2023-12-30, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Tack för påpekandet, fel av mig! Jag ser att du har rätt, svenska pass infördes i december 2021. Endast vänsterpartiet var emot enligt den undersökning SVT gjorde i september 2021, alla andra partier ville i alla fall då ha vaccinpass (https://www.svt.se/nyheter/har-ar-partierna-for-och-emot-vaccinpass). Men sen blev det ju uppenbarligen, som du skrev, inget av dem i praktiken.

Det sätt som du beskriver, där man använder företagen för att få till stånd odemokratiska saker, till exempel hindra yttrandefrihet, känner jag igen, och tycker är mycket intressant. Sedan vet jag värre exempel på det, till exempel hur yttrandefrihet togs bort. "Rätten att gå på bio" ser jag dock som mindre viktig. kurt-sune har inte nämnt om han hindrades från ett biobesök vid årsskiftet 21/22 ;-).

Det är inte biobesöket i sig som är problemet. Utan normaliseringen av att diskriminera din näste som är problemet. Dvs Othering av din numera inte medmänniska.
Citera
2023-12-30, 23:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenlogi789
Det är inte biobesöket i sig som är problemet. Utan normaliseringen av att diskriminera din näste som är problemet. Dvs Othering av din numera inte medmänniska.

100% masspsykos att folk började jaga ovaccinerade familjemedlemmar och släktingar och beskylla dem för att pandemin fortsatte. Det är rent bedrövligt, men vi får komma ihåg att det är synd om människor som hamnar i masspsykos. De kan inte rå för att de inte kan tänka självständigt.

bara för att 999 av 1000 personer tycker en sak, behöver det inte vara sant. Det gäller vara den där ensamma personen som vågar säga emot. Det är så större krig och konflikter kan undvikas och avbrytas.
Citera
2023-12-31, 00:01
Medlem
Citat:

När det gäller biobesök så pekar du ju själv på att SF Bio körde med både pass och utan och för dem handlade det förstås om att få besökare mer än något annat. För övrigt är SF Bio också ägt av Kina, kanske fanns en kulturell aspekt i just det exemplet.

Det var ett jäkla skrikande rent generellt kring den tiden om hur många som skulle få vara i lokaler. Jonas Gardell skrev den ena debattartikeln efter den andra om hur hemskt det var att inte få ha hundratals besökare på sina shower och han sänkte antalet besökare på sina föreställningar bara precis så mycket som behövdes, också det en ekonomisk fråga.

Du ser ingen väsentlig skillnad mellan att få visa pass en dag vid biobesök på en kinesisk biokedja och yttrandefrihet, utan du menar att båda är lika viktiga?
Citera
2023-12-31, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
När det gäller biobesök så pekar du ju själv på att SF Bio körde med både pass och utan och för dem handlade det förstås om att få besökare mer än något annat. För övrigt är SF Bio också ägt av Kina, kanske fanns en kulturell aspekt i just det exemplet.

Det var ett jäkla skrikande rent generellt kring den tiden om hur många som skulle få vara i lokaler. Jonas Gardell skrev den ena debattartikeln efter den andra om hur hemskt det var att inte få ha hundratals besökare på sina shower och han sänkte antalet besökare på sina föreställningar bara precis så mycket som behövdes, också det en ekonomisk fråga.

Du ser ingen väsentlig skillnad mellan att få visa pass en dag vid biobesök på en kinesisk biokedja och yttrandefrihet, utan du menar att båda är lika viktiga?

Jag vet inte om jag en förstår din dikotomi, trodde filmstaden mera var kopplat till USA (https://sv.wikipedia.org/wiki/AMC_Theatres). Dessutom så var det våra myndigheter som hittade på vaccinpasset? Eller ja, det var det kanske inte, på det sättet att det antigen var en affärsuppgörelse med big pharma, dvs att det var en åtgärd i kontraktet för att få vaxxet.
Citera
2023-12-31, 01:39
Medlem
Citat:
Jag vet inte om jag en förstår din dikotomi, trodde filmstaden mera var kopplat till USA (https://sv.wikipedia.org/wiki/AMC_Theatres). Dessutom så var det våra myndigheter som hittade på vaccinpasset? Eller ja, det var det kanske inte, på det sättet att det antigen var en affärsuppgörelse med big pharma, dvs att det var en åtgärd i kontraktet för att få vaxxet.

På Wikipediasidan du hänvisade till finns en liten passus om det: "2012-2021 kontrollerades AMC av den kinesiska koncernen Wanda Group, som nu endast äger 0.002% av bolaget.[källa behövs]"

Wikipedia om Wanda Group, alltså Dalian Wanda:

"Dalian Wanda (kinesiska: 大连万达), även känt som Wanda Group (kinesiska: 万达集团, Wanda Jituan), är ett kinesiskt multinationellt företag och konglomerat baserat i Peking. Det kontrollerar bland annat världens största privata fastighetsbolag.

Dalian Wanda är via sin biokedja Wanda Yanxian (万达院线) den största filmdistributören i Kina och ägare till ett antal utländska biobolag, inklusive USA-baserade AMC Theatres, sedan 2017 ägare av Nordic Cinema Group och därigenom ägare bland annat av svenska Filmstaden." https://sv.wikipedia.org/wiki/Dalian_Wanda

Så Filmstaden var kinesiskt under vaccinpassen. Men om det spelade roll vet jag inte.
Citera
2023-12-31, 02:22
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men har du tagit alla vacciner man kan ta? Har du tagit TBE? jasså inte... då är du en antivaxxer!!!!!
Det är inte att vara antivaxxare. Antivaxxare vägrar att låta sig vaccineras, dom hämtar sin information från Facebook, sprider konspirationsteorier och ignorerar forskning/vetenskap. Dom är vad många skulle kalla idioter.

Citat:
Ja du fattar nog hur sjukt det är att kalla någon som inte vill ha en specifik experimentell produkt i sin kropp, för "antivaxxer".
Menar du Covid-vaccinet? Det är ett av världshistoriens mest testade/studerade vaccin.
Senast redigerad av otello 2023-12-31 kl. 02:25.
Citera
2023-12-31, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Det är inte att vara antivaxxare. Antivaxxare vägrar att låta sig vaccineras, dom hämtar sin information från Facebook, sprider konspirationsteorier och ignorerar forskning/vetenskap. Dom är vad många skulle kalla idioter.

Dock är det ganska underhållande att se alla vaccinerade Einsteins gå omkring och vara sjuka stup i kvarten och testa positivt för covid för fjortonde gången medan ovaccinerade knappt ens kommer ihåg hur det känns att vara förkyld.

Det är i alla fall min erfarenhet, men det kan ju förstås se annorlunda ut i andra umgängeskretsar...

Citat:
Menar du Covid-vaccinet? Det är ett av världshistoriens mest testade/studerade vaccin.

Vadå "Covid-vaccinet"? Det finns flera sådana. Men visst, det var sannerligen fascinerande att skåda alla dessa människor som frivilligt ställde upp som försökskaniner för de olika covid-vaccinen där under 2021. Antar att du var en av dem? Vi andra valde att vänta och se hur det skulle gå för er försökskaniner innan vi tog något beslut. Det tyckte jag personligen var det klokaste sättet att agera på, men to each their own.

Tyvärr var det ju en hel del personer som valde att delta i experimentet som fick sina liv mer eller mindre förstörda som resultat. Särskilt bland de som tilldelades Astra zeneca-vaccinet innan det till slut stoppades. Dessa hade gjort klokt i att sitta lugnt i båten och vänta istället för att ivrigt boka in sig på första bästa vaccinationstid. Kanske lär de sig till nästa gång...
Citera
2023-12-31, 03:00
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Dock är det ganska underhållande att se alla vaccinerade Einsteins gå omkring och vara sjuka stup i kvarten och testa positivt för covid för fjortonde gången medan ovaccinerade knappt ens kommer ihåg hur det känns att vara förkyld.

Det är i alla fall min erfarenhet, men det kan ju förstås se annorlunda ut i andra umgängeskretsar...

Vadå "Covid-vaccinet"? Det finns flera sådana. Men visst, det var sannerligen fascinerande att skåda alla dessa människor som frivilligt ställde upp som försökskaniner för de olika covid-vaccinen där under 2021. Antar att du var en av dem? Vi andra valde att vänta och se hur det skulle gå för er försökskaniner innan vi tog något beslut. Det tyckte jag personligen var det klokaste sättet att agera på, men to each their own.

Tyvärr var det ju en hel del personer som valde att delta i experimentet som fick sina liv mer eller mindre förstörda som resultat. Särskilt bland de som tilldelades Astra zeneca-vaccinet innan det till slut stoppades. Dessa hade gjort klokt i att sitta lugnt i båten och vänta istället för att ivrigt boka in sig på första bästa vaccinationstid. Kanske lär de sig till nästa gång...
En antivaxxares försvarstal. All seriöst insamlad mätdata visar att vaccinen var både säkra och effektiva, ovaccinerade var otroligt överrepresenterade på både IVA och bårhuset. Men som du säger, to each their own.
Citera
2023-12-31, 08:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Att du ens använder ord som "vägrar" istället för att säga tacka nej tyder på att du är en medicinsk fascist. Att ignorera naturlig immunitet när det gäller covid är att ignorera forskning/vetenskap.

Om folk inte vill vaccinera så vill de inte vaccinera sig och om de sprider saker på nätet är det bara att ignorera.

Citat:

Ja på befolkningen ja. Världens i särklass största medicinska experiment.
Citera
2023-12-31, 09:11
Medlem
Citat:
En antivaxxares försvarstal. All seriöst insamlad mätdata visar att vaccinen var både säkra och effektiva, ovaccinerade var otroligt överrepresenterade på både IVA och bårhuset. Men som du säger, to each their own.
Som en smart konsument läste jag på innan jag lydigt ställde mig i vaccinationskön.

Här ett klipp på 12-min som beskriver beteendet från myndigheter och media som fick mig att fatta misstankar... https://thehighwire.com/ark-videos/the-war-on-ivermectin-a-short-film/

Mina misstankar visade sig vara befogade eftersom "vaccinen" skulle visa sig vara både osäkra och ineffektiva.

Men för all del, ta gärna en extra booster... (just to flatten the pulse).
Senast redigerad av Dick-Jerker 2023-12-31 kl. 09:38.
Citera
2023-12-31, 10:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Som en smart konsument läste jag på innan jag lydigt ställde mig i vaccinationskön.

Här ett klipp på 12-min som beskriver beteendet från myndigheter och media som fick mig att fatta misstankar... https://thehighwire.com/ark-videos/the-war-on-ivermectin-a-short-film/

Mina misstankar visade sig vara befogade eftersom "vaccinen" skulle visa sig vara både osäkra och ineffektiva.

Men för all del, ta gärna en extra booster... (just to flatten the pulse).

Precis. Hela narrativet bygger på att det bara får finnas ett botemedel och därmed var alla alternativa läkemedel tvungna att förbjudas, något som kan ha kostat många människoliv i onödan.

I Indien använde man ivermectin, vitamin d och zink som man gav i ett kit med mycket bra effekt. Det borde vi gjort även i väst innan det fanns vacciner, men nej nej. Det vara vaccin och bara vaccin som var lösningen och alla som hade andra idéer var antivaxxare.
Citera
2023-12-31, 10:58
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Precis. Hela narrativet bygger på att det bara får finnas ett botemedel och därmed var alla alternativa läkemedel tvungna att förbjudas, något som kan ha kostat många människoliv i onödan.

I Indien använde man ivermectin, vitamin d och zink som man gav i ett kit med mycket bra effekt. Det borde vi gjort även i väst innan det fanns vacciner, men nej nej. Det vara vaccin och bara vaccin som var lösningen och alla som hade andra idéer var antivaxxare.
Ivermectin har ingen effekt överhuvudtaget.

SAMTLIGA studier i ämnet som genomförts under kontrollerade former visar UTAN UNDANTAG att Ivermectin har NOLL effekt på COVID-19 och NOLL skydd mot infektion av SARS-CoV-2. Ivermectin måste vara den mest följugna ormoljan i hela COVID-pandemin. Och du gick som vanligt på bluffen och valde dessutom att sprida ditt skitprat och dina lögner på Internet.

Citat:
Conclusions:
High-dose ivermectin did not have measurable antiviral activity in early symptomatic COVID-19. Pharmacometric evaluation of viral clearance rate from frequent serial oropharyngeal qPCR viral density estimates is a highly efficient and well-tolerated method of assessing SARS-CoV-2 antiviral therapeutics in vivo.
https://elifesciences.org/articles/83201

Jag tar det igen: det finns inte EN ENDA studie värd namnet som visar att Ivermectin har någon som helst effekt på SARS-CoV-2 och COVID-19. INTE EN ENDA.

Är vi klara med ditt evinnerliga skitprat om Ivermectin nu eller skall vi verkligen behöva ta det här ett varv TILL?

Herregud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in