2024-01-02, 12:47
Medlem
Hajlajfs avatar
Om man fått en ringa narkotikadom som vanligtvis gallras från polisens belastningsregister efter fem år. Syns den kvar i deras egna interna register, eller försvinner den?

Åkte bil med en vän som jag vet har blivit dömd för ringa narkotika men det var för mer än 5 år sedan. När vi blev stoppade av polisen för en rutinkontroll när han körde bil så tillfrågades han om han tagit narkotika eller tidigare blivit dömd för narkotika. Han nekade till båda och det blev inget mer av den saken och vi fick åka vidare efter att han fick blåsa. Han sa att hans domar inte syns längre eftersom allt gallras efter visst antal år.

Min fråga är om de inte har ett eget internt register där allt syns? De borde väl kunna se allt om någon, hur sjukt är det inte om privata företag som bakgrundskoll.se och verifiera.se ser av ens historiska domar än polisen som jobbar med brottsbekämpning?
Senast redigerad av Hajlajf 2024-01-02 kl. 12:52.
Citera
2024-01-02, 12:57
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Drogakuten --> Juridik
/Moderator
Citera
2024-01-02, 12:59
Medlem
Inget försvinner från deras register.
Allt registreras.
Om du ex har kontaktat polisen i 3 olika ärenden så kan polisen se det i sitt system. Och det uppdateras inte så ofta heller, de bara öser på.
Kommer du ihåg down syndrom pojken som blev ihjälskjuten?
Personen dom trodde va i fara hade flyttat för länge sen, och personen dom trodde va GM satt i häktet.
Så allt sparas, även info som kan vara dödlig.
Citera
2024-01-02, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hypnotice
Inget försvinner från deras register.
Allt registreras.
Om du ex har kontaktat polisen i 3 olika ärenden så kan polisen se det i sitt system. Och det uppdateras inte så ofta heller, de bara öser på.
Kommer du ihåg down syndrom pojken som blev ihjälskjuten?
Personen dom trodde va i fara hade flyttat för länge sen, och personen dom trodde va GM satt i häktet.
Så allt sparas, även info som kan vara dödlig.

Citat:
"Kan polisen se gamla domar?
Om uppgiften finns kvar i belastningsregistret kan polisen enkelt se att du är dömd för brottet. Om det är fem år så är den preskriberad och polisen kan inte se i registret att du är dömd."

Källa: Lawline
Citera
2024-01-02, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Källa: Lawline

Det där stämmer dock inte. Vissa uppgifter gallras inte förrän 10 år efter straffet avtjänats. Däremot så är det helt riktigt att polisen inte har något hemligt register där alla domar står med.
Citera
2024-01-02, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Det där stämmer dock inte. Vissa uppgifter gallras inte förrän 10 år efter straffet avtjänats. Däremot så är det helt riktigt att polisen inte har något hemligt register där alla domar står med.
Vad i det jag citerade stämmer inte? Läs igen.

Ja, döms du i domstol och får villkorlig dom exempelvis så sållas det efter 10 år. Däremot har polisen ett misstankeregister, som jag är osäker på om det sållas.
Citera
2024-01-02, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Vad i det jag citerade stämmer inte? Läs igen.

Ja, döms du i domstol och får villkorlig dom exempelvis så sållas det efter 10 år. Däremot har polisen ett misstankeregister, som jag är osäker på om det sållas.

Vad som inte stämmer? Exakt det jag skrev. Dessutom använder dem termen preskription felaktigt, en som preskriberas aldrig. Däremot så gallras uppgifterna i belastningsregistret efter en viss tid (5 eller 10 år beroende på påföljd).

Misstankeregister är något helt annat med särskilda regler för när uppgifterna gallras.
Citera
2024-01-02, 14:07
Medlem
paenkeikeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Vad som inte stämmer? Exakt det jag skrev. Dessutom använder dem termen preskription felaktigt, en som preskriberas aldrig. Däremot så gallras uppgifterna i belastningsregistret efter en viss tid (5 eller 10 år beroende på påföljd).

Misstankeregister är något helt annat med särskilda regler för när uppgifterna gallras.

De reglerna verkar inte ha följts så noga. Vet ej hur det är nu för tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in