Citat:
Ursprungligen postat av
Millan75
Ber om ursäkt om jag var otydlig när jag skrev ett par klunkar . Det ena fallet hände 2010 då mamma och barn dog efter att mamma tagit ett par klunkar efter sin förlossning dödsorsak var energidryck. Lika så 2013 hade en mamma druckit energidryck enligt henne själv ett par klunkar då hon varit vaken i flera timmar pga sin son på 3 mån även där stod det pga energidryck. Hur mkt koffein dom fått i sig vet jag dock inte då dödsorsak är pga energidryck
Och det jag ville ha fram är hur tänker man när man frivilligt vill dricka Energidryck då det står man ska ej ta det om man är gravid el ammar .
Det står ju inte med små bokstäver heller så inger man kan missa . Men hon kanske trodde hon gjorde något bra då hon avstod alkhol
Nej du var inte otydlig när du skrev ett par klunkar om det är det du menar? För ett par klunkar energidricka innehåller inte alls mycket koffein och leder inte till koffeinförgiftning. Mängden som går över till bebis via bröstmjölk vid ett par klunkar är också extremt låg och orsakar inte dödsfall. Om så var fallet borde Livsmedelsverket gå ut med varningar men det gör dem ej. Faktum är att inte ens en hel energidricka skulle leda till koffeinförgiftning. Det verkar tom vara ok att dricka energidrycker nu pga att mängden koffein som går över via bröstmjölken är så liten (jag hade dock undvikit det ändå). Såhär står det på Livsmedelsverkets hemsida: "Kaffe, te och energidrycker
Du behöver inte dra ner på kaffe, te eller andra drycker med koffein när du ammar. Koffein förs i och för sig över till barnet via bröstmjölken men det är i så små mängder att det inte skadar barnet."
Hade mammorna blandat med alkohol kanske? De lär ha druckit betydligt mycket mer än vad de uppgivit och det bör obduktion också ha visat.