2023-09-12, 09:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Då får vi kanske snart se vad Kimmens lilla vapenindustri går för.
Är det några mer kvalitativa saker tro? Eller kommer ryssen stå där med lång näsa för att inget fungerar som det skall?

vi får väl hoppas på att det bara handlar om vanlig ammunition?

"But one expert believes the rogue state's stockpile of chemical weapons could also bring catastrophic consequences.

The Center for Nonproliferation Studies estimates North Korea has between 2,500 and 5,000 metric tons of chemical weapons.

In particular, it has a large supply of VX, the deadliest nerve agent ever created;

De Bretton-Gordon has described VX as "the most toxic chemical weapon ever produced,

"I think we now know that they have 5,000 tons of VX," de Bretton-Gordon said,

https://www.nbcnews.com/news/north-korea/north-korea-also-has-nerve-agent-vx-chemical-weapons-expert-n802231
Citera
2023-09-12, 15:30
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
vi får väl hoppas på att det bara handlar om vanlig ammunition?

"But one expert believes the rogue state's stockpile of chemical weapons could also bring catastrophic consequences.

The Center for Nonproliferation Studies estimates North Korea has between 2,500 and 5,000 metric tons of chemical weapons.

In particular, it has a large supply of VX, the deadliest nerve agent ever created;

De Bretton-Gordon has described VX as "the most toxic chemical weapon ever produced,

"I think we now know that they have 5,000 tons of VX," de Bretton-Gordon said,

https://www.nbcnews.com/news/north-korea/north-korea-also-has-nerve-agent-vx-chemical-weapons-expert-n802231

Den är ju fin.
Vi får väl tro att några högra herrar gjort klart för Pruttens lakej vad som väntar om han gör något sådant. Och, vi får hoppas på att de tror det.
Citera
2023-09-24, 11:37
Medlem
North Korean leader Kim Jong Un has vowed to promote cooperative relations with China in a letter to President Xi Jinping, the North’s state media KCNA reported on Sunday.

The letter was in response to congratulations Xi sent for the North’s founding anniversary this month where the Chinese president had expressed his willingness to strengthen strategic communication and working-level cooperation. https://srnnews.com/north-koreas-kim-tells-xi-in-letter-he-hopes-to-promote-cooperation-kcna/

Snart är Nordkorea med på samarbetståget mellan Kina och Ryssland.
Citera
2023-10-08, 15:31
Medlem
Drastisk ökning i tågtrafiken mellan Nordkorea och Ryssland. Vapen till den kommande offensiven?
Rail traffic along the North Korea-Russia border spiked this week to the highest in years, suggesting arms supply by Pyongyang to Moscow after their leaders discussed deeper military cooperation, a U.S. think tank said on Friday.

Satellite imagery showed an "unprecedented" 73 or so freight cars at Tumangang Rail Station in the North Korean border city of Rason, the Beyond Parallel Project of the Washington-based Center for Strategic and International Studies said in a report.

https://www.reuters.com/world/north-korea-russia-rail-traffic-surges-suggesting-arms-supply-think-tank-2023-10-07/
Satellite imagery of North Korea’s Tumangang Rail Facility at the border with Russia captured on October 5, 2023, shows an unprecedented number of freight railcars, totaling approximately 73 railcars. ... The level of rail traffic is far greater than what Beyond Parallel has observed at the facility during the past five years, even compared to pre-Covid-19 levels. Given that Kim and Putin discussed some military exchanges and cooperation at their recent summit, the dramatic increase in rail traffic likely indicates North Korea’s supply of arms and munitions to Russia.

https://beyondparallel.csis.org/dramatic-increase-in-dprk-russia-border-rail-traffic-after-kim-putin-summit/
Senast redigerad av Swordomer 2023-10-08 kl. 15:34.
Citera
2023-10-08, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Drastisk ökning i tågtrafiken mellan Nordkorea och Ryssland. Vapen till den kommande offensiven?

Citat:
[..] Satellite imagery showed an "unprecedented" 73 or so freight cars at Tumangang Rail Station in the North Korean border city of Rason [..]
Nu är Väst så försvagade att de skiter i brallan pga att det rullar 73 stycken godsvagnar från Nordkorea till Ryssland.
Citera
2023-10-23, 05:02
Bannlyst
Tänk att folk tror att Kim skulle vara någon som styr detta sjukt intressanta land men för att egentligen bara vara en symbol som är tjock för att göra allting ännu mer bisarrt och sjukt.

Jag skulle byta mitt liv här i Sverige mot en nordkoreansk om det så var möjligt men tyvärr är det bara möjligt när jag drömmer mig bort men man undrar ju om hela befolkningen är underground speciellt när vi har alla sateliliter och sådär vilket skulle ge många numera möjligheten att kunna "spionera" på detta landet likt vi kan se i krig numera men det finns ingenting som tyder på att det finns liv i detta landet.

Det är nästan så att man börjar undra ifall om det inte är ett spel för galleriet där det hela är en en annan nation som styr. Det finns ingenting som talar för någonting annat och bara det att kärnvapen tillverkas där är ju bara det bissart som att ingenting finns men kärnvapen det vet man finns.

Får jag någonsin så möjligheten att ha kontroll över en helikopter eller drönare och åker till kina så skall jag livestreama samtidigt som jag flyger över om det så är det sista jag gör.

Undra varför ingen annan gjort liknande saker som har möjligheten?

Jag har precis noterat avikelser i google maps, numera kan man inte ens se gränsen eller tullen vid norska gränsen till ryssland förut var det bara så mot nordkorea men det är något som förändrats sista tiden att saker och ting inte är möjliga att följa längre även på denna sidan av landet som gränsar det bisarra nordkorea.

Kollar man uppe i norr vid norges del som matchar mot ryssland dvs Sollila Lodge och använder streetview så ser man att den ryska delen är helt omöjlig att få insyn i så var det bara mot nordkorea tidigare detta är väl inte riktigt om nordkorea men då det har varit så enbart vid nordkoreanska gränsen på östra sidan av ryssland så är det ändå intressant. Vissa delar som kunde ge en insyn om det så vore ett träd på nordkoreanska gränsen är också "avskalat" vid nordkorea då har jag nästan flygit klart i en liknande simulator som bara följer deras gränser i google maps.
Senast redigerad av IPuh 2023-10-23 kl. 05:26.
Citera
2023-11-11, 05:33
Medlem
wwrs avatar
Här är en annan produktion med det ärtiga bandet som liknar sjuksystrar. De sjunger om det nya århundradet och hyllar ungdomen. Vem vet, kanske även Nordkorea kommer att sänkas i den globala röran?

https://youtu.be/Xtljy9v3yFE

Man skall naturligtvis ifrågasätta vad som kan vara deep fake från det stängda landet. Men jag tippar denna video är äkta. Att lägga ut på Flashback kan hjälpa till med den distinktionen.
Senast redigerad av wwr 2023-11-11 kl. 05:38.
Citera
2023-11-11, 13:06
Medlem
wwrs avatar
Jag måste säga att jag har nog snöat in lite på The Moranbong Band. (Av rent politiskt intresse förstås. Det gäller att ta tillvara på de få inblickar man kan få i det slutna Nordkorea.)

Glatt och medryckande framförande.

Texterna är klatchiga:

"Join the parade, firmly trampling over the Yankee Devils' surrender papers"

https://youtu.be/tzdY1eLOePQ

Utan tvekan intressanta videos. Vad jag förstår är de inte fejkade men andra kanske har annan uppfattning.
Citera
2023-11-13, 15:50
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag måste säga att jag har nog snöat in lite på The Moranbong Band. (Av rent politiskt intresse förstås. Det gäller att ta tillvara på de få inblickar man kan få i det slutna Nordkorea.)

Glatt och medryckande framförande.
Dom videorna du länkade till är tagna från den här YouTube-kanalen: https://www.youtube.com/channel/UCOjDX4zlqAp4JSelt-p3Eqw
Där hittar du flera 100 videor med Moranbong band, även hela konserter, och alla med undertexter på ett flertal språk inklusive engelska.

Dom här tjejerna var genuint jättepopulära under sin aktiva tid i Nordkorea. Dom hade närmast monopol på den populärmusikaliska scenen. Vart du kom, på restauranger, hotell, i tunnelbanan eller på TV var det dom som hördes/visades. Det hjälpte inte ens att hålla sig utomhus eftersom dom spelades på dom stora bildskärmarna som sitter lite varstans.

Runt 2014 ryktades det bland förståsigpåare i Sydkorea att ledaren (1a-fiolen) fått sådan idolstatus att Kim Jong-un kände sig hotad och plockat bort henne. Senare skulle det visa sig att hon egentligen drabbats av en inflammation i vänsterhanden p g a för mycket spelande...

Vad jag förstår var dom värnpliktiga musiksoldater, därav uniformerna. Efter att dom fullgjort sin 5-åriga värnplikt 2017 och avslutat med en mega-turné runt hela landet, upplöstes bandet. Inga kommersiella baktankar där inte...

Här kan du läsa om turnén 2017: https://morandisco.wordpress.com/2017-09-13/
En helt osannolik historia som rentav skulle kunna platsa Guinness rekordbok...

Citat:
https://youtu.be/tzdY1eLOePQ
Den där kanalen med Yeonmi Park bör man nog hoppa över om man inte vill få sig ett gott skratt som sen fastnar i halsgropen eftersom hon blivit en så tragisk figur. Hon är en mytoman som kan få ur sig vad som helst "I Nordkorea finns ingen ström så man får skjuta tågen för hand" (hos Joe Rogan).

Hon började som lynnig fjortisbimbo när hon flydde till Kina och blev sedan den mest betalda kändis-avhopparen. Hon har av lätt insedda skäl varit väldigt populär i USA ända tills hon nyligen började kritisera demokraterna för att likna Nordkorea genom att alla måste tycka lika om woke etc. Men just där har hon faktiskt ironiskt nog en poäng...

Skulle inte förvåna mig om hon plötsligt åker hem till Nordkorea igen, gör avbön och lägger in sig på avgiftning... Hon ser ut att må dåligt... Egentligen jättesöt och bara 29 år... Stackars människa...

Citat:
Utan tvekan intressanta videos. Vad jag förstår är de inte fejkade men andra kanske har annan uppfattning.
Det mesta i Nordkorea är inte fejk. Om du tror det är du propagandaskadad (av Radio Free Asia etc). Jag har varit runt lite varstans på landet där och verkligen kollat efter i byarna. Allt är rent och prydligt och det ligger inga lik på gatorna (som Yeonmi hävdar). Däremot norrut på den ryska landsbygden kan det vara väldigt skräpigt med sophögar och annat... (sådan är kapitalismen...)
Citera
2023-11-14, 20:02
Medlem
Hur bra vapen och hur många kan Ryssland snabbt erhålla?
Senast redigerad av Tellusstar 2023-11-14 kl. 20:03. Anledning: Tillägg
Citera
2023-11-19, 11:14
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paponim
Det mesta i Nordkorea är inte fejk. Om du tror det är du propagandaskadad (av Radio Free Asia etc). Jag har varit runt lite varstans på landet där och verkligen kollat efter i byarna. Allt är rent och prydligt och det ligger inga lik på gatorna (som Yeonmi hävdar). Däremot norrut på den ryska landsbygden kan det vara väldigt skräpigt med sophögar och annat... (sådan är kapitalismen...)
Jaså, du har varit "lite varstans" i landet.. Tror inte det är tillåtet att drälla runt i Nordkorea och inspektera renligheten där. Och när det gäller propaganda så är förmodligen kommunistländer världsmästare i den grenen. Problemet för dem är dock att alla skrattar åt den.
Citera
2023-12-29, 03:44
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Jaså, du har varit "lite varstans" i landet.. Tror inte det är tillåtet att drälla runt i Nordkorea och inspektera renligheten där. Och när det gäller propaganda så är förmodligen kommunistländer världsmästare i den grenen. Problemet för dem är dock att alla skrattar åt den.

Jag har haft en och annan diskussion med Paponim i den här tråden. Åsiktsmässigt står vi långt ifrån varandra, men jag hyser stor respekt för hans (rätt övertygad om könet) kunskaper om Nordkorea. Skulle tro att han varit gäststuderande på Kim Il-sung universitetet i Pyongyang. För en sådan inbjudan bör han rimligen varit förtroendevald i någon kommunistisk ungdomsorganisation eller vänskapsförbund med Nordkorea.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in