2023-12-28, 10:38
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Du måste väl ändå mena den ukrainska och västliga katastrofen?

Marinka, nu som bekant i ryska händer... Nästa stad till rakning?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/marinka-bombad-till-ruiner-ukrainska-styrkor-har-lamnat-staden

Efter 18 månader har ryZZland lyckats radera ut ett mindre samhälle med 9000 invånare från kartan. Verkligen imponerande insats av ryZZarna.

Vilken blir nästa by ni ska spendera 18 månader på er för att förstöra?
Citera
2023-12-28, 10:39
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boll321
https://marcusoscarsson.se/just-nu-ryssland-pekar-mot-norden-ni-ska-lida-forst-av-alla/

Öppna upp ny front?

Citat från artikeln:

Citat:
Enligt Ryssland kommer Finland inte bara få smaka på konsekvenserna av att ha tagit steget över till Nato.

Landet kommer också att stå först i kön att drabbas om spänningarna mellan Ryssland och västvärlden ökar ytterligare, varnar den ryska diplomaten Mikahil Ulyanov enligt Reuters.

– De har levt i lugn och i fred och hamnade plötsligt mellan Ryssland och Nato som en medlem i den alliansen.

Ryssland har ett tag nu hotat allt och alla då de tycks tro det är så man skapar goda förbindelser med sina grannländer. Men som vi sett blir ju effekten den rakt motsatta. Så nä, de är fullt upptagna i Ukraina nu. Att öppna en front mot Finland, med hela NATO (och EU) bakom sig, skulle ju knappast underlätta, om man uttrycker det försiktigt.

Effekten det kommer få är istället dem rakt motsatta till vad Ryssland önskar. D.v.s. att Finland istället kommer satsa än mer på sitt försvar. Liksom försöka få än fler trupper från andra länder (USA) placerade i landet. Och jobba för än fler sanktioner mot Ryssland. Och därtill öka sitt stöd till Ukraina. Samt försöka övertala andra länder att göra detsamma i samtliga ovanstående fall.

De är verkligen inte så sluga de där ryssarna...
Citera
2023-12-28, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Vi diskuterar inte sådan logik i denna tråd, se "4) Diskussioner om andra nutida eller historiska krig och konflikter".

Jag tycker det går utmärkt att diskutera logiken, eller snarare bristen på logik, i att Ryssland skulle få behålla de delar de ockuperat olagligt utan att diskutera andra nutida eller historiska krig.

Så jag frågar igen - Med vilken logik skulle Ryssland få behålla den ockuperade marken?
Citera
2023-12-28, 10:47
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Dålig bortförklaring, det syntes ju vad du sysslade med, hädanefter är du 100& vatnik.

Och du skiter ner dig igen med att skylla dina lögner på en CNN-länk...??

Ajdå, det gjorde jag faktiskt.

Ursprungligen svarade jag på ett inlägg om Boris Johnsson och om han åkte till Kiev och förespråkade krig eller inte.
Sedan är det givetvis inte Boris fel att Ukraina skrev på ett avtal eller inte.

Arakhamia i statlig Ukrainsk TV

https://youtu.be/0G_j-7gLnWU

"Lets fight"
Citera
2023-12-28, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Under sovjetunionens hey days så var allt tekniskt know how samt vapenproduktion stationerat i Ukraina. Tex Antonov är ett ukrainskt flygplan. Även Kalaschnikov (han som uppfann vapnet) var en ukrainare.

Ryssarna kan inte ens uppfinna toa inomhus

Även automatladdade stridsvagnar (t-64) som är basen för alla ryska stridsvagnar designades och byggdes i Ukraina.
Citera
2023-12-28, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Citat från artikeln:

Ryssland har ett tag nu hotat allt och alla då de tycks tro det är så man skapar goda förbindelser med sina grannländer. Men som vi sett blir ju effekten den rakt motsatta. Så nä, de är fullt upptagna i Ukraina nu. Att öppna en front mot Finland, med hela NATO (och EU) bakom sig, skulle ju knappast underlätta, om man uttrycker det försiktigt.

Effekten det kommer få är istället dem rakt motsatta till vad Ryssland önskar. D.v.s. att Finland istället kommer satsa än mer på sitt försvar. Liksom försöka få än fler trupper från andra länder (USA) placerade i landet. Och jobba för än fler sanktioner mot Ryssland. Och därtill öka sitt stöd till Ukraina. Samt försöka övertala andra länder att göra detsamma i samtliga ovanstående fall.

Vi får se. Jag såg att finnarna säger att de inte behöver utländsk trupp utan själva kommer att skicka trupp utomlands istället. Obs jag har ingen källa på detta men när det gäller finnar kan vi inte utesluta något
Citera
2023-12-28, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Under sovjetunionens hey days så var allt tekniskt know how samt vapenproduktion stationerat i Ukraina. Tex Antonov är ett ukrainskt flygplan. Även Kalaschnikov (han som uppfann vapnet) var en ukrainare.

Ryssarna kan inte ens uppfinna toa inomhus

Det värsta för Ryssland är att dom skaffar sig fiender överallt. Inte många länder uppskattar Rysslands maktspråk.
Citera
2023-12-28, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Citat från artikeln:

Mm - Ryssland sitter och gråter som en bortvald partner som nu ser sin gamla partner gå till en ny partner.

Jag hoppas Ryssland inser att det är deras egna agerande som gjorde att Finland valde att gå med i NATO.

Förhållandet som Ryssland och Finland hade sedan andra världskriget fungerade bara så länge ena parten uppför sig. När Ryssland visar att de är villiga att göra som de gjorde i Ukraina så är en sådan relation inte värd något.
Citera
2023-12-28, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Ukraina för väl göra som dom vill, jag svarade på ett inlägg om Boris Johnson och att han tipsade om att krig var lösningen och han fick som han ville.

Jag länkade CNN, om du anser det vara äcklig desinformation aka Goebbels så ok.

Var i CNN länken nämns Boris? Det står bara att krim skulle bordläggas i 15 år.
Något som diskuterades INNAN 2022.

Eller fixade du en bättre cnn länk?
Citera
2023-12-28, 10:51
Medlem
Den pro-ukrainske youtubern Denis Davydov säger idag att Ukrainska styrkor har tagit mark söder om Horlivka.

Det verkar som om Ukrainska styrkor är inne på områden som varit rysk-kontrollerade sedan 2014.

Det går inte att se detta som ett ryskt styrkebesked.
Citera
2023-12-28, 10:53
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Jag tycker det går utmärkt att diskutera logiken, eller snarare bristen på logik, i att Ryssland skulle få behålla de delar de ockuperat olagligt utan att diskutera andra nutida eller historiska krig.

Så jag frågar igen - Med vilken logik skulle Ryssland få behålla den ockuperade marken?

Ja du tycker det men det tycker inte många andra, däribland jag.
Citera
2023-12-28, 10:53
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Förutom att Zeliensky har vägrat skriva under det. Du är lite sent ute. (Och det gällde bara kvinnor)
Ryssarna håller dock på att driva igenom en lag som gör det lagligt att rekrytera barn från de ockuperade områdena.

Självklart. Det inte alla kvinnor som tar med sig sina barm till jobbet - oavsett vad de jobbar med. Så nej, naturligtvis inga barnsoldater. Men det va ju givetvis inte häller vad Denys avsåg. Dom nya lagförslagen skall dessutom godkännas av parlamentet.

12:15 --->
https://youtu.be/-C_kCurKdJo?t=735
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in