2023-12-30, 12:28
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Betyder det att de har fler granater av den typen?
Kan dessa vara avsedd för export? Hur många pjäser kan idag skjuta denna typ? 2S35 Koalitsiya-SV har väl inte ens levererats till ryska armén? 2S19M1-155mm är en exportversion och har väl inte heller levererats till ryska armén?
Alla dessa typer produceras också av en part, Uraltransmash? Är det verkligen effektivt att börja producera flera olika typer samtidigt?

Jodå, samtliga vapensystem som kan hantera den nya Krasnopol-M2 155mm ammunitionen används redan i Ukraina. Som jag förstått ska 152mm successivt fasas ut och ersättas av 155mm. Åtminstone till stor del. Det är KBP Instrument Design Bureau som är tillverkare av Krasnopolammunition.
Citera
2023-12-30, 12:29
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Varför intygar då Ukrainska ambassadören Putins story?

https://www.youtube.com/watch?v=QhByXEI_5yY

Nej. Det gör han inte. Han säger att det var nära. Men inte att avtalet var klart och signerat. Det är det som vi diskuterar.

Din video transkripterad:

Citat:
0:00 in my diplomatic life I met Putin
0:04 personally 16 times and I negotiated
0:08 practically all critical and strategic
0:12 Ukrainian Russian bilateral
0:15 agreements and to my mind very quickly
0:18 after invasion in 24 of February last
0:23 year he very quickly understood his
0:28 historical mistake and
0:30 I was in that moment in the group of
0:33 Ukrainian negotiators we
0:36 negotiate with Russian delegation
0:39 practically two months March and April
0:42 the possible peaceful settlement
0:44 agreement with between Ukraine and
0:46 Russia and we as you remember concluded
0:50 so-called Istanbul community and we were
0:53 very close in the middle of April in the
0:56 end of April to finalize our war with
0:59 some peaceful settlement for some
1:01 reasons it was postponed
but to my
1:07 mind Putin this is my personal view
1:10 Putin in one week after started his
1:13 aggression in 24 February last year very
1:18 quickly understood he did mistake and
1:21 tried to do everything possible to
1:24 conclude agreement with
1:25 Ukraine and Istanbul communic it was his
1:30 personal decision to accepted the text
1:32 of this communic which totally far away
1:37 from the initial proposal of Russia
1:40 ultimatum proposal of Russia which they
1:42 put before the Ukrainian delegation in
1:45 Minsk so we managed to find a very real
1:49 compromise so Putin really wanted to
1:52 reach some peaceful settlement with
1:54 Ukraine it's very important to remember

Om det hade funnits ett signerat avtal så hade Putin visat upp det.

Och Ukraina hade inte vågat hävda att inget har skrivits under. Då skulle ju förstås Putin visa upp underskriften i syfte att ta bort Ukrainas trovärdighet. Att Putin inte gjort det, tyder på att det inte finns ett underskrivet avtal.
Citera
2023-12-30, 12:31
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Slingrar du dig nu igen? Jag skiter i om det är en rysk granat eller inte. Jag motbevisade sig med en video (ingen bild) att en ryss säger de är.tacksamma att de fått granater från Nordkorea. Hur många gånger ska jag behöva påtala det för dig?

Varför blandar du in vad det är för typ av granat har jag ingen aning om, men åter igen.. du verkar totalt förvirrad?

Noll koll på vad du ältar om!

Du har inte bevisat eller motbevisat ett dugg och vare sig du eller jag kan ryska. Sen babblar du om granater men visar en bild på sovjetiska Gradraketer. Svara på min fråga nu för det synnerligen lösa påståendet var alltså att dessa sovjetiska gradraketer modifierats av NK. Hur ser man det?
Senast redigerad av Iradeorum 2023-12-30 kl. 12:34.
Citera
2023-12-30, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Jodå, samtliga vapensystem som kan hantera den nya Krasnopol-M2 155mm ammunitionen används redan i Ukraina. Som jag förstått ska 152mm successivt fasas ut och ersättas av 155mm. Åtminstone till stor del. Det är KBP Instrument Design Bureau som är tillverkare av Krasnopolammunition.

Källor mannen! Källor!
Vill man verkligen ställa om produktion från 152mm till 155mm under brinnande krig? De som nu har övertaget på produktion av artillerigranater. Vad ska man då göra med arvet från sovjet? De har ändå tusen-nånting pipor i reserv.
Citera
2023-12-30, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
I den här tråden vinner Ukraina. Miljontals ryska döda och 65% inflation bara i december i Ryssland. Rysk propaganda-media filmar all TV nu med fartkameror som de snott i Sverige. Wilderäng rapporterar alla ryska nederlag, varje dag är det extrema ryska förluster. Ryssland styrs av en diktator, som liknar Putin men heter Vladolf Putler.

I verkligheten är det mindre spektakulärt. Det ser ut som Zalushny, Ukrainas ÖB, har rätt och det är en stalemate. Snart gissar jag att det trillar in nya medel och militär utrustning från väst, och så fortsätter kriget ett tag till. Det som är intressant att hålla koll på är tendensen i bistånd till Ukraina, och den ukrainska opinionen. Tuggar kriget på ett par år ytterligare, så kanske den ryska ekonomin blir så svajig att ryssarna får minska sina ambitioner.

En mycket bra sammanfattning, precis det jag har uppfattat det som.

Vi får se hur det utspelar sig i slutändan.
Jag chansar på en fredsavgörelse inom ett år, och att Ryssland behåller allt erövrat territorium.

Sedan så så kommer vi se hur Ukraina kollapsar, väst går in och köper upp resterande mark/tillgångar med sina konfettipengar.

Zelensky flyttar till ett av sina megamansions i Hawai, Ukrainska kvinnor tvingas sälja sig själva över hela europa osv.
Citera
2023-12-30, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
USA vill dra ut på kriget för att skada Ryssland så mycket som möjligt. En gammal plan som i mer detalj undersöktes några år innan kriget startade.
Absolut. Du har ingångarna till makthavarna. Imponerande minst utsagt
Citera
2023-12-30, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogosity
Varför ska lögnare och folk som sympatiserar med folkrättsförbrytare ha en skyddad verkstad där de får svina sig utan att få mothugg?
Därför att vi lever i en formell demokrati med yttrandefrihet - fortfarande iallafall.
Sanningen är det första offret i ett krig som det sägs.
Det är därför det är viktigt att ange vilka källor man åberopar när det gäller fakta, sedan är det upp till var och en att bedöma om man finner det trovärdigt.
Dessutom är det viktigt att ta del av vad olika sidor i en konflikt för fram för att få en helhetsbild och att kunna dra egna slutsatser. Facit blir till slut ändå alltid verkligheten.
Här på forumet har det hävdats med bestämdhet i många månader att ryssarna har slut på vapen och artilleri och nu har det visat sig vara felaktigt. Då borde man fråga sig vad det beror på att så många har varit övertygade om detta. Var det avsiktlig desinformation, önsketänkande eller felaktiga fakta från officiella källor? Det är bara ett exempel.
Folk som sympatiserar med Hamas osv uttrycker sina åsikter på FB t.ex. så varför skulle inte putinister kunna få föra fram sina synpunkter och fakta?
Lever du i Ryssland eller i Ukraina så ser man annorlunda på yttrande- och åsiktsfrihet - du kanske har rötter där vilket förklarar din utgångspunkt? Om du är uppväxt i Sverige blir jag orolig - då har det svenska samhället missat att informera vad demokrati går ut på eller befinner sig samhället på ett sluttande plan redan?
Citera
2023-12-30, 12:44
Moderator
-Info-s avatar
En miljon granater har Ryssland fått från Nordkorea, enligt Sydkoreas underrättelsetjänst NIS:

Citat:
Seoul CNN

North Korea has exported over 1 million shells to Russia since early August, according to South Korea’s National Intelligence Service (NIS). The shells were provided to Russia in 10 separate shipments to support its war in Ukraine, the NIS understands.

https://edition.cnn.com/2023/11/01/asia/north-korea-one-million-shells-russia-ukraine-war/index.html
Citat:
The National Intelligence Service (NIS) is the chief intelligence agency of South Korea.

https://en.wikipedia.org/wiki/National_Intelligence_Service_(South_Korea)
Citera
2023-12-30, 12:47
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Det gör han inte. Han säger att det var nära. Men inte att avtalet var klart och signerat. Det är det som vi diskuterar.

Din video transkripterad:

Om det hade funnits ett signerat avtal så hade Putin visat upp det.

Och Ukraina hade inte vågat hävda att inget har skrivits under. Då skulle ju förstås Putin visa upp underskriften i syfte att ta bort Ukrainas trovärdighet. Att Putin inte gjort det, tyder på att det inte finns ett underskrivet avtal.

"Boris Johnson is meeting the Ukrainian president Volodymyr Zelenskiy during an unannounced visit to Kyiv, Ukrainian officials have said.

A picture posted on Twitter by the embassy of Ukraine to the UK showed the two leaders sitting across a table in the capital, with their respective flags in the background.

The embassy tweeted the photo along with the caption: “Surprise”.

A No 10 spokesperson said the prime minister was using the unannounced visit to set out a new package of financial and military aid.

“The prime minister has travelled to Ukraine to meet President Zelenskiy in person, in a show of solidarity with the Ukrainian people,” the spokesperson said.

“They will discuss the UK’s long-term support to Ukraine and the PM will set out a new package of financial and military aid.”

Johnson’s visit comes the day after he announced a further £100m worth of UK military assistance for Ukrainian forces, including anti-tank and anti-aircraft weaponry and so-called “suicide drones”, which loiter over the battlefield before attacking their target."

April 9, 2022

https://www.theguardian.com/politics/2022/apr/09/boris-johnson-meets-volodymyr-zelenskiy-in-unannounced-visit-to-kyiv

Som skrivet....Boris lovade Zelensky guld och gröna skogar istället för det fredsavtalet. Militärindustrin ville tjäna/tvätta pengar.
Citera
2023-12-30, 12:48
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
"The rockets appear to be rare R-122 HE-FRAG rockets with F-122 fuzes. These are produced and supplied #NorthKorea/#DPRK"

https://twitter.com/war_noir/status/1722193169906044970

Men det kanske är fejk? Du kan ju ryska som tittar på så många ryska telegram kanaler så är du snäll och översätter vad som sägs?

Fejk?

Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Du har inte bevisat eller motbevisat ett dugg och vare sig du eller jag kan ryska. Sen babblar du om granater men visar en bild på sovjetiska Gradraketer. Svara på min fråga nu för det synnerligen lösa påståendet var alltså att dessa sovjetiska gradraketer modifierats av NK. Hur ser man det?

Då tar vi det igen. Och läs från första raden.

Och ja jag kan svara på din fråga..jag har ingen aning om, om det är en rysk eller nordkoreansk granat eller inte och har aldrig berört det ämnet.

Och jo jag kan någorlunda hyffsat ryska. Kan inte läsa och skriva. Tala är svårt men förstår en hel del om de talar sakta. Lever för närvarande (inte i sverige) bland ryssar och ukrainare (grannar/vänner).

Har du koll nu och är nöjd eller ska du fortsätta ljuga om vad jag skrivit?

Sedan kan du ta sig en titt på länken igen. Tada... En video... !!! Har du sett någon tala och röra sig på en bild?

Mupp!
Citera
2023-12-30, 12:51
Medlem
25mm Bushmaster är något helt annat än BMP-1ans lågtryckskanon. Utmärkt botemedel mot Rysslands "meat waves". Om nu jänkarna är så veliga borde EU kunna hosta upp en peng för några hundra Bradleys. Verkan i målet på ganska kort tid och många står idag ändå bara och åldras ovärdigt i öknen.

https://twitter.com/Tendar/status/1741015257038917938
Citera
2023-12-30, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
En mycket bra sammanfattning, precis det jag har uppfattat det som.

Vi får se hur det utspelar sig i slutändan.
Jag chansar på en fredsavgörelse inom ett år, och att Ryssland behåller allt erövrat territorium.

Sedan så så kommer vi se hur Ukraina kollapsar, väst går in och köper upp resterande mark/tillgångar med sina konfettipengar.

Zelensky flyttar till ett av sina megamansions i Hawai, Ukrainska kvinnor tvingas sälja sig själva över hela europa osv.

Jag skulle nog säga tvärtom att Putin får dra sig tillbaka under Q1 eller Q2 nästa år. Mot bakgrund av att Ukraina alldeles på egen hand har producerat kärnvapen så kan vi i väst ösa in även våra kraftfullaste vapen för att slå urskillningslöst i ryska städer även långt inne i landet. Moskva kommer naturligtvis vara först på listan över städerna som får samma medicin som Putin använt mot ukrainas civila.

Således har UAF nu omintetgjort Putins verbala hot om kärnvapen då det finns i tillräcklig mängd för att svara vid ett ev. anfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in