2023-12-30, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
På vilket sätt bidrar jag när jag inte står på någon sida och anser att Ryssland och Ukraina bör komma överens om en fredlig lösning? Jag har inte påstått att Putin gjorde rätt som invaderade, men jag anser också att Ukraina har gjort mycket fel innan kriget.

Kort sagt två korrupta skitländer som slåss. Jag tar inte sida när skitländer slåss. Men jag vill att dödandet tar slut och enda sättet det kommer hända är med fredsförhandlingar.

Nej inte alls. Förklara hur du kom fram till den slutsatsen.

Ok. Men du är lite trög? Du förstår inte att Putin inte kommer dra tillbaka sina trupper eftersom han har kraftigt överläge? Så, eftersom du är trög så tycker du det är bättre att alla ukrainare dör istället för att få till en fredlig lösning?

Lägg känslorna åt sidan och väx upp. Det finns inga utsikter om att Ukraina kan vinna. Fredsförhandlingar är enda räddningen för Ukraina.

Du propagerar för att ryska soldater skall dö , genom din önskan att de skall befinna sig utomlands och kriga .

Jag vill att de skall återvända till sitt hemland , där de inte dödas .

Du är krigshetsaren .
Jag är fredsduvan .

Borde inte vara svårt att förstå .
Du är djävulens advokat .
Citera
2023-12-30, 09:25
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Mariupol är ett fuskbygge och en potemkinkulliss Googla lite och ta del av lite vittnesmål och filmer .

Mariupol lär ledsamt nog inte kunna byggas upp igen inom överskådlig tid och det alldeles oavsett om det är ryskt eller ukrainskt . Ryssland har liksom förstört allt . Stålverken kan nog öht inte återuppbyggas igen öht då sådana mastadontprojekt enbart var möjliga att genomföra under sovjettiden och under 5 årsplanernas dagar . Möjligtvis att Ryssland skulle kunna lyckas om Ryssland blev en totalt sluten diktatur och att de gjorde som under Stalins och Berias glada dagar och byggde med människoliv och straffarbetsläger . Det lär definitivt inte ske på ett år och knappast på ett decennium heller .
Kloka ord.

Det fungerar att bygga skyskrapor i Moskva där det finns ett organiskt inflyttningstryck, en rik överklass och stor medelklass, oligarkbolag och (fanns) utländska bolag.

Bygga upp Mariupol - eller Donetsk - är inget marknadskrafterna kan betala. Det blir istället projekt av sovjetiska mått och Ryssland har inte längre den sovjetiska resurskapaciteten.
Citera
2023-12-30, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Ukraina kommer inte vinna det här. En moralisk seger möjligtvis, men deras land kräver hjälp i decennier för att komma på fötter. Detsamma gäller dock Ryssland. Det är inte som så att allt kommer återgå till det normala när väl krigandet är över. Det kommer ta lång, lång tid att bygga upp de militära resurserna igen. De har förlorat arbetskraft som de aldrig får tillbaka. Den demografiska katastrofen kommer pågå i decennier. Två förlorare i detta krig, oavsett utgång. Putin är en död man så fort kriget är över. Hans egna kommer göra slut på honom. Han behöver fortsätta krigandet och krigshetsen mot väst för att överleva. Som så gott som alla diktatorer lider han av storhetsvansinne.

Ja han har satt sig i en otroligt dålig sits. Ingen utgång av kriget är till hans eller Rysslands fördel.
Citera
2023-12-30, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snake65
Att putler är galen och vill återställa Sovjetunionen gränser är bortom alla tvivel, Ukraina är bara första steget
Och det vet du för att..?
En lögn blir inte sanning för att den upprepas flera gånger. Om Putin har för avsikt att återställa Sovjetunionen, varför har han inte gjort det tidigare? Nej, det är Ukraina och bara Ukraina det handlar om.
Citera
2023-12-30, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
Vem har sagt att Putin är ute efter världsherravälde? Har aldrig hört att någon påstått något så absurt. Var har du hört det?
Han är ju uppenbarligen galen, så varför nöja sig med att bara ta över Europa?
Citera
2023-12-30, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Varför skulle han vilja visa det till just DIG? Han skiter väl fan i det nu efter Boris Johnson åkte till Ukraina och övertygade Zelenskyj att det var värt att offra en halv miljon man för att få tillbaka några km² territorium och skita i detta fredsavtal.

Inte för mig naturligtvis. För VÄRLDEN. Dela ut kopior till alla länders FN-ambassadörer, ge kopior till alla länders regeringar och liknande. Tänk vad det skulle göra för hans trovärdighet. Men det är som vanligt med ryssar, bättre att övertyga genom att klubba ner folk än än att bara lägga fram ett papper som bevisar det man hävdar.
Citera
2023-12-30, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
En lögn blir inte sanning för att den upprepas flera gånger. Om Putin har för avsikt att återställa Sovjetunionen, varför har han inte gjort det tidigare? Nej, det är Ukraina och bara Ukraina det handlar om.
och vad har du för information som pekar på att det ”bara”handlar om Ukraina? Jag skulle vilja veta, eftersom jag är oroliga att flera länder står på tur när putin är klar med ukraina,
Citera
2023-12-30, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Ukraina kommer inte vinna det här. En moralisk seger möjligtvis, men deras land kräver hjälp i decennier för att komma på fötter. Detsamma gäller dock Ryssland. Det är inte som så att allt kommer återgå till det normala när väl krigandet är över. Det kommer ta lång, lång tid att bygga upp de militära resurserna igen. De har förlorat arbetskraft som de aldrig får tillbaka. Den demografiska katastrofen kommer pågå i decennier. Två förlorare i detta krig, oavsett utgång. Putin är en död man så fort kriget är över. Hans egna kommer göra slut på honom. Han behöver fortsätta krigandet och krigshetsen mot väst för att överleva. Som så gott som alla diktatorer lider han av storhetsvansinne.

Helt rätt. Men ytterligare en sak är den att Rysslands enda möjlighet att komma på fötter efter kriget är sälja ut sig till Kina till reapris. Kina är det enda land som kan hjälpa till att återuppbygga Ryssland. Väst kan naturligtvis också göra det, men det kommer att kräva reformer av Ryssland som Rysslands maktstrukturer sannolikt inte kommer acceptera. Summa summarum: Putins krig kommer på sikt att omvandla Ryssland till en kinesisk lydstat.
Citera
2023-12-30, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Nu ljuger du igen.
Varför hotar ryssland finland då ? Bara som ett exempel.
Citera
2023-12-30, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
och vad har du för information som pekar på att det ”bara”handlar om Ukraina? Jag skulle vilja veta, eftersom jag är oroliga att flera länder står på tur när putin är klar med ukraina,
Därför att Ukraina är Ukraina. Ryssland har speciella intressen i det landet, som hyser en rysk flottbas, har en stor del rysk befolkning, har ryska som språk, och har haft mycket nära kontakter i övrigt. Tidigare hade man en ryssvänliga president som störtades genom en statskupp. Inget av detta gäller Sverige.
Dessutom är resten av Europas länder med i Nato och kan inte angripas av Ryssland.
Citera
2023-12-30, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Du ska inte skriva sådär. Det inger bara falska förhoppningar för kleti o preti..
Vem tror du att du gör en tjänst?
Vad jag skriver och inte skriver har du inte att göra med överhuvudtaget.
Jag skriver om verkligheten, alltid. Och kommer så att fortsatt göra. Alltid.

Om sådant har du som desinformatör, i någon form, aldrig förstått. Marionett!
Citera
2023-12-30, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Nu ljuger du igen.
Varför hotar ryssland finland då ? Bara som ett exempel.
Gör han? Allt han säger är att han vill stärka försvaret vid Finlands gräns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in