2023-12-31, 13:39
Medlem
Överlevnadschanserna är ungefär noll mitt i vintern med sjögång. Det här har behandlats massor av gånger på Flashback och alltid dyker det upp nån - min brorsas kusins.. simmade 5 timmar i isvak efter att ha hoppat från 40 meter.

Din verkliga tid innan du drunknar räknas i minuter vintertid. Har du en flytväst så kan du överleva betydligt längre än så då det är kylan som tar livet av dig, eller drunkning om det är sjögång då du inte kan hindra vatten från att gå in via näsa och mun pga att din kropp inte lyder dig längre. Ja, du kan drunkna fast du är på ytan och har en räddningsväst på dig.

Lägg sen till att du slår i ytan från hög höjd eller till och med träffar ett isflak istället för vattenytan.. ouch.

Här är verkligheten från en tidigare tråd:
(FB) Stor sökinsats i Östersjön efter larm om man överbord (2021-08-08)

edit: länkningen via spoilertaggar verkar fungera lite sådär, så jag lägger in de här:

https://www.ntsb.gov/news/events/Documents/fishing_vessel-5-Hiscock-CBrooks-Survival-In-Cold-Water-2001.pdf

https://outdoorswimmer.com/featured/swimming-in-cold-water-a-guide-to-temperature/
Senast redigerad av henkka 2023-12-31 kl. 13:43.
Citera
2023-12-31, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Frågan är hur bra man får till en sån landning från 25m och adrenalin i kroppen plus då att man har kläder på sig, kanske till och med vinterkläder i detta fall.

Alkohol i kroppen också, gissar jag.
Citera
2023-12-31, 14:35
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Shit happens

Personen kanske håller på med isbad och ville göra ett svanhopp från båten,
Citera
2023-12-31, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Läs här , man dör inte om det skvätter lite kallvatten på rumpan när man skiter

https://ussartf.org/cold_water_survival.htm.

På 60 talet trilla en sjömann av en båt i vintern , han simma till ett farledsmärke o satte skärpet över pinnen o satt där i farleden hela natten.

Måste vatt kallt , han var ovanför vattenytan men kläderna var nog inte torra

Chansen att överleva en sådan sak när det är runt 0 grader ute är 1 på miljonen.
Citera
2023-12-31, 15:13
Medlem
Fan vad folk sitter och skriver oväsentligheter i tråden. Det är fullständigt irrelevant om ni hoppade från 200 meter ner i vattnet en varm sommar i Sverige. Nu pratar vi om någon som fallit från en färja mitt i natten i snorkallt vatten och vågor. Överlever man fallet och inte drunknar lär man väl sugas in i propellern.
Citera
2023-12-31, 15:20
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Rövskägg
Alkohol i kroppen också, gissar jag.

Absolut ingen omöjlighet. Inte många som åker en nöjeskryss med dessa båtar nyktra även om de givetvis finns.
Om man nu tänkt ta livet av sig så skulle jag satsat på en redig fylla för att göra det lite enklare även om det kan vara ett helvete att ta sig över relingen om man är brakkalas.
Citera
2023-12-31, 15:38
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GBskaina
Alltså alla de här självmördarna som ids hoppa på en färja för att göra det, varför? Finns väl minst lika plågsamma metoder att ta till hemma

Tanken var kanske inte att ta livet av sig när hon klev på båten? De flesta självmord är väl trots allt impulshandlingar och blandar man underliggande problem med tillgång till alkohol och ett mörkt hav att "försvinna" i kanske det inte är så konstigt att det då och då är någon som hoppar från dessa färjor.

Tragiskt hur som helst och speciellt om kvinnan nu reste med sin familj.
Citera
2023-12-31, 15:41
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Överlevnadschanserna är ungefär noll mitt i vintern med sjögång. Det här har behandlats massor av gånger på Flashback och alltid dyker det upp nån - min brorsas kusins.. simmade 5 timmar i isvak efter att ha hoppat från 40 meter.

Din verkliga tid innan du drunknar räknas i minuter vintertid. Har du en flytväst så kan du överleva betydligt längre än så då det är kylan som tar livet av dig, eller drunkning om det är sjögång då du inte kan hindra vatten från att gå in via näsa och mun pga att din kropp inte lyder dig längre. Ja, du kan drunkna fast du är på ytan och har en räddningsväst på dig.

Lägg sen till att du slår i ytan från hög höjd eller till och med träffar ett isflak istället för vattenytan.. ouch.

Här är verkligheten från en tidigare tråd:
(FB) Stor sökinsats i Östersjön efter larm om man överbord (2021-08-08)

edit: länkningen via spoilertaggar verkar fungera lite sådär, så jag lägger in de här:

https://www.ntsb.gov/news/events/Documents/fishing_vessel-5-Hiscock-CBrooks-Survival-In-Cold-Water-2001.pdf

https://outdoorswimmer.com/featured/swimming-in-cold-water-a-guide-to-temperature/

Först svimmar av pga fallet. Kommer du vid sans har du fartyget precis bredvid med svallvågor från den, eller slås medvetslös igen och du far in i skrovet. Sedan ja i den kylan ett par minuter sedan är du ute.

Sedan såklart finns det alltid någon som påpekar om folk som klarat sig. Men det är precis som det finns någon flygvärdinna som klarade ett fall på några tusen meter. Det omöjliga kan hända med det är extremt sällsynt.

Här räknade alltså läkare på ca 3 timmar innan det var lönlöst att fortsätta leta efter kvinnan. Det är en tidsram där de just räknat med att det omöjliga kan ha hänt.
Citera
2023-12-31, 16:07
Medlem
2n00b4Us avatar
Vad händer med kropparna som aldrig hittas?
Citera
2023-12-31, 16:08
Medlem
sunny5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Vad händer med kropparna som aldrig hittas?

Dom tar ålen hand om =)
Citera
2023-12-31, 16:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Flyktingar?

Ofta döljs ju verkligheten.
Det är inte ovanligt att hedersmord utförs på det här sättet.
Därav ökningen av antalet som "faller" över bord.

Mycket hederskultur i Sverige numera.
Citera
2023-12-31, 16:22
Medlem
Imnshos avatar
Bland de mer smärtfria sätten att dö på enligt de som gjort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in