2023-12-29, 17:27
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
I så fall borde du lämna tråden. Du har fått flera källor av mig. Om vi tar Rostec som exempel så är det inte ett dugg kontroversiellt ens i väst att hävda att deras produktion av 155 mm artilleriammunition nu är så hög att lagren ökar.

https://www.businessinsider.com/russia-ammunition-manufacturing-ukraine-west-officials-2023-9?r=US&IR=T
Ja det är ju inget märkligt att lagren av 155 mm granater ökar då de inte har några pjäser att skjuta dessa med.
Lite korkat att producera granater man inte har nån nytta av!
Citera
2023-12-29, 17:32
Medlem
Rysk robot slagit ner i Polen undra hur Nato agerar nu?
Citera
2023-12-29, 17:33
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
De stora ryska filosoferna debatterar hur USA ska sänkas i rysk stats-tv.

Filosofen Vladimir "Från Vladivostok till Lissabon" Solovyov och de stora ryska tänkarna delar med sig av ryska sanningar (vanföreställningar).

Ett axplock
"Vi är den största ekonomin i Europa"
"Vår armé har blivit den bästa i världen"
"Kvaliteten på våra vägar gör Europa och Amerika galna"
"Vi bor i den mest tekniskt avancerade staden i världen Moskva, utan konkurrens"*

State TV experts discuss how to bring down America
https://www.youtube.com/watch?v=1lXggyYWcSU

*Disclaimer
Grandiosa vanföreställningar, även känt som storhetsvanföreställningar eller expansiva vanföreställningar, är en subtyp av vanföreställningar som förekommer hos patienter med ett brett spektrum av psykiska störningar, varav två tredjedelar av patienterna i ett maniskt tillstånd av bipolär sjukdom samt hälften av dessa med schizofreni. Patienter med den grandiosa subtypen av vanföreställningar har ofta ett komorbidt tillstånd med narcissistisk personlighetsstörning, och en betydande del av dem med missbruksstörningar. Grandiosa vanföreställningar kännetecknas av övertygelser om att man är känd, allsmäktig, rik eller på annat sätt mycket mäktig. Vanföreställningarna har vanligtvis ett religiöst, science fiction eller övernaturligt tema.
Citera
2023-12-29, 17:36
Medlem
Citat:
Din historiska jämförelse är inget vidare. Axelmakterna var hopplöst underlägsna sina fiender. Ryssland står inte ensamt på något sätt utan har Kina i ryggen och faktiskt större delen av världen på sin sida. Det är ett proxykrig som pågår i Ukraina och USA/väst har en mycket starkare motståndare än någonsin tidigare. Inte heller har USA/väst den styrka och makt man en gång hade.

Ja kamrat" ryssland har "större delen av världen på sin sida"!

"större delen av världen" utgörs givetvis av de eminenta länderna vitryssland, nord korea, eritrea och syrien (i.e. putains sycophanter som INTE röstade för att den psykotiske dvärgen i kreml genast skall upphöra med sitt anfallskrig).

De 141 länder som röstade för räknas egentligen inte...

https://news.un.org/en/story/2022/03/1113152

Vidare, om nu putains anfallskrig mot Ukraina "egentligen" är ett "amerikanskt proxykrig" som du verkar tro så undrar jag om din herre och härskare putain är agent för USA då hen tydligen på deras initiativ, order och uppmaning har inlett anfallskriget mot Ukraina för att på oklart sätt gynna USA/Väst/NATO/Ukraina? Eller är dvärgen bara en narcissistisk megalomanisk psykopat som drömmer om att återupprätta det ondskans imperium hen är en produkt av?

Varför önskar DU att den psykotiske dvärgen i kreml skall tillerkännas överhöghet över Ukraina (och andra länder)? Varför kan hen inte stanna inom det enorma landet rysslands gränser? Det är förvisso synd om ryssarna som tvingas leva i en genomkorrupt diktatur under en narcissistisk megalomanisk psykopat, men varför vill du att andra folk skall tvingas till detsamma?
Citera
2023-12-29, 17:37
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Med vilka pjäser ska de använda den ammunitionen? Länka till dem är du snäll.

Enligt The Military Balance 2022 har Ryssland inga pjäser som kan avfyra 155 mm.

Granaten du länkar till har producerats i ganska många år. Tanken var att exportera 155 mm-varianten. Den exporten har dock gått trögt.

Jodå, det har Ryssland. 2S35 Koalitsiya-SV exempelvis har funnits i flera år och kan utrustas med både 152mm och 155mm eldrör. 2S19 Msta-S howitzers likaså.
Citera
2023-12-29, 17:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jodå, och jag skrev ett inlägg om det tidigare också. Om hur Ryssland håller på att fasa ur 152mm artilleriammunition till förmån för 155mm eftersom den senare har betydligt bättre precision.
https://www.thedefensepost.com/2023/08/24/russia-increased-artillery-shell-production/?expand_article=1

Det där låter konstigt faktiskt, kanske skall de exportera dessa granater? Annars måste de ju byta ut alla sina artilleripjäser. Tror inte det är lämpligt mitt i ett storkrig att byta standardkaliber.
Citera
2023-12-29, 17:41
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ja det är ju inget märkligt att lagren av 155 mm granater ökar då de inte har några pjäser att skjuta dessa med.
Lite korkat att producera granater man inte har nån nytta av!

Du är dåligt påläst bara. 2S35 Koalitsiya-SV och 2S19 Msta-S kan avfyra 155mm granater.
Citera
2023-12-29, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
De måste knarka hela bunten!

Frågan är varför alla andra hellre verkar välja att slåss till döden än att vilja vara med och dela deras framgångar. Speciellt länder som redan provat på det förut.
Citera
2023-12-29, 17:45
Avstängd
Citat:
Du är dåligt påläst bara. 2S35 Koalitsiya-SV och 2S19 Msta-S kan avfyra 155mm granater.
var hämtar du kunskap om rysk krigsmateriel?
Citera
2023-12-29, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Ja, frågan trattar ju egentligen ner till om Rysslands angrepp på sitt grannland var helt oprovocerat, som många av er påstår, eller om det var framprovocerat med hjälp av väst. Jag påstår ju det senare. Jag återupprepar att jag inte står på Ryssarnas sida i detta men att provocera dem på det sätt vi gjort är jävligt dumt. Nu får både vi, Ukraina och Ryssland betala ett dyrt pris för denna dumhet. (Gissa vilka som tjänar på kalaset…)

Kan du då förklara vad denna "provokation" "trattar ner till"?

Frågan kvarstår varför den psykotiske dvärgen i kreml blir så till milda grad "provocerad" av att andra länder tillerkänns självbestämmande att hen känner sig "tvungen" att invadera, ockupera, annektera och föra anfallskrig mot dem?

Låg det i farans riktning att Ukraina (som medlem i försvarsalliansen NATO eller ej) hade invaderat ryssland och tagit över hela landet inom kort med sin överlägsna militär för det fall putain INTE hade genomfört sin tre-dagars "defensiva fredsbevarande försvarsinvasion"?
Citera
2023-12-29, 17:52
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Vad har ryssen rent konkret sagt som är tvärtemot det jag säger menar du?

Klickade du ens på länken Mr. Nonsens? Nu förstår jag varför du är så vilsen och förstör tråden?

Du följer ryskt på telegram så du borde kunna översätta åt oss?

Eller vill du att jag översätter?
Citera
2023-12-29, 17:59
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
var hämtar du kunskap om rysk krigsmateriel?

Det finns mängder av artiklar på nätet. Även wikipedia har mycket information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in