2022-09-05, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drsten
Ngon som har koll p scuba i landet? Landar i Tirana och tnkte ta mig direkt drifrn till lmpligt dykhak om det finns ngot. Torde vara rtt okej med tanke p att Kroatien har helt ok dykning, men lite svrt att hitta info.

Finns gott om, sk scuba diving + stad eller bara diving + stad. Finns i kuststderna. Finns en del vrak frn antiken osv
Citera
2022-09-06, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willeeso
Hej!

Jag funderar p att ka till Durres nsta r och bo p ett av hotellen nere vid stranden. Hur r maten i Albanien och vad ska man absolut inte missa?

Ja k dit!😂😂😂
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-sonder-poolen
Citera
2022-09-06, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alfax
Ja k dit!😂😂😂
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-sonder-poolen

Haha just det jag hade tnkt. Avstr nog.
Citera
2022-09-08, 08:45
Medlem
-Wolfcastle-s avatar
Citat:
Haha just det jag hade tnkt. Avstr nog.
Hotellgaren har byggt utan bygglov. Tagit ver en bit av den allmnna stranden. Staten ville statuera ett skrckexempel p vad som hnder. "Bygger du utan bygglov s manglar vi snder ditt hotell ven mitt i en hgssong." Hotellgaren r givetvis bitter. Och frvrnger sanningen i sin bitterhet.

Om ngot s borde denna artikel ge folk en knsla av att Albanien hller p att bli en stat som verkligen fungerar.

I vanlig ordning, s brister Aftonbladet i sin rapportering. Man vill bara framhva det dramatiska i allt detta fr lite "klicks". Aftonbladet r en tidning som numera kommer alltid med en modifierat sanning.

Oj. Svenska resenrer blir s rdda trots att rden assisteras av poliser. Gud va hemskt. Jag menar bla lite till fr att man frsker f lite koll p lget.

Jag frstr sen att fr mnga svenskar s r detta en chock. Att poliser har koll p lget dvs. Till skillnad frn Sverige. Dr poliser dyker upp frst EFTER en eventuell hndelse.

Efter att skjutningar skett i diverse lekparker och kpcentrum.
Senast redigerad av -Wolfcastle- 2022-09-08 kl. 08:53.
Citera
2023-03-11, 23:19
Medlem
Jag och en kompis har bokat resa till Albanien i juni i en vecka och tnkte spendera 2 dagar i Tirana och resterande 5 dagar i antingen Saranda eller Ksamil. Vilken av orterna skulle ni rekommendera att vlja? Vi r mest ute efter en avslappnad solsemester med god mat, fina strnder och generellt f en autentisk kulturupplevelse av Albanien.

Tips p do's and dont's tas grna emot! Allt frn sevrdheter, specifika restauranger, gmda strnder etc.

Tack p frhand!
Citera
2023-03-14, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simarios2
Jag och en kompis har bokat resa till Albanien i juni i en vecka och tnkte spendera 2 dagar i Tirana och resterande 5 dagar i antingen Saranda eller Ksamil. Vilken av orterna skulle ni rekommendera att vlja? Vi r mest ute efter en avslappnad solsemester med god mat, fina strnder och generellt f en autentisk kulturupplevelse av Albanien.

Tips p do's and dont's tas grna emot! Allt frn sevrdheter, specifika restauranger, gmda strnder etc.

Tack p frhand!

P s kort tid. Hade jag stannat en dag i Tirana och resterande i Ksmamil.
Citera
2023-06-01, 14:07
Medlem
Citat:
Hej!

Jag funderar p att ka till Durres nsta r och bo p ett av hotellen nere vid stranden. Hur r maten i Albanien och vad ska man absolut inte missa?

kte du till Durres? Jag ska ka i sommar och har hyrt en Airbnb precis vid stranden. Letar efter tips p bra restauranger och saker att gra.
Citera
2023-06-04, 09:52
Medlem
senhackarens avatar
Dit ner hade man viljat ka. Har hrt att det ska vara vldigt fint dr nere. Hur r utbudet nr det gller brudar? Man hr ju talas om blodshmnd och vissa Andra oskrivna regler.
Citera
2023-11-04, 09:42
Medlem
Sitter och kollar lite p Albanien fr en resa med familjen till sommaren nsta r. Finns direktflyg till Tirana med RyanAir.

Ngon som har ngot tips p var det r lmpligt att bo om man vill vara dr tv veckor och kombinera sol och bad med lite andra saker att gra? Utflykter som kanske passar fr barn t.ex.
Citera
2023-11-23, 13:54
Medlem
Precis som Norrlandsbon tittar jag ocks mot Albanien till sommaren.

Jag och frugan beskte Kroatien i somras och fick mersmak och tnker att Albanien kan vara ett schysst stlle att upptcka.

Lite lagom romantiskt, sol och bad, restauranger och bra mat. Ja ni vet, en avkopplande semester dr man mest sitter i en solstol, avnjuter mat o dryck och kopplar av.

Var?
Citera
2023-12-25, 13:47
Medlem
Nu har vi bestmt och bokat.
Flyg med Ryan till Korfu. Bt (tar 30 min) ver till Saranda i Albanien.
5 ntter dr och sedan 2 ntter i Korfu Stad.

Flyg t o r ink strre handbagage 3500 kr var.

Verkar finnas flera strnder i Saranda. Eller r det mer en och samma men som skiftar namn?
Ser vldigt fint ut iaf.
Citera
2023-12-31, 13:58
Medlem
Limma skinkbits avatar
Nr jag var i Albanien fr ett antal r sen s rkade jag ut fr en misstnkt scam. Skulle betala fr ngra varor i en affr och kassrskan sa en summa som var 10 gnger strre n vad grejerna egentligen kostade. Nr jag reagerade s ursktade hon sig och sa att hon fortfarande "tnker i gamla Lek".
Har inte kunnat hitta ngonstans att Albanien skulle ha bytt valuta eller revalverat de senaste decennierna...

Ngon annan som har rkat ut fr detta eller vet hur det ligger till?

Edit: Okej, jag forskade lite till om detta och hittade nu p tyska Wikipedia att man hade en 10:1-valutareform 1964 som tydligen fortfarande, snart 60 r senare, inte har satt sig riktigt i befolkningen!
Senast redigerad av Limma skinkbit 2023-12-31 kl. 14:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in