2023-12-28, 13:38
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Att styrelsen finns på pappret gör ju inte att den arbetar i verkligheten.

Ge mig gärna några exempel på bolag med omsättning på 7 miljarder där styrelsen inte jobbar.

De har nog fullt upp 24/7 x 365.
Citera
2023-12-28, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Sedan måste man ta upp detta om framstående if metall representanters egna agerande, dvs strejken mot tesla dök inte bara upp på en dag, den har pågått länge. Ändå köper dessa drivande män till strejken mot tesla en tesla för eget bruk. Där man kan ställa frågan hur falsk kan man bli? med en handen fördömer man tesla och uppmanar till bojkott, med andra köper man själv en tesla. Låter som man inte ens själv vet vad som är det bästa.

En av nyckelpersonerna i konflikten är IF Metalls förbundsjurist Darko Davidovic. Hans jobb är bland annat att pröva vilka strejkåtgärder som är legala. Han har vid flera tillfällen uttalat sig offentligt och fördömt Tesla. Nu kan Carup avslöja att IF Metalls förbundsjurist själv köpt en ny Tesla tidigare och att den enda privata bilen som finns i familjen är en Tesla Model Y.

Darko Davidovic har tidigare köpt en fabriksny Tesla Model S och i mars 2023 köpte hans fru en Tesla Model Y.
– Klart att jag har kört den. Men det skulle vara olämpligt om jag körde runt i den i offentligheten just nu.

En annan film om hur Tesla bygger bilar...
Men samma här. Batteripacken monteras samman med de "giga"-gjutna fram- och bakvagnarna.

https://www.youtube.com/watch?v=MqWOelSXBp8

https://www.youtube.com/watch?v=MqWOelSXBp8
Citera
2023-12-28, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Ge mig gärna några exempel på bolag med omsättning på 7 miljarder där styrelsen inte jobbar.

Det har jag svårt att tänka mig..snarare möts de kanske 6-10 gånger om året.ä vilket är normalt för en styrelse. Den dagliga verksamheten leds av en verkställande direktör.

Tex styrelseordföranden är även suppleant i en annat bolags styrelse och jobbar även som marknadschef för TM Sweden AB.
Citera
2023-12-28, 13:50
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det har jag svårt att tänka mig..snarare möts de kanske 6-10 gånger om året.ä vilket är normalt för en styrelse. Den dagliga verksamheten leds av en verkställande direktör.

Tex styrelseordföranden är även suppleant i en annat bolags styrelse och jobbar även som marknadschef för TM Sweden AB.

Finns ingen vd enligt merinfo på TM Sweden AB. SO har nog den rollen.
Citera
2023-12-28, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Än så länge, men bara producera bak o framdel i ett stycket tog bort en massa robotar, samt pressverktyg, dessa ska servas och programmeras med jämna mellanrum.
Lyckas Musk gör sin folk bil i ett stycket kommer den kunna säljas billigast av alla producerade bilar.
Det menas alla andra måste börja omstrukturera hur man bygger bilar för att kunna konkurrera mot tesla.

Njae.. Kanske inte "en massa" utan mera "några". ;-)
Men, så länge som att pressa plåt och svetsa ihop delar är billigare än att gjuta aluminium så...

Att pressgjuta en hel bilkarross i aluminium torde vara mycket dyrt... Inte bara det att¨materialet aluminium är dyrare än vanlig bilplåt.

Du får en Skoda Produktionsfilm till !

https://www.youtube.com/watch?v=qpJ20rHWPbc
Citera
2023-12-28, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Satilamannen
Njae.. Kanske inte "en massa" utan mera "några". ;-)
Men, så länge som att pressa plåt och svetsa ihop delar är billigare än att gjuta aluminium så...

Att pressgjuta en hel bilkarross i aluminium torde vara mycket dyrt... Inte bara det att¨materialet aluminium är dyrare än vanlig bilplåt.

Du får en Skoda Produktionsfilm till !

https://www.youtube.com/watch?v=qpJ20rHWPbc
Det mesta handlar om produktionstid, tesla kan enkelt öka på produktionen via mindre delar som ska sättas samman.
Verkar även som det syns på aktiekursen, har ett företag stora utvecklingsmöjligheter o kan enkelt öka på produktionen sticker även aktiekursen upp, allt blir billigare o tillverka.
Citera
2023-12-28, 14:05
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:

I globala företag händer det att dotterbolaget för en särskild marknad har en styrelse som i princip bara verkställer beslut som dimper ned från ovan så att säga.
Citera
2023-12-28, 14:32
Medlem
Citat:
Finns ingen vd enligt merinfo på TM Sweden AB. SO har nog den rollen.

Det har du rätt i, det var ju lite udda. Men att ta en styrelseordförande som är anställd i bolaget var ju också udda. Men TM Sweden AB huvuduppgift är ju batt sälja Tesla i Sverige så att ha marknadschefen som SO är väl logiskt i så fall.
Citera
2023-12-28, 16:07
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Det har du rätt i, det var ju lite udda. Men att ta en styrelseordförande som är anställd i bolaget var ju också udda. Men TM Sweden AB huvuduppgift är ju batt sälja Tesla i Sverige så att ha marknadschefen som SO är väl logiskt i så fall.
Och som en kvalificerad gissning, så fattas inga avgörande beslut i den styrelsen. Jag tror den är en papperstiger.
Citera
2023-12-28, 16:57
Medlem
Citat:
De beslutar väl om de ska öppna nya servicecenter, lite lokala säljstrategier och sånt. Dvs det som berör det svenska bolaget och dess verksamhet. De har inget att göra med hur nya bilar konstrueras, gigapressar och annat så förstår inte varför vissa diskuterar det i tråden.
Om man tar vad det har med både tråden och kollektivavtal o gör hur man producerar och hur mycket man säljer av sina bilar, utgör det en stor sak för om tesla ska teckna kollektivavtal eller inte inom Sverige.
Tar man cybertruck, den har hög förhandsbokningar, det kommer ta tre år innan man ens hunnit sälja ut enbart förhandsbokningarna, sedan har man en sälj spärr, man får inte sälja den i spekulation under första året.
Tar man vidare att man brukar jämföra Toy o rus med nuvarande strejk, Toy.s kan inte jämföras med en av världens starkaste företag, dom är på helt olika ända av en skala.

Genom att tesla ses som en helhet, inkl Sverige, måste man göra ett översikt hur dom svenska blockader påverkar tesla i sin helhet. Där vi ännu ser att serviceställen är öppen o i drift, samt man säljer ännu bilar, dvs if metall strejk innebär ännu mycket liten marginell skillnad på teslas ekonomi.

Det menas tesla lugnt kan fortsätta dra ut på strejken, man har inte ens tid att producera o sälja ex cybertruck till europa, man har fullt upp trots lågkonjunktur. Detta påverkar givetvis hur tillmötesgående tesla behöver vara.
Senast redigerad av hjorten16 2023-12-28 kl. 17:10.
Citera
2023-12-30, 05:05
Moderator
Mr.Woodss avatar
Har Muskelsson startat något avfallshanteringsbolag än, eller är det små tåg av Foodora-mopeder på gång ut till Teslas verkstäder? Det bör väl snart ha hunnit ansamlas en inte helt oansenlig mängd embalagematerial, kaffesump, lunchlådor och dylikt.
Tänker man sig att de anställda skall ta med sig en säck var hem i veckan och slänga i sin egen soptunna eller soprum?
Senast redigerad av Mr.Woods 2023-12-30 kl. 06:01.
Citera
2023-12-30, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Har Muskelsson startat något avfallshanteringsbolag än, eller är det små tåg av Foodora-mopeder på gång ut till Teslas verkstäder? Det bör väl snart ha hunnit ansamlas en inte helt oansenlig mängd embalagematerial, kaffesump, lunchlådor och dylikt.
Tänker man sig att de anställda skall ta med sig en säck var hem i veckan och slänga i sin egen soptunna eller soprum?

Jag har svårt att tro att Tesla skall uppmana sin personal att begå brott, ävenom ni facktomtar gärna vill att det skall vara så. Avfall är ett kommunalt ansvar, dvs bor den anställde i en annan kommun begår denne ett brott om den transporterar hem sopor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in