2024-01-02, 22:46
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Han undrar om varför vi bryr oss om olika normala intressen när man kan klura på tusentals år gamla existentiella problem.
Jao , jag insåg det tillslut.😁
Citera
2024-01-03, 00:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Anledningen till att vi inte tänker på existentiella frågor är väl för att vi kan googla svaren på de existentiella frågorna och hitta svaren på några bloggar.
Nej det kan ni inte då ingen än säkert vet svaret. Däremot kan man googla allt övrigt och läsa matchresultan mellan Leksand och Timrå på någon sekund.
Det handlar troligen om att majoriteten är mentalt retarderade och inte kan förmå sig komma vidare till större frågor än huruvida temperaturen ska gå upp 2 eller 3 grader på 100 år, flyktingar och brott eller om det blir Trump eller Biden som vinner valet.

Som om någon i Sverige framför sin dumburk kan påverka klimatet eller valet på andra sidan Atlanten. Och även om de hade kunnat så fortfarande mikroskopiskt små frågor jämfört med frågan om vad felet är med er som inte kommer längre än i "bästa" fall till politik, vaccin, konspirationer mm.
Slappa nötter som inte gör nytta och som dessutom inte fattar att ni är just det. Skärp er för helsike bl.a. alla 349 riksdagsledamöter. Vad får ni gjort! Vad blir åstadkommit? 125.000 kr i timmen för att lyssna på Reinfeldt. Ge er.
Citera
2024-01-03, 00:58
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molotov-Ribbentrop
Nej det kan ni inte då ingen än säkert vet svaret. Däremot kan man googla allt övrigt och läsa matchresultan mellan Leksand och Timrå på någon sekund.
Det handlar troligen om att majoriteten är mentalt retarderade och inte kan förmå sig komma vidare till större frågor än huruvida temperaturen ska gå upp 2 eller 3 grader på 100 år, flyktingar och brott eller om det blir Trump eller Biden som vinner valet.

Som om någon i Sverige framför sin dumburk kan påverka klimatet eller valet på andra sidan Atlanten. Och även om de hade kunnat så fortfarande mikroskopiskt små frågor jämfört med frågan om vad felet är med er som inte kommer längre än i "bästa" fall till politik, vaccin, konspirationer mm.
Slappa nötter som inte gör nytta och som dessutom inte fattar att ni är just det. Skärp er för helsike bl.a. alla 349 riksdagsledamöter. Vad får ni gjort! Vad blir åstadkommit? 125.000 kr i timmen för att lyssna på Reinfeldt. Ge er.
Det känns bra att slippa Magdalena Andersson. Det var meningsfullt att rösta tyckte jag.

Vad är det för existentiell fråga du behöver hjälp med?
Citera
2024-01-03, 01:54
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Det finns några frågor som överträffar alla världsliga ämnen tiotusenfalt. En av de frågorna är varifrån vi kommer, vad vi gör här och vart vi är på väg. De ultimata frågorna om vad existensen är och hur denna och vi är möjliga.
Istället för att gå till botten och söka svaren på dessa frågor så handlar nästan allt vad ni bryr och pratar om saker som fotboll…
Berätta gärna vad du har kommit fram till angående dessa viktiga frågor. Spoiler alert: Inte ett jävla skit. Visst kan det vara kul att flumma om vår existens någon kväll men inbilla dig inte att ditt fokus på ogreppbara frågor är något annat än verklighetsflykt. Folk som lever i nuet tänker på alla vanliga saker du radade upp. Folk som lever i nuet är folk som lever.
Senast redigerad av WetCigarette 2024-01-03 kl. 01:56.
Citera
2024-01-03, 04:36
Medlem
Citat:
Det finns några frågor som överträffar alla världsliga ämnen tiotusenfalt. En av de frågorna är varifrån vi kommer, vad vi gör här och vart vi är på väg. De ultimata frågorna om vad existensen är och hur denna och vi är möjliga.

varifrån vi kommer - läs paleoarkeologi, eller paleogenetik

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Palaeoarchaeology

vad vi gör här - läs filosofi, eller religion

vart vi är på väg - politik handlar om att fatta beslut om detta

vad existensen är - läs filosofi, religion, biologi

hur denna och vi är möjliga - läs biologi
Citera
2024-01-03, 04:45
Medlem
styckets avatar
Många gör det först när en livskris infinner sig.

Alla är på olika stadier i sin utveckling.

Sen är det ju så att denna världen är ytlig och det är delvis pga hjärntvätt från satan.

Existensiella frågor är ju väldigt intressanta. Samt vardagliga saker roliga, så som odling eller olika lekar (som ju ändå sport är).

Med det sagt har ju vissa religioner faktiskt kommit fram till de ultimata svaren, så som hinduism, kristendom, buddhism och judendomen.
Citera
2024-01-03, 18:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Berätta gärna vad du har kommit fram till angående dessa viktiga frågor. Spoiler alert: Inte ett jävla skit. Visst kan det vara kul att flumma om vår existens någon kväll men inbilla dig inte att ditt fokus på ogreppbara frågor är något annat än verklighetsflykt. Folk som lever i nuet tänker på alla vanliga saker du radade upp. Folk som lever i nuet är folk som lever.
Jag har kommit fram till en hel del men som skulle bli för långt att skriva om i tråden som en kommentarer. Det är pga intensiva frågeställningar till mig själv om frågor som i vissa fall bara måste stämma utifall andra "saker" såsom tex logik är sant.
Men man svävar hela tiden i ett utrymme av tvivel eftersom det är svårt att veta att man kan veta något, dvs att veta något utöver än vad som bara stämmer överens med vad den mänskliga fettknoppen innanför skallbenet tror.

Epistemologi är ordet som gör att man inte säkert kan utesluta andra förklaringsmodeller än vetenskaper. Vi människor vet inte hur pass sanna dessa sanningar är som våra sinnen tror på.

Vi vet inte och det är svårt att säkert veta för just i stunderna när du tror dig veta så måste du också ställa dig frågan hur du kan veta och besvara dessa med andra svar än bara tredimensionellt mänskliga.

Ge t.ex. Max Tegmark eller Einstein meskalin eller PCP - angel dust - och deras matematiska sanningar skulle inte längre vara sanna. De hade fortfarande varit sanningar utanför tillåtandet av t.ex. påverkan av Angel Dust men felaktiga och inte gå ihop även med exakt samma beräkning i "PCP-matematik".

Citat:
Ursprungligen postat av ViktigSynpunkt
varifrån vi kommer - läs paleoarkeologi, eller paleogenetik

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Palaeoarchaeology

vad vi gör här - läs filosofi, eller religion

vart vi är på väg - politik handlar om att fatta beslut om detta

vad existensen är - läs filosofi, religion, biologi

hur denna och vi är möjliga - läs biologi
Nja det är inte inte riktigt i sånt man hittar sanningen som förklarar existensen och andra top-notch frågor som ingriper allt.

Visst kan och är nog den mesta vetenskapen sann men bara i relation till våra gemensamma gråa "fettknoppar" på våra köttskaft som kallas kroppar.
Politik är något för politiker att arbeta med när de får lön men inte vad vanliga människor ska lägga sin kraft på mer än som underhållning.

Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Många gör det först när en livskris infinner sig.

Alla är på olika stadier i sin utveckling.

Sen är det ju så att denna världen är ytlig och det är delvis pga hjärntvätt från satan.

Existensiella frågor är ju väldigt intressanta. Samt vardagliga saker roliga, så som odling eller olika lekar (som ju ändå sport är).

Med det sagt har ju vissa religioner faktiskt kommit fram till de ultimata svaren, så som hinduism, kristendom, buddhism och judendomen.
Man måste även ta religioner till viss mån seriöst. Man kan inte utesluta alla. De abrahamitiska religionerna har dock spruckit men fortfarande bara om matematik och "sann" logik verkligen är sann.

Jag kan ibland läsa t.ex. Expressen, Aftonbladet och se nått på SVT-play för att fråga mig om det sådant som intresserar och engagerar folk till att bara vilja sluta ögonen och dö av den anledningen.

Någon bättre blir det i tidskrifter såsom t.ex. Fria Tider som är av vassare klass än Samnytt och Swebbtv med stofilen bl.a. Lars Bern.
Därefter kan jag läsa ETC och hålla med även dem i rätt många frågor men ingen av dem ens vidrör frågorna som alla borde ställa sig.
De är inte alla i samma dimension och frekvens. Inte någon av dem lyfter sig över nivån där det börjar bli intressant utan alla håller sig i "en meter över havet frågor".
Citera
2024-01-03, 20:09
Medlem
Citat:
Nja det är inte inte riktigt i sånt man hittar sanningen som förklarar existensen och andra top-notch frågor som ingriper allt.

Var hittar du sådana sanningar?

Citat:
Visst kan och är nog den mesta vetenskapen sann men bara i relation till våra gemensamma gråa "fettknoppar" på våra köttskaft som kallas kroppar.

Säkert. Men tänk på att varje tanke du någonsin tänkt, och någonsin kommer förmå att tänka, är produkter av dina gråa "fettknoppar".

Citat:
Politik är något för politiker att arbeta med när de får lön men inte vad vanliga människor ska lägga sin kraft på mer än som underhållning.

Så funkar det i totalitära diktaturer, som tex Kina.

Citat:
Man måste även ta religioner till viss mån seriöst.

Så dina existentiella frågor är religiösa, snarare än filosofiska? För du var ju inte intresserad, när jag föreslog filosofi.
Citera
2024-01-03, 20:15
Medlem
Sport: Bryr mig ej.
Vaccin: En solidaritetshandling mot de svagare i samhäller.
Mode: Bryr mig lite. Gillar skattjakten i second hand.
Politik: Bryr mig, se tex "klimat".
Kllimat: Kan faktiskt inte tänka mig en mer existentiell fråga.

Vad bryr sig ts om?
Citera
2024-01-03, 20:29
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Istället för att gå till botten och söka svaren på dessa frågor så handlar nästan allt vad ni bryr och pratar om saker som fotboll, hockey, invandring, skjutningar, politik, skatten, klimatet, modetrender, inredning, matlagning, Netflix, skal till era senaste mobiler, solarium, konspirationer, Rothschild, vaccin - antingen bestämt för eller bestämt mot - osv.

Invandring är verkligen inget skitsak. Invandringen och dess konsekvenser är en de stora frågorna för vår kulturs framtid. Oavsett om man är för eller emot, så är det en jättelik samhällsförändring. Hur fan kan det vara värdsligt?
Citera
2024-01-04, 02:50
Avslutad
Kan nog stämma att jag har gått från lång och dryg filosofi till att numera faktiskt tro på gud. En opersonlig gud som inte har med religioner att göra.

Klimat är ingen alls stor fråga även om framtida väderprognoser skulle visa sig stämma. Människan kommer garanterat inte dö ut, 100% säkert, tom om de mest extrema prognoserna med genomsnittlig ökning av 10 grader.
Inget kommer att hända mer än att klimatet ändras och att vad som nu är tundra då kommer att bli lövskog.

Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Invandring är verkligen inget skitsak. Invandringen och dess konsekvenser är en de stora frågorna för vår kulturs framtid. Oavsett om man är för eller emot, så är det en jättelik samhällsförändring. Hur fan kan det vara värdsligt?
Värdsliga saker kan förvisso vara stora gällande världen men världen är är väldigt obefintlig i relation till evigheten.

När man är ung i sinnet med mycket elektrokemiska känslor i synapserna så minns även jag att huh åh wow nej fy jippi osv åt olika frågor men nu med facit i hand när jag tittar tillbaka så var det ju inte ens lönt.

Att en gång för alla greppa och ta ett omtag om vad verkligheten verkligen är trumfar allting annat som en elefant jämfört med en liten myra under mikroskop.
Men så tycker inte folk eftersom världen känns viktig och därför går det inte att resonera med dem att de har fel i sina prioriteringar.
Citera
2024-01-04, 04:44
Avslutad
Det finns inget mer patetiskt än att se vuxna 30+ gräsrotsbrinna för frågor likt ungdomar, oavsett om det gäller brottlighet, politik, vaccin, klimat, hämnd, rättvisa, samhället är dåligt så därför måste vi göra något och minsann dessutom gå och rösta osv.

En eloge ska faktiskt Ulf Kristersson ha, trots att jag inte gillar den lille springmasken, som drog iväg till nått ställe när han fyllde 60. Kungen trots att jag är principiell motståndare till monarkin. Han måste fråga sig hur sjutton kommer det sig att just jag av alla blev kung.

Hur hamnade kungen i mig och inte i någon annan och just sådana frågor kan jag tänka mig rör sig lite i hans huvud innan han släcker nattduksbordet.
Till skinnad mot vanligt folk som bara dumstirrar rakt in i teven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in