Citat:
Ursprungligen postat av
KonstapelKlang
Jag känner till det ang brottsprovokation. Det blir långtgående konsekvenser av deras utövande det står helt klart. En form av gråzon i lagtexten som slår hårt mot så kallat "sjuka" jag kan tänka mig att många anhöriga till de som begått självmord ifrågasätter detta kraftigt.
Va noga med håll isär begreppen olaga integritetsintrång och brottsprovokation. Det är inte samma sak. Inte heller är det lagligt att begå anstiftan till mord även om det är brottsprovokation.
Man får inte själv begå brott när man gör brottsprovokation, då blir brottsprovokationen i sig olaglig. Dumpen begår sin brottsprovokation som en del i sin verksamhet att kunna utöva olaga integritetsintrång.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nietzschesson
Av någon anledning vågar dock inte Justitiekanslern - som ska övervaka viktiga rättsfrågor - att driva Dumpens verksamhet till prövning.
Dumpens alla publiceringar i sig är upp till JK men för polisen blir det ju ett utmärkt bevismaterial till hur Sara och Patrik begått olaga integritetsintrång och vållande till annans död.
Ungefär som när gängkriminella filmar sina mord. Filmerna på morden kan gängen publicera om de har utgivningsbevis, men det som filmats kan vara olagligt. Förstår du skillnaden?