2024-01-03, 20:50
Medlem
Det jag funderar på är om någon slickat Johanna i skruven ännu? Hon sitter väl på Hinseberg? Tror hon är rätt så dominant
Citera
2024-01-03, 20:58
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det blev ett missförstånd, vad jag försökte säga var att jag håller det för trovärdigt att hon aldrig upptäckte kroppen kl 02:42, tiden då hon stiger upp och möter J i hallen. Redan här hade M kunnat säga att T låg i hallen, inrullad i ett lakan. - Vad gör det för skillnad om hon stiger upp självmant för att upptäcka kroppen eller blir väckt av J en stund senare?

Jag köper M:s version. Tiderna för badrumsbesöken, tjejernas kökssamtal, J:s sammanstötning med grannen går också ihop med både registrering av tider och redogörelse.

Jag köper också att hon var illamående och trött. J:s beskrivning av M under aktuella kväll i de inledande förhören: "låg på energi" och "slö."

Min uppfattning är att hon hörde ljud men vare sig orkade eller hade lust att stiga upp, eventuellt kände hon sig rädd. Jag tror att hon höll sig till sovandet för att minimera känslor av skuld och skam.
Rädsla har just den effekten; den överskuggar vettiga tankar. Det sympatiska nervsystemet aktiveras och stresshormoner släpps ut.
Hur kunde hon veta att T blev strypt inne i badrummet?

Hennes tillkortakommanden är högst verkliga. "Klart under genomsnittet" betyder att hon ligger två standardavvikelser under genomsnittlig IQ. Att ta in sin omgivning, att processa och sortera intryck för att i slutändan fatta ett bra beslut både för sig själv och övriga berörda, den förmågan är sänkt.
Den intellektuella kapaciteten är vad den är och det är därför många i hennes situation erbjuds anpassad grundskola med få elever i varje klass. Historiken visar att hon sackar efter i bl a matematik redan på lågstadienivå.

En vanlig vanföreställning är att tro att vi utifrån en intellektuell analys väljer ett beteende, att vi i varje situation väger för- och nackdelar och därefter skrider till handling.
Vi kan förklara varför vi valt att agera på ett visst sätt. Men vi väljer med, och styrs av våra känslor.
M valde inte på medveten nivå de konsekvenser som blev följden av hennes beteende, att låta bli att ingripa. Förutsatt att hon hörde att det pågick en misshandel i badrummet.

Att välja utifrån känslomässiga erfarenheter är svårare för en person med lägre teoretisk begåvning, i M:s fall handlar det om oförmågan att lösgöra sig från J. Att räkna ut vilka och hur stora konsekvenserna blir är mentalt krävande och en ADD ovanpå det, är försvårande då frontalloben tar längre tid på sig att utvecklas.

Att fnysa åt ungdomars funktionsnedsättningar och kalla det "skitsnack" är aldrig okej, men det visar också på djup okunskap. Men det lät kanske hårdare än det var menat?

skrev psykiska tillkortakommanden. Inte neurologiska. Men som jag också påpekade tror jag att MHs tröghet i tanke och handling mer beror på hennes låga IQ. Inte ADD.

”Öh, vaddå?”

Tror hon uppfattade det mesta men inte agerade. Antagligen av stark rädsla. Eller så agerade hon faktiskt. På order av JJ.

Detta kommer hon nu få leva med - och DET tror jag har fäst sig i hennes hjärna nu. Långt efter mordet. Men vad hon gör av dessa tankar och känslor vet bara hon själv.

Men jag kan såklart ha fel.
Senast redigerad av Nonitotta 2024-01-03 kl. 21:23.
Citera
2024-01-03, 22:12
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Du har givet vis din absolut fulla frihet tillika sagt även din fulla rätt att bedöma saker och ting på ditt eget sätt, genom ditt eget tänkande, tyckande och anseende, men beträffande mig @JokerMannen så ser jag det här tidigare mordet på den 21-åriga flickan T*ve T*nnies ur en helt annan synvinkel än vad just du gör.

Mvh/
@JokerMannen/
Synvinkeln där du häver ur dig frågor till höger och vänster utan mottagare utan att ha något att komma med själv eller vad menar du?
Citera
2024-01-03, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Hovrätten har dömt, en mycket korrekt dom utifrån det samhälle vi lever i och den vilja som finns hos de som stiftar lagarna
Du gillar alltså att mördare släpps fria? Jag hoppas att det blir ändring på detta och att sossepolitiken gjort sitt. Maja får dock sitta i husarrest under lång tid och mögla. Hon drog med sig hela sin familj ned i smutsen samtidigt.
Citera
2024-01-03, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegerArne
Det jag funderar på är om någon slickat Johanna i skruven ännu? Hon sitter väl på Hinseberg? Tror hon är rätt så dominant
Den dagen Maja kommer på besök kanske det blir av. Kärleken övervinner allt.
Citera
2024-01-03, 23:06
Medlem
Citat:
Tänkte du att någon i den här tråden skulle leverera ett motiv? och du ställer massa frågor om detaljer, ska polisen svara på det eller vem?
Motivet var nog avundsjuka hos dom 2 mördarna. Tove var motsatsen mot dessa monster. . Söt och framgångsrik. Något annat motiv är svårt att hitta. Två bittra och misslyckade individer klarade inte detta.
Senast redigerad av Vipan 2024-01-03 kl. 23:10.
Citera
2024-01-04, 00:08
Medlem
Citat:
Synvinkeln där du häver ur dig frågor till höger och vänster utan mottagare utan att ha något att komma med själv eller vad menar du?
Många med Jokermannen har det mesta klart för sig hur mordet gick till. Dessutom är det ett diskussionsforum och alla vi andra fattar vad Jokern menar. Har du själv nåt konkret eller antagande att komma med? 99% av svenska folket förstår att dom tillsammans dräpte Tove. Nåt annat existerar inte och Johanna var tydlig med den saken.
Citera
2024-01-04, 12:14
Medlem
Citat:

Synvinkel ? ... Vilket i sin tur betyder, att jag har under tidens gång sett detta mordet på den 21-åriga flickan T*ve T*nnies i konnektion med omständigheterna ur ett helt annat perspektiv och sålunda kunnat komma fram till vissa slutsatser som talat för hur, och på vilket sätt som mordet på den 21-åriga flickan T*ve T*nnies med största sannolikhet gick till under natten den 16:e Oktober 2022.

Mina frågor, som jag under gårdagen ställde i tråden beträffande Fröken Janss*n, var med anledning av att jag undrade över vad andra trådmedlemmar hade kommit fram till gällande ( A ) ... Varför Fröken Janss*n placerade den 21-åriga flickan T*ve T*nnieś cykel vid Pizzerian "Arena" ... vilket inte har varit så speciellt svårt att förstå om man konnekterat andra omständigheter kopplat till natten den 16:e Oktober 2022 ... samt ( B ) Beträffande Fröken Janss*n:s val av transportfordon under den aktuella tidiga morgontiden ... vilket heller inte var så speciellt svårt att förstå gällande varför Fröken Janss*n valde att transportera den avlidna och mördade flick-kroppen inom just det fordonet.

Det framgår med all tydlighet att du är föga intresserad av att vilja diskutera det tidigare mordet på den 21-åriga flickan T*ve T*nnies utan däremot sagt, så ligger ditt intresse i att visa upp dig på styva linan för att sålunda provocera men, tyvärr så biter inte provokationer på mig.

Mvh/
@JokerMannen/
Senast redigerad av JokerMannen 2024-01-04 kl. 12:18.
Citera
2024-01-04, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vipan
Den dagen Maja kommer på besök kanske det blir av. Kärleken övervinner allt.

Det är inte alls otänkbart, det vill säga, att när allting har lugnat ner sig och lagt sig till ro så är det inte alls omöjligt sett, att Fröken Hellm*n kommer att göra ett besök hos sin likasinnade kamrat Fröken Janss*n inom fängelsemurarna på Hinseberg, dom har nog väldigt mycket att prata om gällande både det ena och det andra.

Jag tror inte att Fröken Hellm*n:s och Fröken Janss*n:s likasinnade kamratskap bryts så lätt efter det som tigare har hänt utan de bägge fröknarna kommer med högsta sannolikhet sagt och tids nog att komma i kontakt med varandra, bara framtiden kan utvisa om så fallet kommer att bli, men, det är mycket troligt att så blir fallet med tidens gång.

Mvh/
@JokerMannen/
Citera
2024-01-04, 14:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
[...]
Men OM det långsökta smymördandet vore en sanning hade det definitivt varit enklare att köra hem Maja när då Tove enligt dig och några andra fåntrattar låg i förrådet.

Det är inte alls osannolikt att Johanna mördat i "smyg",dvs att de två inte kommit överens och att Johanna väntade in ett lämpligt tillfälle, och det blev när Tove skulle hem. Maja kan mycket väl hållit sig i bkgrunden, sovit eller inte.

Jag tror att Johanna haft mord i tankarna många gånger, och nu ligger ett mord inte långt ner i hennes sinne. Hon har blivit fett förolämpad i sin värld och att hon inte lyckats övertala vakter eller polis att stå på hennes sida, dvs få upprättelse är ytterligare en kränkning.

Mordet blir på det viset oplanerat och styrs av impulsivitet, snarare än genomtänkt och planerat, precis som många andra mord som sker på grund av förlorad kontroll. Hatet som grott så länge, går inte längre att hantera.

Mordet kan absolut ske helt utan att Maja var med.

Att helt utesluta det är din tro, och om det var så helt uteslutet och orimligt som du menar, borde ju inte hovrätten utesluta det.

Att skjutsa hem Maja i den här situationen, är ju att sätta ögonen på en själv. Det är ju extremt konstigt att plötsligt bli hemskjutsad och sedan är Tove plösligt förvunnen också.

Inte bara Maja skulle reagera på det, men alla andra kommer att förstå att det är ett suspekt agerande. Att göra det, utan rmlig orsak betydet att det finns något att dölja. Dölja ett brott, en kropp och efterarbete.

Citat:
Maja ljuger om att Tove sa hej då och såg normal ut. Att hon lämnade lgh.
Att gå ut för att dumpa mobil, cykel och nycklar matchar helt det de ville ge sken av.
Det finns ingen logik i att Johanna, minuter efter ett mord, öht skulle skänka McD en tanke - än mindre bry sig om Maja i det läget - såtillvida hon inte måste ljuga ihop nåt akut.

Du totar ihop saker och gör din egen novell utifrån klipp och klistra. Du påstår att det handlar om "sakfakta", taget direkt från källa, men i själva verket är det lösrykta ord, meningar och annat ihopslaget till en raljerande novell i rapp tappning utifrån grova och schematiska tolkningar.

Maja är ingen vanlig tjej och är säkerligen inte en tonåring som sitter och pratar om hur kul kvällen varit med sina föräldrar efter en utekväll. Jag uppfattar det som att hon sover en del, är i sitt rum och syns ute i huset vid kortare tillfällen. ADD med drag av autism kan säkerligen göra att Majas "vanliga" beteende är lite inneslutet och inte så spontant kommunikativt. Kanske hennes "normala" jag är lite segt, tillbakadragen och tyst, svarar på tilltal, och inte tar egna inititiv till att småsnacka och skämta, vara tillsammans osv.

Citat:
Ang Maja så är hon en äkta och fin vän har jag fått veta.
Maja som är kriminell. Även gängkriminella är fina, äkta vänner beskrevs det.

Du plockar ihop en rappakalja som vanligt, från andras inlägg dessutom och raljerar på ett rent ut sagt löjligt sätt.

Det här är inte minsta sakligt eller fakta som du ständigt hävdar, utan grova förenklingar.

Citat:
Hon är snarare lojal in absurdum som döljer grov kriminalitet.
Mord är inga problem för hennes del. Det upprepas tre försök innan mord är ett faktum.

Det vet du inte.
Maja kan precis som många andra som är i greppet av gravt störda narcissister, vara så under hennes inflytande, att hon inte förmår att se klart.

Du hävdar bestämt att Maja inte är det minsta underställd Johanna, och drar fram dina kort med citat från några vänner. Men du blundar (lika hårt som Maja?) från att det finns andra vänner som ser annat.

Du förminskar Johannas agerande stort.

Citat:
En äkta vän gränssätter och är inte egocentrisk:
Orsaken att folk riskerar mördas är att Maja så gärna vill vara med Johanna.
HON värnar om relationen, vill inte bli av med J.

Du menar att personer som har svårt med gränsättning inte kan vara goda vänner? Det finns mycket att önska av en god vänrelation, och i denna relation syns just detta att Maja inte kan dra gränser mot Johanna på ett sunt sätt.

Precis som du själv tar upp, är ju detta ett allvarligt tecken på en ojämlik relation! Den är inte önsesidig på det sätt som en sund relation ska vara.

Citat:
Gängkriminella har en tjuvheder, egna spelregler och håller varandra om ryggen. Om nån golar så står de inte högt i kurs.
När Maja byter fot, när hon inte längre tänker skydda relationen, så går hon all-in på att kasta Johanna under bussen - och framställa sig i bättre sken.

Du menar att Maja ska fortsätta att ljuga och fortsätta att skydd Johanna?

Det är Johannas konflikt (er) och Johannas dstruktiva sätt att se på livet som gör att hon bygger upp konflikter som inte behöver finnas alls. Vardagsproblem blir till upplevda kränkingar som ska kontrolleras genom förintelse.

Detta berättat maja om när hon börjar förstå under vilken persons inflytande hon varit och hur mycket hon inte velat/kunnat se fullt ut.

Citat:
Ergo. Hon kvalar inte ens in på gängkriminellas lojalitet. Vilken ände man än tittar från så är hon egocentrisk.

Att jämföra Maja med gängkriminell blir skevt. Där finns rötterna inte bara i en uppväxt i en miljö där segretation, utanförskap och idealisering är grogrunden, utan även ofta en önskan att själv nå upp till en viss status (makt) inom de kriminellas sfär, och därmed också inom hela samhället.

Maja har inte uppvisat en sådan önskan, hur du än vinklar, generaliserar, förstorar, förminskar och förvränger.

Citat:
Det där är bullshit och att du inte ens burit en vuxen medvetslös framgår tydligt.

Haha, du vet inget om mina erfarenheter, och själv vill du framstå som en expert inom varje gebit.

Citat:
Hon hamnar i drygt halva trappan. Hon klarar knappt att dra henne på slät mark borta i skogen. Det uppstår ljud och de tappar även Tove fast de är två personer i trapphuset.

Ja?

Citat:
Att Maja är med en bra bit in i snåret framgår av hennes fuskpäls. Den är full i barr, likaväl som passagerarsidan.

Ja?

Citat:
Den bild jag ger finns i fup.
Saken är den att du inte vill se den och sen börjar du dramatisera som den värsta moralkärring. Likt nu.

Saken, faktum, nämligen, sakfakta är hit och dit, så blir det inte mer sant för att du använder dessa begrepp som sanning. Inte heller blir dina "argument" och "fynd" mer än tolkningar för att du kallar folk för kärring, fjant, fåntratt.

Dina aggressioner är tecken på att du vill kontrollera vad andra tycker, liksom epiteten, men det biter inte ett dugg på miglängre. jag har sett igenom dig och ditt sätt att dominera i tråden och försök till att briljera med din "expertkunskap" och förkastande av varje instans, utredare, expert eller whatever. Oavsett om det är hovrätt, psykiatriker eller rättsmedicinalverket.

Nej, det är dina tolkningar av FUP.

Citat:
Jag ser inte en gängkriminell. Jag har fått veta att de är lika fina och äkta vänner som Maja.

Vad jag däremot ser är en falsk person, fullt kapabel att ljuga ända från söndagen och bortöver.
Som är manipulativ, som låtsas vara förskräckt och förvånad över att Tove är försvunnen, att J sökt på att bränna inne folk och uttryckt att hon vill mörda Tove.
Skräckslagen var visst Maja...

Som ägnar sig åt sjukdomsvinst och försöker lura församlingen att hon har minnessvikt.

Jag ser en fjant som gömmer sig bakom Johannas framfusighet och är kaxig och kontfrontativ på fyllan. Som inte drar sig för att konfrontera och är aggressiv, som hoppar in i handgemäng för att försvara Johanna.

Jag ser en person som de närmsta vännerna beskriver vara jämlik, att hon gärna hakar på det Johanna hittar på.
En som njöt av Johannas uppmärksamhet och deras förtroliga samtal.
En person som tog sig egentid, umgås med andra och som kritiserade Johanna när hon var en skitstövel mot sin dåvarande partner.
En person som åtnjöt Johannas beskydd ocb gillade att få bättre självförtroende.
Att lika mycket skit som andra fick - lika mycket njöt Maja av Johannas uppmärksamhet och backup.

En person som är trygg med Johanna, som inte är rädd och som är helt galen själv som inte sätter ner foten.
Hon var så sugen att ha kul med J att det skedde på andras bekostnad.

Ja, detta är DIN TOLKNING.

Citat:
Det framkommer nämligen i fup.

Här kommer det igen.
Nej. Detta är INTE sakfakta, som du älskar att kalla allt, utan tolkningar.

Citat:
Nej och du kommer inte finna detta i posthistoriken.
Jag har konstant påstått att J är sky galen men att deras relation skapat ett helvete på jorden eftersom det handlar om flera mordförsök och sen mord.

Jag återger med citat ur fup den bild du inte vill se. Den matchar nämligen inte offerrollen.
Den som Maja älskar att vältra sig i, lika mycket som du springer hennes ärenden så du håller på att slå knut på dig själv nästintill.

Svammel.
Jag menar att Maja bejakar relationen till ett för högt pris och har skrivit det vid upprepade tillfällen.

Klart hon är hämndbenägen, att hon är igångsättare. Hon är den extroverta.
Men skuggfiguren Maja är inte ett strå bättre som tillåtande.
Hon tar ju hennes parti och blir samma kålsupare.

Verkligen inte. Tror inte du kan leta upp en relation som påstod att de odelat njöt av relationen och såg den jämställd.
Det vill säga innan hon häktas.

Däremot flödar narcissismen mellan Johanna och Maja då de rövslickar varann.

Allt detta har du skrivit i inlägg efter inlägg, så det är vägs ände här.
Senast redigerad av notknapparen 2024-01-04 kl. 15:50. Anledning: stavfel
Citera
2024-01-04, 15:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är inte alls osannolikt att Johanna mördat i "smyg",dvs att de två inte kommit överens och att Johanna väntade in ett lämpligt tillfälle, och det blev när Tove skulle hem. Maja kan mycket väl hållit sig i bkgrunden, sovit eller inte.

Jag tror att Johanna haft mord i tankarna många gånger, och nu ligger ett mord inte långt ner i hennes sinne. Hon har blivit fett förolämpad i sin värld och att hon inte lyckats övertala vakter eller polis att stå på hennes sida, dvs få upprättelse är ytterligare en kränkning.

Mordet blir på det viset oplanerat och styrs av impulsivitet, snarare än genomtänkt och planerat, precis som många andra mord som sker på grund av förlorad kontroll. Hatet som grott så länge, går inte längre att hantera.

Mordet kan absolut ske helt utan att Maja var med.

Att helt utesluta det är din tro, och om det var så helt uteslutet och orimligt som du menar, borde ju inte hovrätten utesluta det.

Att skjutsa hem Maja i den här situationen, är ju att sätta ögonen på en själv. Det är ju extremt konstigt att plötsligt bli hemskjutsad och sedan är Tove plösligt förvunnen också.

Inte bara Maja skulle reagera på det, men alla andra kommer att förstå att det är ett suspekt agerande. Att göra det, utan rmlig orsak betydet att det finns något att dölja. Dölja ett brott, en kropp och efterarbete.

Du totar ihop saker och gör din egen novell utifrån klipp och klistra. Du påstår att det handlar om "sakfakta", taget direkt från källa, men i själva verket är det lösrykta ord, meningar och annat ihopslaget till en raljerande novell i rapp tappning utifrån grova och schematiska tolkningar.

Maja är ingen vanlig tjej och är säkerligen inte en tonåring som sitter och pratar om hur kul kvällen varit med sina föräldrar efter en utekväll. Jag uppfattar det som att hon sover en del, är i sitt rum och syns ute i huset vid kortare tillfällen. ADD med drag av autism kan säkerligen göra att Majas "vanliga" beteende är lite inneslutet och inte så spontant kommunikativt. Kanske hennes "normala" jag är lite segt, tillbakadragen och tyst, svarar på tilltal, och inte tar egna inititiv till att småsnacka och skämta, vara tillsammans osv.

Du plockar ihop en rappakalja som vanligt, från andras inlägg dessutom och raljerar på ett rent ut sagt löjligt sätt.

Det här är inte minsta sakligt eller fakta som du ständigt hävdar, utan grova förenklingar.

Det vet du inte.
Maja kan precis som många andra som är i greppet av gravt störda narcissister, vara så under hennes inflytande, att hon inte förmår att se klart.

Du hävdar bestämt att Maja inte är det minsta underställd Johanna, och drar fram dina kort med citat från några vänner. Men du blundar (lika hårt som Maja?) från att det finns andra vänner som ser annat.

Du förminskar Johannas agerande stort.

Du menar att personer som har svårt med gränsättning inte kan vara goda vänner? Det finns mycket att önska av en god vänrelation, och i denna relation syns just detta att Maja inte kan dra gränser mot Johanna på ett sunt sätt.

Precis som du själv tar upp, är ju detta ett allvarligt tecken på en ojämlik relation! Den är inte önsesidig på det sätt som en sund relation ska vara.

Du menar att Maja ska fortsätta att ljuga och fortsätta att skydd Johanna?

Det är Johannas konflikt (er) och Johannas dstruktiva sätt att se på livet som gör att hon bygger upp konflikter som inte behöver finnas alls. Vardagsproblem blir till upplevda kränkingar som ska kontrolleras genom förintelse.

Detta berättat maja om när hon börjar förstå under vilken persons inflytande hon varit och hur mycket hon inte velat/kunnat se fullt ut.

Att jämföra Maja med gängkriminell blir skevt. Där finns rötterna inte bara i en uppväxt i en miljö där segretation, utanförskap och idealisering är grogrunden, utan även ofta en önskan att själv nå upp till en viss status (makt) inom de kriminellas sfär, och därmed också inom hela samhället.

Maja har inte uppvisat en sådan önskan, hur du än vinklar, generaliserar, förstorar, förminskar och förvränger.

Haha, du vet inget om mina erfarenheter, och själv vill du framstå som en expert inom varje gebit.

Ja?

Ja?

Saken, faktum, nämligen, sakfakta är hit och dit, så blir det inte mer sant för att du använder dessa begrepp som sanning. Inte heller blir dina "argument" och "fynd" mer än tolkningar för att du kallar folk för kärring, fjant, fåntratt.

Dina aggressioner är tecken på att du vill kontrollera vad andra tycker, liksom epiteten, men det biter inte ett dugg på miglängre. jag har sett igenom dig och ditt sätt att dominera i tråden och försök till att briljera med din "expertkunskap" och förkastande av varje instans, utredare, expert eller whatever. Oavsett om det är hovrätt, psykiatriker eller rättsmedicinalverket.

Nej, det är dina tolkningar av FUP.

Ja, detta är DIN TOLKNING.

Här kommer det igen.
Nej. Detta är INTE skafakta, som du älkar att kalla allt, utan tolkningar.

Allt detta har du skrivit i inlägg efter inlägg, så det är vägs ände här.
Det är otroligt svårt att acceptera det man inte kan förstå.
Hur gärna somliga än vill förvrida fakta, så måste dom tillslut erkänna sig besegrade, vilket aldrig kommer ske offentligt.
Det är någon annan som fattat fel beslut helt enkelt
Citera
2024-01-04, 18:00
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det är otroligt svårt att acceptera det man inte kan förstå.
Hur gärna somliga än vill förvrida fakta, så måste dom tillslut erkänna sig besegrade, vilket aldrig kommer ske offentligt.
Det är någon annan som fattat fel beslut helt enkelt

Det var rätt jävel som yttrade sej, du själv är så faktaresistent att du inte märker hur fel ute du är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in