han bidrog ofta till dynamiken på det sättet. Någon behövde vara kvar på jorden för att jymdprogrammet skulle kunna genomföras. På den tiden hade han ju inte samma PK-persona heller, så det var lättare att skilja mellan honom som privatperson och skådespelare.

Enig!

Jag avskyr vad Schyffert blivit de senaste 20 åren, och vill helst slippa se människan överhuvudtaget i fortsättningen, förutom i Killinggänget-material.

Han var bra som straight man, helt klart och humorn var en närmast perfekt blandning av slapstick och trams, samt mer kommentarer på tidsandan. 90-talet som fenomen.

Citat:
Ursprungligen postat av Orellanin
Nilecity och det tidigare materialet var riktigt kul, klassiker faktiskt, men sedan blev det rätt trist.

Jag måste säga att både Percy Tårar och Torsk På Tallinn är klassiker, och de kom efter Nilecity. Jag är dock mycket glad att man inte fortsatte det hela med 1-2 serier till, som hade blivit urvattnade och skrubbat bort lite av den komiska briljansen hos Killinggänget.
Citera
2024-01-04, 14:06
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Jo ravioli känner jag till...

Jag vill prata med Karl. Det är bristningar i tuben.

Mvh
Citera
2024-01-04, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Jag tror det hade skapat för många frågor, hade låtit som han var död.
Okej om han haft svår cancer, men nu har han en sjukdom där han blir extremt utåtagerande och aggressiv så jag fattar att det bara var enklast att inte prata om honom.

Enklast, ja. Men en DOKUMENTÄR ska väl helst ge en samlad bild? Eller är detta nåt feelgood-hemma-hos-reportage?
Citera
2024-01-04, 14:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
Inde är med i föregångaren I Manegen med G.K... så väl som efterföljaren Percy Tårar, så att han inte är med i NileCity är faktiskt lite märkligt.
Själv led jag inte av det, hans typ av humor är inte alltid mitt förstahandsval om man säger så (han är genialisk i Torsk på Tallinn, men karaktären Tommy var aldrig min kopp med te), men som sagt konstigt rent kronologiskt att han inte spelar något i NileCity.

Är det inte Inde som ligger i kistan hos den där muppen som Rehborg spelar?
Kan vara Andres Lokko också då de var lite lika på den tiden
Citera
2024-01-04, 14:28
Avslutad
Jag är 8 minuter in i andra avsnittet och de verkar helt hoppa över Spermaharen.
Tror den gjordes kort efter fyra små filmer men jag har taskig koll.

En liten film om Gunnar Rehlin är ju inte inkluderad hos SVT-play heller
Vad är det med de?

Edit: Spermaharen är med tydligen
Senast redigerad av Cryptdweller 2024-01-04 kl. 14:32.
Citera
2024-01-04, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
Enklast, ja. Men en DOKUMENTÄR ska väl helst ge en samlad bild? Eller är detta nåt feelgood-hemma-hos-reportage?

Nja det vet jag inte, fungerar det inte med en person så fungerar det inte. Man bedömde nog att risken var för stor att ha kontakt med honom. Eller så tackade han nej själv.
Citera
2024-01-04, 14:40
Medlem
BavarianBeetles avatar
Är Luuk och Lokko homosexuella?
Citera
2024-01-04, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Är Luuk och Lokko homosexuella?

Min gaydar ger definitivt utslag på Martin Luuk. Han har det där bögigt perversa över sig. Andres Lokko tror jag bara är fruktansvärt feminin.

Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Jag var nog delvis i målgruppen när dom var som hetast på 90-talet och får skamrusningar i kroppen när jag ser gamla klipp och påminns att vi ungdomar använde repliker från deras verk i vår vardag eller härmade hela sketcher. Det var väl vanligt bland ungdomen då, att apa efter Killinggänget eller Hassan. Nu har ungarna sina förebilder på tiktok eller snap eller vad som nu är deras scen.
Men jag tyckte dom var roliga då, även om lilla Kanastra inte förstod alla referenser.

'Filofax, cant beat the feeling!'

Det var ju inte helt ovanligt att någon i kompisgänget kunde, helt spontant, brista ut i ett "Nilecity hundrafemkommasex" och alla andra skrattade. Inte för att det var särskilt roligt i sig, utan för att det var vår grej. Det var väl det som gjorde Killing-gänget så stora också. Inte att de nödvändigtvis var så himla roliga, utan att de blev vår generations humor. Äldre hade Hasse och Tage, och liknande men det här, det blev vår grej som vi tog till oss för att ytterligare distansera oss från den äldre generationen.
Citera
2024-01-04, 15:15
Medlem
Hur fan kan man göra en dokumentär om det där? Barnsligt och tramsigt. Kan någon med handen på hjärtat säga att något av skiten var roligt? Pinsamt uselt. Alltihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in