2021-08-04, 08:47
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Vad i helvete är det för banker ni har. Jag har SBAB och de håller inte på med sånt trams.

5000kr för att överföra pengar. Stort lol på er som accepterar det. Byt bank.

Korrekt. SBAB håller inte på med kontanttillträden. Med deras handläggningstider är det knappt att de håller på med bolån nuförtiden.
Citera
2023-12-30, 09:08
Medlem
Är det någon av trådens läsare som gjort kontanttillträde i senare tid (2022-2023) utan att använda bankens tjänst för kontanttillträde?

Bankerna vägrar nämligen "kontanttillträdes tjänsten" om de inte har god nog kundkännedom. Men man verkar fint kunna flytta flera hundra tusen fritt mellan bankerna utan större frågor. Så det ser alltså möjligt ut att betala så länge de inte måste hantera betalningen personligen via "tambur" eller vad systemet heter.

Om man har bott utomlands så vill inte bankerna boka denna typ av transaktioner, om man är ny i banken, för de kräver kundkännedom.

Swedbank har en daglig gräns på 999.999:- för transaktioner, så de borde ju rimligen kunna lösas med direktöverföring om man har swedbank, så till vida inte föreningen eller mäklaren vägrar detta. ( man kan göra två överföringar dagen efter varandra om beloppet är över en mille osv..)

Kommer föreningen godkänna ett ägarbyte om det skett med en direktöverföring mellan två personer på internetbank->internetbank?

Kommer mäklaren acceptera en liknande transaktion?
Senast redigerad av fotonreflex 2023-12-30 kl. 09:11.
Citera
2023-12-30, 09:14
Medlem
zombie-nations avatar
Bankerna är sinnessjuka numera. De rånar oss. Hela tiden. Och vi kan inget göra.
Citera
2023-12-30, 09:20
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotonreflex
Är det någon av trådens läsare som gjort kontanttillträde i senare tid (2022-2023) utan att använda bankens tjänst för kontanttillträde?

Bankerna vägrar nämligen "kontanttillträdes tjänsten" om de inte har god nog kundkännedom. Men man verkar fint kunna flytta flera hundra tusen fritt mellan bankerna utan större frågor. Så det ser alltså möjligt ut att betala så länge de inte måste hantera betalningen personligen via "tambur" eller vad systemet heter.

Om man har bott utomlands så vill inte bankerna boka denna typ av transaktioner, om man är ny i banken, för de kräver kundkännedom.

Swedbank har en daglig gräns på 999.999:- för transaktioner, så de borde ju rimligen kunna lösas med direktöverföring om man har swedbank, så till vida inte föreningen eller mäklaren vägrar detta. ( man kan göra två överföringar dagen efter varandra om beloppet är över en mille osv..)

Kommer föreningen godkänna ett ägarbyte om det skett med en direktöverföring mellan två personer på internetbank->internetbank?

Anledningen till att mäklare vill att banker sköter överföringarna vid tillträder är att då har bankerna ansvar att kontrollera ursprung på pengar och att ha kundkännedom.

Om det är ett rent privatköp har mäklarna skyldighet att följa penningtvättslagen och har ansvar att styrka pengarnas ursprung. Det är därför mäklare insisterar på att tillträde går via banker. Det blir enklare för dem, även om det kostar köparen 5000 kr.
Citera
2023-12-30, 09:21
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Bankerna är sinnessjuka numera. De rånar oss. Hela tiden. Och vi kan inget göra.

Köp bankaktier och ta del av deras vinster, det kommer ändra din syn på saken.
Redan vid ett aktieinnehav på 20.000 kr så kommer du få en utdelning som är större än vad du betalar för ditt kort och dina internetbanktjänster på ett år.
Citera
2023-12-30, 09:25
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Köp bankaktier och ta del av deras vinster, det kommer ändra din syn på saken.
Redan vid ett aktieinnehav på 20.000 kr så kommer du få en utdelning som är större än vad du betalar för ditt kort och dina internetbanktjänster på ett år.

Att man ska behöva ha 20 000 i aktier för att få det självklara, det är lite mycket.

Men ska tipsa kompisen som får ha pengar.

Vi har betalat av vårt lån och är fria från LF. Känns så bra.
Citera
2023-12-30, 09:26
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Att man ska behöva ha 20 000 i aktier för att få det självklara, det är lite mycket.

Men ska tipsa kompisen som får ha pengar.

Vi har betalat av vårt lån och är fria från LF. Känns så bra.

Bra!
Citera
2023-12-30, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Anledningen till att mäklare vill att banker sköter överföringarna vid tillträder är att då har bankerna ansvar att kontrollera ursprung på pengar och att ha kundkännedom.

Om det är ett rent privatköp har mäklarna skyldighet att följa penningtvättslagen och har ansvar att styrka pengarnas ursprung. Det är därför mäklare insisterar på att tillträde går via banker. Det blir enklare för dem, även om det kostar köparen 5000 kr.

Har mäklaren ansvar även om pengarna inte går via klientmedelskonto?

Alltså om köparen betalar direkt till säljaren?
Citera
2023-12-30, 09:37
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Bra!

Vi fick lånet för 12 år sedan. Då hade de en bra lokal i stan (inte för att jag kräver det), nu ligger det 1 km utanför stan i en skrubb.

Då var alla snälla, alla visade på uträkningar, lät oss sitta ifred och prata, verkligen superbra. T o m på den tiden drog de inte räkningar innan de krävdes så att kunden, inte mottagaren skulle få räntan. Men nu är de otrevliga och vill inte jobba. Jag hade problem med mitt bank-ID och deras tech skulle hjälpa mig, men jag insåg att gjorde jag som han sa skulle programmet sluta funka för gott då jag råkade fatta att mitt MACOS var för gammalt, men det skulle hålla ut en månad, hellre det än att det försvinner direkt. Han kunde inte sitt jobb och bara fortsatte tjata om att jag skulle göra fel fastän jag förklarade vad som skulle hända. I början hade de aldrig gjort den missen.

Undra bara vad man ska byta till. Vill ha samma bank som min kompis. Vill helst kunna köpa BTC, men ingen tillåter väl det.

Det som TS råkade ut för är en sådan sak en börjar med, sedan gör alla banker så, vilket känns som är emot konkurrensprincip.
Citera
2023-12-30, 10:35
Medlem
Så om banken lånar ut pengar till husköpet så tar de sen betalt för att intyga att pengarna är legala? Sen har de själv likväl tjänat pengar genom att föra över pengar åt oligarker i Ryssland.
Citera
2023-12-30, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotonreflex

Om du säljer en lgh, skulle du lämna ifrån dig nyckeln och signera papper på att du mottagit pengarna innan dom sitter på ditt konto?
Sker tillträdet efter ca kl 13 så kommer inte pengarna in förrän dagen efter vid olika banker, och vissa banker har låg gräns, så det kan mao behövas flera dagar innan alla pengar sitter på ditt konto. Jag själv hade då aldrig accepterat det i alla fall. Och motsatsen som köpare, skulle man acceptera att signera allt och betala kommande 5 dagarna innan man får nyckeln av säljaren?

Enkel lösning: ta ett bolån via din bank, så slipper ni avgiften. Förutsätter att man är kreditvärdig givetvis.
Citera
2023-12-30, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Om du säljer en lgh, skulle du lämna ifrån dig nyckeln och signera papper på att du mottagit pengarna innan dom sitter på ditt konto?
Sker tillträdet efter ca kl 13 så kommer inte pengarna in förrän dagen efter vid olika banker, och vissa banker har låg gräns, så det kan mao behövas flera dagar innan alla pengar sitter på ditt konto. Jag själv hade då aldrig accepterat det i alla fall. Och motsatsen som köpare, skulle man acceptera att signera allt och betala kommande 5 dagarna innan man får nyckeln av säljaren?

Enkel lösning: ta ett bolån via din bank, så slipper ni avgiften. Förutsätter att man är kreditvärdig givetvis.

Det är inte alla som får ta bolån.. Om man har bott i utlandet så har man ingen inkomst i sverige.
Då får man inte låna i sverige.

Däremot har man pengar med sig från försäljning.

Man har heller ingen historik hos en svensk bank, så de kan inte göra kundkännedomskontrollen.

1. Banken som genomför kontanttillträde måste veta pengarnas bakgrund.
2. Banken som lånar ut pengar måste veta lånarens ekonomisk bakgrund.
Senast redigerad av fotonreflex 2023-12-30 kl. 11:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in