2023-12-31, 13:02
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Ska vara extra tydlig. Som jag sa "källa inom pentagon" räknas inte heller. Jag vill ha oberoende källor. Gärna något som går att verifiera, tänk OSINT. Vi måste kunna tänka mer objektivt, inte va så lättlurad som dig tex och tro direkt på ryska MoD. Du skulle väl aldrig tro på Ukrainska MoD? Varför tro på ryska då?
Du säger att dessa system är närvarande och aktiva i kriget, jag vill uppskatta mängd och verkan. Släng upp lite källor som visar vilka förband som använder systemen, bilder på systemen aktiva vid fronten osv.
Men gällande fråga är fortfarande om totala mängden vapensystem har blivit fler. Du påstod det och har än så länge inte hänvisat till något konkret. Jag är säkert skitjobbig men tycker du håller för låg nivå och är rädd att du baserar din världssyn på hörsägen. Om du inte vet behöver du inte anta, ovisshet är jobbigt men bättre än att bli lurad.

Tänk efter nu. Vilka källor är både oberoende och har tillgång till korrekt information? Det man får göra i praktiken är att granska information från olika källor och utvärdera dem allt eftersom. Vid det här laget kan vi avfärda väldigt många källor från väst. Eftersom de visat sig vara propagandamegafoner för Kievregimen och inget mer.
Citera
2023-12-31, 13:04
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Som vilka då? Mytomaner och charlataner som John Deni och Pajaskiwi? Dessa bygger inte sina bedömningar på analys utan kör på önskeänkande och propaganda. De har haft fel om i princip allt sen kriget inleddes.
Men lägg ner ditt miffo, alla militära bedömare är överens om att ryssland är kraftigt försvagat militärt.
Citera
2023-12-31, 13:06
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Nej, man har genom köp från Nordkorea lyckats få ett visst antal artillerigranater av sekund kvalitet, men i övrigt kastar ma in äldre och äldre utrustning som funnits i lager sedan Sovjetunionens tid. Stridsvagnar tex klarar man inte av att täcka ens en fjärdedel i månaden av det antal som slås ut varje vecka.

Jag tror att du inte ens förstår i hur hög takt rysk materiel slås ut samtidigt som Ukraina får nyare och nyare materiel från väst - dessutom fullständigt överlägsen den ryska vad gäller prestanda och verkan i avsett mål (militärt då för Ukrainsk del).

De bevis jag efterlyst och erhållit hittills för att NK levererat ammunition till Ryssland är rena dyngan. Ni upprepar dock detta mantra som kakaduor. Men presentera för all del dina bevis. Och jag lovar att jag har väldigt bra koll på Rysslands produktion och lager av militärt materiel. Mycket bättre koll än din sida som systematiskt underskattat Rysslands militära produktionskapacitet.
Citera
2023-12-31, 13:08
Medlem
Citat:
De bevis jag efterlyst och erhållit hittills för att NK levererat ammunition till Ryssland är rena dyngan. Ni upprepar dock detta mantra som kakaduor. Men presentera för all del dina bevis. Och jag lovar att jag har väldigt bra koll på Rysslands produktion och lager av militärt materiel. Mycket bättre koll än din sida som systematiskt underskattat Rysslands militära produktionskapacitet.

Här i väst räknas ryska lögner inte som tillförlitliga uppgifter.

I verkligheten ligger det till som jag säger i ditt citerade inlägg. Vilket alla vet. Även du.
Citera
2023-12-31, 13:09
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Hur många landstigningsfartyg har Ryssland kvar i svarta havet nu? Har förstått det som att de har varit mycket viktiga i den ryska logistikkedjan.
Fem eller sex (en i okänt skick efter blivit bombad av Ukraina) i Ropuchaklassen enligt wikipedia.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ropucha-class_landing_ship

Ytterligare 1 i Ivan Gren-klassen, 2 stycken I alligatorklassen samt 1 Dyugonklassen

Så 9-10 stycken.

https://twitter.com/P_Kallioniemi/status/1739993210339168420/photo/1
Citera
2023-12-31, 13:10
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
De bevis jag efterlyst och erhållit hittills för att NK levererat ammunition till Ryssland är rena dyngan.

Men Sydkoreas underrättelsetjänst NIS bekräftar att så är fallet:

Citat:
Seoul CNN

North Korea has exported over 1 million shells to Russia since early August, according to South Korea’s National Intelligence Service (NIS). The shells were provided to Russia in 10 separate shipments to support its war in Ukraine, the NIS understands.

https://edition.cnn.com/2023/11/01/asia/north-korea-one-million-shells-russia-ukraine-war/index.html
Citat:
The National Intelligence Service (NIS) is the chief intelligence agency of South Korea.

https://en.wikipedia.org/wiki/National_Intelligence_Service_(South_Korea)

De borde ha koll.
Citera
2023-12-31, 13:13
Medlem
Citat:
Som vilka då? Mytomaner och charlataner som John Deni och Pajaskiwi? Dessa bygger inte sina bedömningar på analys utan kör på önskeänkande och propaganda. De har haft fel om i princip allt sen kriget inleddes.

Som norska försvaret, UKs underättelsetjänst mfl. Inte halvkändisar i tv soffor. Ryssland är fast i Ukraina, förlorat mycket människor och materiel. Om det är det du menar med toppvarma så delas inte den bilden av andra. Din källa är du själv?
Citera
2023-12-31, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Varför ”får” ryssarna bomba i hela Ukraina, medan Ukraina inte ”får” bomba i hela Ryssland?

Det blir nästan omöjligt för Ukraina att vinna ett sånt krig då.

Ryssarna bryter varje gång de bombar mot civila och civil infrastruktur mot internationell rätt, begår krigsbrott, på daglig basis sedan den fullskaliga invasionen av Ukraina.

Ukraina har nu äntligen börjat bomba militära mål inne i Ryssland med flygplansdrönare med lång räckvidd.
Enligt internationell rätt och krigets lagar är det en rättighet som ett invaderat land har.

Ukraina kommer att trappa upp denna bekämpning av militära mål inne i Ryssland, kraftigt. Har många alternativ för det nu. Sedan Ukraina slagit ut det mesta av Rysslands luftvärn och radaranläggningar kommer de F16 plan väl till pass som står redo inom kort.
De spakas av välutbildade, erfarna, ukrainska militärpiloter, som varit på inskolning och fått spetsutbildning på flera platser runt om i världen.
Med den beväpning som nu F16 planen får kommer de också att vinna duellerna i luften mot de Ryska. F16 är designade och beväpnade för just det. De ryska tunga bombplanen kommer också "tas ur tjänst" ett efter ett. Vare sig de lyfter för terrorbombning eller står kvar på marken.
Senast redigerad av Antistalk 2023-12-31 kl. 13:20.
Citera
2023-12-31, 13:18
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Men Sydkoreas underrättelsetjänst NIS bekräftar att så är fallet:

De borde ha koll.

Ah, Sydkoreas underrättelsetjänst bekräftar att deras dödsfiende Nordkorea levererat ammunition till Ryssland. Really? Inbillar du dig att jag betraktar en sådan källa som tillförlitlig?
Citera
2023-12-31, 13:21
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Varför ”får” ryssarna bomba i hela Ukraina, medan Ukraina inte ”får” bomba i hela Ryssland?

Det blir nästan omöjligt för Ukraina att vinna ett sånt krig då.

Det är så dumt att man baxnar. Nästan som att resonera med en förståndshandikappad.
Man har terrorbombat Ukraina i flera år sen när man får det minsta tillbaka så springer man till FN.
Ryssar måste ha en genetisk defekt...
Citera
2023-12-31, 13:22
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Som norska försvaret, UKs underättelsetjänst mfl. Inte halvkändisar i tv soffor. Ryssland är fast i Ukraina, förlorat mycket människor och materiel. Om det är det du menar med toppvarma så delas inte den bilden av andra. Din källa är du själv?

Fast inga av de du räknar upp gör självständiga bedömningar. Än mindre är de tillförlitliga. Jag kan exempelvis direkt säga att deras förlustsiffror för Ryssland är groteskt överdrivna. Skillnaden i eldkraft är alldeles för stor till rysk fördel för att deras siffror ens ska vara i närheten korrekta. Samtidigt vet vi att Ukraina har akut brist på soldater och nyligen annonserade Kievregimen att man tänker mobilisera ytterligare 450k-550k soldater för att täcka upp sina förluster.
Citera
2023-12-31, 13:22
Medlem
Seriöst, du beter dig som om du är psyksjuk. Infantila, närmast maniska, försök att i inlägg efter inlägg få dina landsmän att framstå som mindre onda än vad som är fallet. Du misslyckas kapitalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in