2023-12-29, 15:13
Medlem
alientechnologys avatar
Hej, är väldigt okunnig när det gäller just allt om försäkringar. Har aldrig haft annat än djurförsäkring.

Jag vill skaffa livsförsäkring men vet inte vad som är bra val eller pålitligt. Kan någon rekkomendera något?

Jag såg en som heter justincase som jag tyckte hade rimliga kostnader för 6 miljoner i försäkring. Jag vill bara kunna skaffa en försäkring som inte luras eller strular och kommer betala ut som dom borde.

Jag läser här och där men jag vet ju inte vad som är bra. Är alla försäkringsbolag pålitliga?
Citera
2023-12-29, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alientechnology
Hej, är väldigt okunnig när det gäller just allt om försäkringar. Har aldrig haft annat än djurförsäkring.

Jag vill skaffa livsförsäkring men vet inte vad som är bra val eller pålitligt. Kan någon rekkomendera något?

Jag såg en som heter justincase som jag tyckte hade rimliga kostnader för 6 miljoner i försäkring. Jag vill bara kunna skaffa en försäkring som inte luras eller strular och kommer betala ut som dom borde.

Jag läser här och där men jag vet ju inte vad som är bra. Är alla försäkringsbolag pålitliga?

Du ska fråga dig själv vad den kostar. Dvs hur gammal är du, hur stort belopp önskar du ev få utbetalt och vid vilken ålder avslutas den. En livförsäkring kan kosta 100:-/månad om du är 18 år, men 1500:-/månad om du är över 55.
Citera
2023-12-29, 16:06
Medlem
revodnebs avatar
Vad ska du med en livförsäkring till? En sådan faller ut om du avlider, vem ska få pengarna? Har du familj kan jag förstå det om du vill säkra att de exempelvis kan sitta kvar i villan utan dig. Har du ingen familj är det bortkastade pengar.
Citera
2023-12-29, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vad ska du med en livförsäkring till? En sådan faller ut om du avlider, vem ska få pengarna? Har du familj kan jag förstå det om du vill säkra att de exempelvis kan sitta kvar i villan utan dig. Har du ingen familj är det bortkastade pengar.

Vad vet du om TS familjesituation? Hen kanske har fru/make och åtta barn.
Citera
2023-12-29, 16:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Vad vet du om TS familjesituation? Hen kanske har fru/make och åtta barn.

Ingenting därav min fråga.
Citera
2023-12-30, 20:23
Medlem
Jag har alltid undrat hur en livförsäkring funkar, om jag tar en livförsäkring på mig själv och väljer 3 miljoner som försäkringsbelopp, kommer min fru få exakt 3 miljoner utbetalt skattefritt av försäkringsbolaget om jag skulle gå bort?
Citera
2024-01-01, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazex
Jag har alltid undrat hur en livförsäkring funkar, om jag tar en livförsäkring på mig själv och väljer 3 miljoner som försäkringsbelopp, kommer min fru få exakt 3 miljoner utbetalt skattefritt av försäkringsbolaget om jag skulle gå bort?

Ja. I alla fall fungerar de livförsäkringar jag har på det sättet. (Ja - jag har flera.) Läs villkoren om du vill veta mer. Speciellt de inskränkningar som kan gälla vid självmord, riskfyllda aktiviteter som bergsklättring och liknande.
Citera
2024-01-08, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alientechnology

Skaffa en grupplivförsäkring via ditt fackförbund eller via ditt jobb eller via ditt banklån. Mycket billigare och du slipper i regel gå och göra en massa läkarundersökningar. Kolla in Konsumenternas Försäkringsbyrå.
Citera
2025-04-18, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyNameIsMyPassword
Skaffa en grupplivförsäkring via ditt fackförbund eller via ditt jobb eller via ditt banklån. Mycket billigare och du slipper i regel gå och göra en massa läkarundersökningar. Kolla in Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Ersättningsbeloppen brukar vara betydligt lägre än de 6 miljoner som TS tog upp. Men gruppliv är bra för de som inte kan få en vanlig livförsäkring och liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in