2023-12-28, 02:22
Medlem
DamnDiddies avatar
Som sagt...en kompis blev utsatt för mordförsök/grov-misshandel (troligen blir det rubriserat som mordförsök, tror jag, kanske...han blev knivhuggen i halsen) - men då får han en bra slant i Skadestånd.. Stämmer det att man max kan få 300kkr för ett sånt brott? Hur mycket kan han få för ärret på halsen, ganska stort...stämmer det att han kan få runt 200k för ett sånt ärr?

Men det jag undrar är NÄR han får skadeståndet - även då gärningsmännen troligt inte kommer att, eller kan, betala - trots DET, när kan han få pengar, sett från datumet då rättegången är avklarad..

Karn är skyldig mig en bra slant - men han har förvaltare - men vi tänkte att vi kan skriva Skuldebrev, tror ni det kommer godtas--? FAST det beror nog på vad för förvaltare han har, hur den personen är funtad..

MEN, som sagt, NÄR KAN JAG FÅ LÖS MINA PENGAR??
Citera
2023-12-28, 02:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DamnDiddie
Som sagt...en kompis blev utsatt för mordförsök/grov-misshandel (troligen blir det rubriserat som mordförsök, tror jag, kanske...han blev knivhuggen i halsen) - men då får han en bra slant i Skadestånd.. Stämmer det att man max kan få 300kkr för ett sånt brott? Hur mycket kan han få för ärret på halsen, ganska stort...stämmer det att han kan få runt 200k för ett sånt ärr?

Men det jag undrar är NÄR han får skadeståndet - även då gärningsmännen troligt inte kommer att, eller kan, betala - trots DET, när kan han få pengar, sett från datumet då rättegången är avklarad..

Karn är skyldig mig en bra slant - men han har förvaltare - men vi tänkte att vi kan skriva Skuldebrev, tror ni det kommer godtas--? FAST det beror nog på vad för förvaltare han har, hur den personen är funtad..

Märkligt att du tänker på pengar då din vän är skadad!
Men en förvaltare kommer troligen inte godta ett skuldebrev som uppkom efter skadan. Då skulle skuldebrevet redan funnits i handlingarna!
Dessa yrkesmän är petiga. Du får vänta ett bra tag! Troligen får du inga pengar alls!
Citera
2023-12-28, 02:52
Medlem
Citat:

Har du något bevis på att din kompis står skuld till dig? Om skulden till dig uppkommit innan han blev satt under förvaltning bör du redan nu ta kontakt med förvaltaren med ditt bevis på skulden. Nu när din kompis är under förvaltning så har han inte rätt att skriva på ett skuldebrev, det är då inte juridiskt.
giltigt. Men du har kanske bevis i form av vittnen, banköverföringar eller liknande.

När någon får ett skadestånd utdömt så är det gärningsmannen som ska betala. Domstolen skickar kravet till Kronofogden, Då det oftast inte finns något av värde att mäta ut så blir offret hänvisad till Brottsofferfonden. Där tar det ofta upp till fem månader månader innan det blir utbetalning. Ärendet ska alltså först från Domstolen sedan till Kronofogden och därefter till Brottsofferfonden. Räkna med många månader. Men se till att kompisens förvaltare får kännedom om skulden redan nu. En förvaltare måste vara mycket strikt med det han förvaltar. Förvaltares arbete övervakas av Överförmyndaren.
Citera
2023-12-28, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52

När någon får ett skadestånd utdömt så är det gärningsmannen som ska betala. Domstolen skickar kravet till Kronofogden, Då det oftast inte finns något av värde att mäta ut så blir offret hänvisad till Brottsofferfonden. Där tar det ofta upp till fem månader månader innan det blir utbetalning. Ärendet ska alltså först från Domstolen sedan till Kronofogden och därefter till Brottsofferfonden. Räkna med många månader. Men se till att kompisens förvaltare får kännedom om skulden redan nu. En förvaltare måste vara mycket strikt med det han förvaltar. Förvaltares arbete övervakas av Överförmyndaren.

Nej, nej, nej! Brottsofferfonden betalar aldrig ut pengar till brottsoffer.
Citera
2023-12-28, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Nej, nej, nej! Brottsofferfonden betalar aldrig ut pengar till brottsoffer.
Så rätt du har, tack för rättelsen. Förlåt TS för min miss. Det är https://www.brottsoffermyndigheten.se/ Brottsoffermyndighen som ordnar med detta.
Citera
2023-12-28, 08:58
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:

Det kan ju ta upp till ett år innan rättegången blir. Tror inte heller försäkringsbolag är så snabba
Citera
2023-12-28, 10:27
Medlem
LiquidSwordss avatar
Blev oxå huggen i halsen. Killen dömdes för grov misshandel, 175k böter som han ej kna betala. Brottsofferfonden betalade ut 45k av det resten har jag ej sett nu 3 år senare.
Citera
2023-12-30, 05:08
Medlem
DamnDiddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiquidSwords
Blev oxå huggen i halsen. Killen dömdes för grov misshandel, 175k böter som han ej kna betala. Brottsofferfonden betalade ut 45k av det resten har jag ej sett nu 3 år senare.

Ok, men hur lång tid tog hela proceduren? Hur lång tid t.ex, i ditt fall, innan det blev rättegång - och sedan hur långt innan Brottsofferfonden betalade ut?

Fick du inget för ärret?
Citera
2024-01-29, 19:43
Medlem
LiquidSwordss avatar
Citat:
Ok, men hur lång tid tog hela proceduren? Hur lång tid t.ex, i ditt fall, innan det blev rättegång - och sedan hur långt innan Brottsofferfonden betalade ut?

Fick du inget för ärret?
Nej inget för ärret än iaf. Rättegång ca. 1 år efter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in