2024-01-02, 09:28
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Landsfiskal, dräng, jägmästare och lantbrevbärare.
En och annan är kronorättare också, och salpetersjudare
Citera
2024-01-02, 09:35
Avstängd
Hemtjänst.
Citera
2024-01-02, 10:04
Medlem
Men om jordbruk är ute nu så skulle ju åkrarna växa igen å det gör de ju inte vad jag ser.. De brukas som vanligt ju....
Citera
2024-01-02, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Låt säga att du är civilingenjör, ja, då kanske det finns 7-10 tjänster som någotsånär motsvarar din utbildning, en på vattenfall, tre på kommunen och kommunens olika bolag, energi och fastigheter osv, en på respektive lite större teknikföretag och sen är det väl alltid nån som jobbar som konsult, men det får väl räknas som distansarbete.

Ja, då har alla civilingenjörer i kommunen ett jobb, men de har först och främst en lön som ligger långt under det de skulle ha haft om de bodde i någon större industristad och kunde byta jobb var femte år.

Är själv civilingenjör, bor i en halvliten kommun och pendlar in till storstan. Jag tycker det känns som att det för all del finns en del bra arbetsgivare för ingenjörer i vissa mindre orter. Tänker på Sandvik, Siemens, ABB osv Inte för att jag har direkt koll på de företagen så. Men i min kommun finns inget liknande så det känns som man får pendla om man vill hålla på med det jag gör. Dvs ett "knegigt" ingenjörsjobb som jag har (sitta och räkna och skriva rapporter)
Citera
2024-01-02, 10:16
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Men om jordbruk är ute nu så skulle ju åkrarna växa igen å det gör de ju inte vad jag ser.. De brukas som vanligt ju....
En ensam bonde arrenderar ofta fler gårdars jord, som han kan ta hand om själv med sin enorma traktor och andra maskiner. Där blir inte många arbetstillfällen
Citera
2024-01-02, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
En ensam bonde arrenderar ofta fler gårdars jord, som han kan ta hand om själv med sin enorma traktor och andra maskiner. Där blir inte många arbetstillfällen
Nä det förstår jag... Där jag bor används alla ytor än så långe.
Citera
2024-01-02, 10:25
Medlem
kordens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Känns som att det är ganska få jobb ute på landet eller finns det verkligen så många alternativ man har ute i någon håla utan att behöva pendla flera timmar varje dag?

På landsbygden finns stora företag, allt är inte storstad.
Ja bosätter du dig i en ort med 300 personer så får du pendlar
Tänk storlek 10 000 personer så finns jobb
Citera
2024-01-02, 10:39
Medlem
Gothenburgers avatar
Detta

https://www.youtube.com/watch?v=KDCUILGJV-o
Citera
2024-01-02, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Måleributik.. Affär.. Bilverkstad... Pizza.. Men till största delen jordbruk.

Vilken otroligt naiv bild av landsbygden

Där jag kommer ifrån ~12000
Så drygt 100 personer har lantbruk som sin huvudsysselsättning och resterande arbetsför befolkning, vi skippar de självklara sjukvård/skola och service yrken.

Så är det inom Pappersindustrin, metallindustrin, båttillverkning och livsmedelsindustrin + alla typer underleverantörer till dem.

Och den här kommunen har bland dem lägsta arbetslöshets % och en medelålder som är stabilt låg med mycket barn.

Du kan få ett rätt bra betalt jobb med att ha gott bara grundskolan eller bra betalt jobb om du har gott en Chalmers utbildning t.ex
Citera
2024-01-02, 11:06
Medlem
Mycket inom vård
Citera
2024-01-02, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepBD
Skojar folk eller tror någon på riktigt att man jobbar som "dräng" i dag i glesbygden?
Arbetsmarknaden i exempelvis Norrbotten/Västerbottens kustland är mycket god för alla som har yrkesutbildning och/eller nödvändig yrkeserfarenhet. Behovet av drängar likt Alfred (Emil i Lönneberga) är dock inte stort någonstans i Sverige.

Jodå, nästan alla produktiva lantbruk har drängar. Antingen "äkta" sådana som arbetar för mat o husrum typ woofare eller anställda. Fast det är få som använder ordet dräng idag utan nu heter det djurskötare, lantbruksarbetare eller liknande.

Däremot har du rätt i att det inte är så många totalt sett i samhället, vi har ju så mycket färre bönder idag.
Citera
2024-01-02, 11:53
Medlem
3Godisars avatar
Beror väl på hur lantligt det är
Utöver lantbruk behöver mataffärer, vård&omsorg finnas överallt... som minimum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in