2023-12-30, 12:04
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Ett modernt krig handlar inte om det.
Ett modernt krig handlar om det Ukraina håller på med just nu.
Katastrofala Ryska förluster varje dag som nu, dag efter dag, vecka efter vecka, månad efter månad.
Slå ut bakre logistik, ledning och förråd, dag efter dag med långtskjutande missiler och långtskjutande RÖRLIGT artilleri. Och drönare. Spar egen trupp.
Så småningom rasar hela korthuset snabbt. Vi är snart där nu.
Ryssarna går på fälgarna nu.

Det är önskvärt men hur länge har vi inte sagt det? Allt tyder ju på att Rysslands förmåga att fylla på sina förluster är uthållig. Putin sa ju nyss till xi att fem år krig är planerat.
Citera
2023-12-30, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Ett modernt krig handlar inte om det.
Ett modernt krig handlar om det Ukraina håller på med just nu.
Katastrofala Ryska förluster varje dag som nu, dag efter dag, vecka efter vecka, månad efter månad.
Slå ut bakre logistik, ledning och förråd, dag efter dag med långtskjutande missiler och långtskjutande RÖRLIGT artilleri. Och drönare. Spar egen trupp.
Så småningom rasar hela korthuset snabbt. Vi är snart där nu.
Ryssarna går på fälgarna nu.

Fortsättning, så här ser en förlorares, rysslands, dagliga resultat ut då:

11:07 Den ukrainska generalstaben rapporterar att gårdagens ryska förluster bara var skyhöga 750 man, samt sexton stridsvagnar, 20 pansarskytte- eller motorskyttefordon, 17 haubitsar, en salvpjäs, ett tungt luftvärnssystem, 29 transportfordon och sex enheter särskild utrustning.

https://cornucopia.se/2023/12/uppdateras-zelensky-besokte-avdiivka-1-5-km-fran-fronten-31-dodade-och-160-skadade-i-gardagens-ryska -terrorbombning-kostade-ryssland-12-miljarder-kronor-97-skots-ner/
Citera
2023-12-30, 12:09
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Ett helt stim av ukromuppar ville i alla fall tidigare diskutera vilka ryska vapensystem och artillerikalibrar som används i Ukraina. Men jag förstår att det inte är lika kul när det visade sig att ni hade fel. Vad som är OT avgör förövrigt inte du.

Sköt inte Ukraina ned typ 110% av alla inkommande ryska missiler och drönare? Inte? Så trist då. Men såvitt jag sett var samtliga mål legitima och i enlighet med krigets lagar. Terrorbombningar mot civila är sånt som USA sysslar med. Men Ukraina har väl som vanligt klantat sig och råkat träffa civila mål med sitt luftvärn.
Gillar man inte USA finns andra trådar. Hur många 1000% hade Putin fel i sin 3 dagars planering i övertagandet av Kiev. Räknar idioten fortfarande?
Citera
2023-12-30, 12:10
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Att Putin viftar med ett papper vars innehåll ingen kan se känner väl vi alla här i tråden till. Men det kan ju vem som helst göra. Vifta med ett papper med en slumpmässig text.

Men nu pratar vi om ett signerat fredsavtal. Var finns det? Och som Auric skriver. Putin behöver inte visa papperet och underskriften till oss på Flashback utan till t.ex länders FN-ambassadörer och regeringar. Till seriös världsmedia.

Men ingen seriös utomstående har sett detta dokument och fredsavtal. Förmodligen för att det inte existerar i verkligheten.
Varför intygar då Ukrainska ambassadören Putins story?

https://www.youtube.com/watch?v=QhByXEI_5yY
Citera
2023-12-30, 12:11
Medlem
snurresprettiss avatar
Har kriget stannat av nu?
Citera
2023-12-30, 12:12
Medlem
Citat:
Jag får väl sätta dig på plats också då för jag länkade nyligen till info om den nya ryska Krasnopol-M2 155mm artilleriammunition som redan använts i Ukraina.

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Ah, så dök Nordkorea upp igen. Sist jag bad om bevis för att NK levererat ammunition till Ryssland så fick jag en bild på en rysk soldat framför sovjetiska 122mm Gradraketer där någon spekulerade att de var modifierade av NK. Sen ville ingen diskutera vidare. Har du andra och bättre bevis så får du gärna lägga fram dem.

Dina länkar motsäger ju dig igen, Ryssland planerar i framtiden att ändra till 155 mm för att förbättra den värdelösa träffsäkerheten. Den andra länder säger att Ryssland hävdar att de har en tank i Ukraina som kan skjuta 155mm. Ge oberoende bekräftelse så ökar din trovärdighet. Alla vet att tyska MOD ljuger röven av sig.
Citera
2023-12-30, 12:16
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Dina länkar motsäger ju dig igen, Ryssland planerar i framtiden att ändra till 155 mm för att förbättra den värdelösa träffsäkerheten. Den andra länder säger att Ryssland hävdar att de har en tank i Ukraina som kan skjuta 155mm. Ge oberoende bekräftelse så ökar din trovärdighet. Alla vet att tyska MOD ljuger röven av sig.

Jag länkade till en film som visar hur ryska förband i somras använde Krasnopol-M2 155mm och såvitt jag förstått började man producera den redan förra året. Ryssland har förövrigt sen länge flera system som kan hantera 155mm. Som 2S35 Koalitsiya-SV och 2S19 Msta-S.
Citera
2023-12-30, 12:18
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Att Putin viftar med ett papper vars innehåll ingen kan se känner väl vi alla här i tråden till. Men det kan ju vem som helst göra. Vifta med ett papper med en slumpmässig text.

Men nu pratar vi om ett signerat fredsavtal. Var finns det? Och som Auric skriver. Putin behöver inte visa papperet och underskriften till oss på Flashback utan till t.ex länders FN-ambassadörer och regeringar. Till seriös världsmedia.

Men ingen seriös utomstående har sett detta dokument och fredsavtal. Förmodligen för att det inte existerar i verkligheten.

"The Ukraine war could have been ended more than a year and a half ago, according to a senior Ukrainian peace negotiator – and the deal had the personal approval of Russian president Vladimir Putin.

Ambassador Oleksandr Chalyi told a Geneva Centre for Security Policy (GCSP) event that the deal was ‘concluded’, but was postponed ‘for some reason’"

https://skwawkbox.org/2023/12/29/video-ukraine-ambassador-ukraine-had-agreed-peace-deal-with-russia/

"‘for some reason" var att Boris Jonson åkte över och lovade Zelensky guld och gröna skogar och att NATO/militärindustriella maskinen ville sälja (läs bekosta skattebetalarna) och att testa/producera nya vapen och göra rika samvetslösa svin ännu rikare.
Citera
2023-12-30, 12:18
Medlem
Citat:
Annars länkade jag nyss till info om den nya ryska artilleriammunitionen Krasnopol-M2 155mm som redan använts i Ukraina.

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Betyder det att de har fler granater av den typen?
Kan dessa vara avsedd för export? Hur många pjäser kan idag skjuta denna typ? 2S35 Koalitsiya-SV har väl inte ens levererats till ryska armén? 2S19M1-155mm är en exportversion och har väl inte heller levererats till ryska armén?
Alla dessa typer produceras också av en part, Uraltransmash? Är det verkligen effektivt att börja producera flera olika typer samtidigt?
Citera
2023-12-30, 12:21
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Du är fan inte klok.

Du fick en video länk av mig ifrån Twitter ((X) som svar på att nordkorea inte har levererat vapen till Ryssland. Dvs där en ryss säger att de är tacksamma för att ha fått mer artilleri (bl.a).från just Nordkorea.

Men du pratar så mycket skit att du inte ens klarar av att hantera all skit du kommer med.

Förvirrad deluxe!

Sedan om ammunitionen är tillverkad o Ryssland eller Nordkorea har inte med saken att göra.

Mupp

Ah, där var du. Jag undrade vart du tog vägen efter ditt ihärdiga tjat om ammunition från NK. Tyvärr måste jag göra dig besviken och säga att jag inte kan ryska. Jag misstänker att du inte heller kan det. Men twitterbilden föreställer alltså 122mm sovjetiska Gradraketer. Någon spekulerade att dessa modifierats av NK. Kan du berätta hur man kan se det? Och är detta beviset du har att komma med?
Citera
2023-12-30, 12:24
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ja fronten har stått i princip still ett år trots hårda strider..

Ja det blev som sagt inga större offensiver från endera sidan . Vilket de flesta konstaterade redan innan " offensiven " och det blev ingen stor offensiv utan några mindre trevande försök ( Ukrainas situation var väl känd från väst redan från början . Det fanns varken luftvärn eller stridsflygplan i tillräcklig kvantitet för att varken skydda eller understödja en stor offensiv )

De som hoppades på en enda stor " Shock and ave " med de förutsättningarna måste varit rätt korkade
Citera
2023-12-30, 12:26
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ah, där var du. Jag undrade vart du tog vägen efter ditt ihärdiga tjat om ammunition från NK. Tyvärr måste jag göra dig besviken och säga att jag inte kan ryska. Jag misstänker att du inte heller kan det. Men twitterbilden föreställer alltså 122mm sovjetiska Gradraketer. Någon spekulerade att dessa modifierats av NK. Kan du berätta hur man kan se det? Och är detta beviset du har att komma med?

Slingrar du dig nu igen? Jag skiter i om det är en rysk granat eller inte. Jag motbevisade sig med en video (ingen bild) att en ryss säger de är.tacksamma att de fått granater från Nordkorea. Hur många gånger ska jag behöva påtala det för dig?

Varför blandar du in vad det är för typ av granat har jag ingen aning om, men åter igen.. du verkar totalt förvirrad?

Noll koll på vad du ältar om!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in