2023-12-30, 18:07
Medlem
Här påstås det att 2006 va året W fick sin plats i alphabetet?! Men jag vet att det fanns med i min skolas -99 -00 -01 -02 osv
Har jag missförstått nått här eller är det verkligen det dom menar?

Kan det ha att göra med att svenska akademin godkände det 2006 och därför blev det då bara ett erkännande om det?

https://spraktidningen.se/sprakbloggen/sju-ar-av-sjalvstandighet-nu-firar-vi-w/
Citera
2023-12-30, 18:11
Avslutad
Skulle tro att det innan dess räknades som en variant av v och att vid alfabetisk ordning så gav detta utslagsrösten om allt annat var lika. Innan 2006 hade man sorterat twast före tvist.
Citera
2023-12-30, 19:05
Bannlyst
Kan det vara en av bokstäverna som vi endast tagit in i alfabetet av estetiska skäl? Som z, vilket alltid uttalas som s i svenskan ändå.

Men det bör varit länge sedan. W har ju hängt med länge.
Citera
2023-12-30, 19:33
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
W har funnits i svenska språket väldigt länge. Man gick över till v för att W och V uttalades lika. Detta kallas för förenklingar. Detta skedde år 1889.

Men W användes ändå i namn. Svenska språket har inte förändrats så mycket på dom sista 300 åren. Lite stavningar för att få det enklare att läsa bra, typ som q blev k och fv blev v endast. Notera att ordet hälften uttalas hälfvten. Så det finns spår än idag.
Citera
2023-12-30, 19:47
Medlem
W som bokstav har fyllt en funktion om inte annat för att särskilja namn i svenska språket hur länge som helst. Ett enklare namn gjordes "kungligt" av att bara ändra ett enkelt V till ett W.

Bondsonen hette Viktor och kungen hade samma namn, men stavade de med ett W istället och hux flux blev det en statusmarkering.

W har ju i och med internet blivit den vanligaste bokstaven också, inte för att man skriver www varenda gång man går in på en hemsida, bokstaven är likt förbannat där i bakgrunden ändå.

Och sedan engelska, försök klara det språket utan W i ens fem minuter....

Så, Nä nä....det har funnits i svenska språket länge.
Citera
2023-12-30, 19:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten91UJ
Här påstås det att 2006 va året W fick sin plats i alphabetet?! Men jag vet att det fanns med i min skolas -99 -00 -01 -02 osv

Kan det ha att göra med att svenska akademin godkände det 2006 och därför blev det då bara ett erkännande om det?

Tidigare var det V/W (men inte Volkswagen) som upptog en plats tillsammans. Från 2006 fick W en egen plats i SAOL trots att V och W bara är stavningsvarianter utan den fonetiska skillnad som exempelvis finns i engelskan.
Citera
2023-12-30, 20:07
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
V uttalades fram till stavningsreformen islutet av 1800-talet som ett icke tynande F exempelvis Von utalades Fon, andra exempel är stora floder som skrevs elf men uttalades älv.

Vanliga V ljud som i Visby, Varberg och Valdemarsvik skrevs med W för annars hade det blivit Fisby...

Jämför med tyskan och nederländskans V uttal
Citera
2024-07-23, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten91UJ

Fonemet [w] finns ju i svenska dialekter, vilket språktidningen inte nämner. Exempel: Donsö i WWII

Notera hur fiskargubbarna säger "kwällen" vid 3:40, 9:50, 24:50 och 25:40 och "Swerige" vid 28:10. På Öckerö längre norrut uttalade man så sent som för 20 år sedan v som w i alla ställningar. Om man gör det idag vet jag inte.
Senast redigerad av Redoxreaktion 2024-07-23 kl. 22:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in