2023-12-29, 15:07
Medlem
Walvaters avatar
I förrgår märkte jag att min mobil var kapad. Det dök upp en massa konstiga appar i bakgrunden som till exempel kontrollera enhet på distans och en massa samsungappar jag aldrig använt och när jag sökte runt lite så kallades något kingroot user och det verkar användas för att Rota telefoner.

Jag blev av med min Google Drive och tyvärr framförallt mitt Hotmail konto som jag har haft i 20 år och det har aldrig någonsin hänt förut. Det läskigaste är att jag hittade plötsligt en massa bilder på mig från flera år sedan som
jag överhuvudtaget aldrig sett själv

Jag har misstänkt att jag varit hackad förut men ingen tror mig eftersom jag är så otecknisk och eftersom jag tidigare haft psykos.

De jag pratat med har också haft rationell argument så som varför skulle någon vara intresserad av mig som varken har pengar eller ett liv eller är intressant på något sätt?

Nyss ringde jag banken för att få tillbaka mitt mobila BankID som jag blev av med när jag återställde telefonen och de sa att jag ringde från ett annat nummer än det jag ringde ifrån. Jag försökte sätta på voice recorder och filma samtidigt men filmen stängde av sig själv när jag började ringa.

Nu testar jag igen och då säger de mitt riktiga nummer.

Jag är för dålig på teknik för att ha konkreta argument men detta är väl kanske något som tyder på det i alla fall:

Detta är inte alls bra men jag befinner mig i Stockholm och har en Android 9:

https://ibb.co/x8tVLtf
https://ibb.co/HBfTpHn

Detta är lite bättre men bevisar ingenting Men jag kollade runt lite och hade inte öppnat eller tryckt på någon av de saker men någon hade uppenbarligen gjort det:

https://ibb.co/WystJtY

Här är en grej rödfärgad, och JAG har inte dragit ett svart streck över en av grejerna. Titta noga så ser ni att det inte ser ut att stå exakt samma sak jämfört med förra bilden:

https://ibb.co/M1cMP9Q

Kan någon snälla ge mig NÅGOT råd? Har ej råd att anlita *någon som kan detta*

m v h
Citera
2023-12-29, 15:33
Medlem
Låter som att något som ha studerat dig via så kallade "social engineering".

De ha hänt med mig och jag fick göra:
  • Ring till skatteverket och bad dom att blockera ditt personnr.
  • Ring till banken och bad dom att begränsa all bankID verksam till dig. Använd bankdosan i framtiden.
  • Köp en ny mobil, eftersom mobilen kan ha blivit hackad via IMEI.

Sen skulle jag också rekommendera dig att byta google och hotmail konto. Eftersom om du även använder de, så finns de ett risk att du bli hackad igen.

Ha du använt kingroot i ditt mobil? För de är väldigt ökänd app att använda, eftersom om man inte ta bort de via ett speciellt script så fanns de ett risk att någon utomstående kunde ha hackat dig. Jag ha använt de, men nu förtiden är jag väldigt skeptiskt till den appen, eftersom den delvis stödjer den kinesiska regimen.
Senast redigerad av TheWiseOne 2023-12-29 kl. 15:36.
Citera
2023-12-29, 15:34
Medlem
Så går det när man köper Samsung. Kör på Pixel nästa gång för branschens bästa säkerhet. Om du har Android 9 är det inte konstigt att du blir kapad.

Måste dock ifrågasätta vissa delar av din historia.

Varför skulle malware göra att du ringer från ett annat samtal?
Varför drar du in en bild på att något är rödmarkerat?

Luktar psykos.
Citera
2023-12-29, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Köp en ny mobil, eftersom mobilen kan ha blivit hackad via IMEI.
Haha helvete, ren jävla lögn. Hur i helvete tror du att detta ska kunna gå till?

Citat:
Sen skulle jag också rekommendera dig att byta google och hotmail konto. Eftersom om du även använder de, så finns de ett risk att du bli hackad igen.
Det fungerar såklart inte så. Allt han behöver göra är att slå på 2FA, byta lösenord och logga ut alla aktiva användare. Sen är kontona hans igen.
Citera
2023-12-29, 15:47
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walvater

Stäng av, logga ut och sök hjälp.
Vare sig "råd" eller sympati från FB är till någon verklig hjälp för en person i din situation.
Citera
2023-12-29, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Haha helvete, ren jävla lögn. Hur i helvete tror du att detta ska kunna gå till?

Jag hade en motorola moto x4 mobil. Vad de hände med mig, att dumt nog jag kopplade upp mig till ett falsk WIFI inne i stan. Och vad hände att jag fick okända samtal, blev sura att jag hade blåst dom etc, etc. Så kollade upp via Linux, i adb mode och såg de hade installerad ett apk app, där tog över kontrollen hela mobilen och varje gång jag gjorde hard reset på den, den apk filen följde med. Jag fick kasta bort den mobilen och köpte mig en ny.
Citera
2023-12-29, 16:18
Medlem
Det är lite svårt att följa händelseförloppet i din historia, men ska försöka bena i lite olika saker i din situation:

Citat:
I förrgår märkte jag att min mobil var kapad. Det dök upp en massa konstiga appar i bakgrunden som till exempel kontrollera enhet på distans och en massa samsungappar jag aldrig använt och när jag sökte runt lite så kallades något kingroot user och det verkar användas för att Rota telefoner.

Jag blev av med min Google Drive och tyvärr framförallt mitt Hotmail konto som jag har haft i 20 år och det har aldrig någonsin hänt förut. Det läskigaste är att jag hittade plötsligt en massa bilder på mig från flera år sedan som
jag överhuvudtaget aldrig sett själv

Jag har misstänkt att jag varit hackad förut men ingen tror mig eftersom jag är så otecknisk och eftersom jag tidigare haft psykos.

De jag pratat med har också haft rationell argument så som varför skulle någon vara intresserad av mig som varken har pengar eller ett liv eller är intressant på något sätt?

Nyss ringde jag banken för att få tillbaka mitt mobila BankID som jag blev av med när jag återställde telefonen och de sa att jag ringde från ett annat nummer än det jag ringde ifrån. Jag försökte sätta på voice recorder och filma samtidigt men filmen stängde av sig själv när jag började ringa.

För det första, det framgår inte kronologiskt av din berättelse när du återställde din telefon. Det faktum att du har återställt din telefon förklarar däremot varför vissa (exempelvis Samsung-appar) återigen har dykt upp. Troligast är att du tidigare dolt eller inte lagt märke till dessa appar sedan du skaffade telefonen från första början och att du nu ser dem för 'första' gången efter att ha återställt din telefon.

Vidare, du skriver "Det dök upp en massa konstiga appar i bakgrunden som till exempel kontrollera enhet på distans", men du specificerar inte vilka dessa konstiga appar är. Har du en app som specifikt heter "Kontrollera enhet på distans", eller tolkar du in saker från någon annan app, t ex "Hitta min enhet"? Varför får vi inte skärmbilder på dessa delar av historien som är betydligt mer relevant än dina andra bilder?

Kingroot är mycket riktigt en app för att roota din telefon. Utan att veta hur just Kingroot fungerar eller vad för app du har installerat kan det vara frågan om att du A) vid ett tidigare tillfälle root:at din telefon med appen i fråga och att återställningspartitionen har skrivits över så att även vid återställning återfinns Kingroot och ev. att din telefon är rootad efter återställning eller B) att du laddat ner en app som kallar sig Kingroot men egentligen är/gör någonting helt annat, dvs en trojan.

Du skriver att du märkte att din telefon blivit kapad, men skriver inte hur du kom fram till detta. Är det indicierna i denna trådstart som fått dig att tro att telefonen blivit kapad, eller har du annan information du inte delar med dig av?

Vad gäller ditt Hotmail- och Google-konto skrev du en tråd redan för 9 månader sedan där du skrev att du blivit av med dessa konton, en tråd som påminner väldigt mycket om denna. Att du inte bytte till unika lösenord för dessa tjänster redan då och vidtog åtgärder som 2FA och dylikt, som du blev uppmanad till i den tråden, tyder på att något inte står rätt till.

Du påstår att du hittat bilder på dig själv från flera år sedan som du aldrig sett själv. Vill du berätta mer om dessa foton? Är det foton som ser ut att vara tagna med telefonens kamera medan du använder den, eller helt vanliga foton i andra miljöer? Det troligaste här så klart att du själv tagit fotona och att du inte varit medveten om det och inte sett bilderna innan alternativt inte kommit ihåg att du tagit dem. Minnesförlust under psykos är en grej.

Citat:
Nu testar jag igen och då säger de mitt riktiga nummer.

Jag har ingen bra förklaring på denna sak men en undran varför bankpersonalen och du över huvud taget verifierade numret du ringde från? Oavsett är det inte omöjligt men däremot osannolikt att någon malware skulle göra att dina samtal stundvis går från ett annat nummer. Spontant tänker jag att du utan att veta det lyckats ringa upp din bank med någon annan mjukvara som tillåter röstsamtal vilket gjort att uppringande nummer inte motsvarat ditt telefonnummer från ditt SIM-kort, men utan mer detaljer är det omöjligt att veta.

Citat:
Jag är för dålig på teknik för att ha konkreta argument men detta är väl kanske något som tyder på det i alla fall:

Detta är inte alls bra men jag befinner mig i Stockholm och har en Android 9:

https://ibb.co/x8tVLtf
https://ibb.co/HBfTpHn

Geolocation-databaser som håller koll på geografiska områden för IP-adresser är långt ifrån hundraprocentiga. IP-adresser, inte minst de som används av mobiloperatörer, taggas ofta med en geografisk placering som inte stämmer med verkligheten. Detta är fullt normalt och inget som tyder på att din telefon blivit hackad.

Citat:
Detta är lite bättre men bevisar ingenting Men jag kollade runt lite och hade inte öppnat eller tryckt på någon av de saker men någon hade uppenbarligen gjort det:

https://ibb.co/WystJtY

Här är en grej rödfärgad, och JAG har inte dragit ett svart streck över en av grejerna. Titta noga så ser ni att det inte ser ut att stå exakt samma sak jämfört med förra bilden:

https://ibb.co/M1cMP9Q

De två sista bilderna du länkar till säger ingenting mer än att vissa installerade appar är med i en lista över appar som har licensinformation. Att vissa är lila-färgade och tyder på att informationen/sidan visats tidigare är inte en indikation på att din telefon blivit hackad.

Jag orkar inte gå igenom rad för rad med ögat och jämföra de båda sista bilderna du har länkat, så du får ursäkta att jag inte bekräftar att informationen inte överensstämmer. På den andra bilden ser det ut som att MdecService.apk har det 'svarta strecket' du pratar om över sig som finns från föregående bild. Vad det svarta strecket beror på vet jag inte.

Varför EasterEgg.apk är röd-markerat vet jag inte. Jag har inte använt Android på åratal men gissningsivs har du hållit inne fingret på länken i fråga (så att CSS aktiverats motsvarande a:active snarare än a:visited, för den som undrar i HTML/CSS-termer). Det kan också röra sig om att sidan i fråga av någon anledning reagerat på licensen för den appen och därför rödmarkerar den. Vad det är låter jag vara osagt då jag inte är insatt i hur Licenser för öppen källkod-sidan i Androidtelefoner fungerar i detalj, men jag ser ingen anledning att du ska oroa dig för detta.

Vid en snabb googling på EasterEgg.apk dyker det upp en tråd där någon scannat en fil namn EasterEgg.apk på VirusTotal varpå 8 antivirusprogram har flaggat filen som potentiell trojan. Om det faktiskt är en trojan/malware eller false positives är omöjligt att veta med så lite information och utan att kontrollera den filen du faktiskt besitter.

Citat:

m v h

Några generella råd för din situation:

1) Återställ åtkomst till dina konton som blivit hackade (Hotmail, Google) och ändra lösenord på dessa till unika lösenord för respektive tjänst samt försäkra dig om att andra enheter är utloggade från tjänsterna.
2) Se över lösenord till andra tjänster där du använt samma lösenord som till ditt Google- och Hotmail-konto och ändra lösenord och där möjligt slå på tvåfaktorsautentisering eller andra extraskydd.
3) Skaffa en modernare mobiltelefon och börja om från scratch och återanvänd inte lösenord. I det väldigt osannolika fall att din telefon faktiskt har blivit hackad, rootad och det finns indikationer på att du inte blir av med problemet trots återställning bör du anse telefonen som förbrukad och osäker. Vidare är telefonen/Android-versionen så pass gammal att du inte kan förväntas vara skyddad mot aktuella hot och sårbarheter, varför du för sakens skull bör ha en modernare telefon/Android-version ändå.
4) Prata med din läkare om situationen. Det är omöjligt utifrån vad du beskriver att veta med säkerhet om du blivit hackad eller det är resultatet av psykos eller motsvarande, men med dina tidigare trådstarter i samma ämne och hur du 'fastnat' i denna förklaringsmodell är det inte otroligt att detta är ett symtom på psykossjukdom och vanföreställningar än något som faktikt hänt.

Jag utesluter inte att du installerat något skit som gjort din telefon ägd och att detta är verkligt snarare än psykotiska symtom, men om det är så finns det enkla, konkreta tekniska åtgärder du kan vidta för att undvika att detta händer igen. Vänligen vidta dessa åtgärder parallellt med att du håller kontakt med vården om denna situationen, oavsett om det är en fråga om psykotiska symtom eller inte är det bara fördelaktigt att återställa åtkomst till och säkra upp dina konton.

Lycka till.
Citera
2023-12-29, 16:35
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann

Det kallas SIM-swapping.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/SIM_swap_scam
Citera
2023-12-29, 17:21
Medlem
Popetoterors avatar
Fabrikåterställ skiten vad är problemet.
Och beställ nytt sim kort, om det är IMEI som är kapat byt mobil.
Senast redigerad av Popetoteror 2023-12-29 kl. 17:25.
Citera
2023-12-29, 17:24
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Fabrikåterställ skiten vad är problemet
Problem? Vadå problem. Ts har inga problem.

(FB) Tyder min bakgrundsaktivitet på någon form av hackning?
(FB) Vad föreställer min bild – har den redigerats?
(FB) Är säker på att jag är digitalt stalkad - säger dessa enkla bilder något om detta?
(FB) Resultat av att injicera saliv och ofiltrerade piller
(FB) Konstig smak i munnen när jag slår i huvudet ordentligt
Citera
2023-12-29, 17:50
Medlem
Walvaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Fabrikåterställ skiten vad är problemet.
Och beställ nytt sim kort, om det är IMEI som är kapat byt mobil.
jag fabriksåterställda den tyvärr igår som jag skrev och därför blev jag av med mitt Hotmail konto för alltid.

Mitt telefonnummer är registrerat för återställning men det går inte av någon anledning och det skulle inte förvåna mig om vem det nu är som ser till att skriva in mitt telefonnummer Tre gånger så att jag inte kan göra det
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Problem? Vadå problem. Ts har inga problem.

(FB) Tyder min bakgrundsaktivitet på någon form av hackning?
(FB) Vad föreställer min bild – har den redigerats?
(FB) Är säker på att jag är digitalt stalkad - säger dessa enkla bilder något om detta?
(FB) Resultat av att injicera saliv och ofiltrerade piller
(FB) Konstig smak i munnen när jag slår i huvudet ordentligt

Ja Och därför förstår jag att det är svårt att tro på det jag säger men kan du inte bemöta det jag faktiskt skriver istället för att berätta opålitlig jag är?
Citera
2023-12-29, 19:38
Medlem
Citat:

Hur har dina tidigare psykoser visat sig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in