2023-12-28, 10:56
Medlem
Jag har en del riktigt sura aktier där jag har tappat 70-90%
Av någon anledning säljer jag inte dom och tar förlusten utan hoppas.. hur gör ni?
Har ni regler för att exempelvis sälja när man tappat 20% eller vilken strategi är enkel och vettig?
Mitt bästa sparande är faktiskt Lysa just nu...
Citera
2023-12-28, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Av någon anledning säljer jag inte dom och tar förlusten utan hoppas.. hur gör ni?
Har ni regler för att exempelvis sälja när man tappat 20% eller vilken strategi är enkel och vettig?

Det är svårt det där, rent allmänt är vi människor benägna att sälja för att säkra vinst men vi är obenägna att acceptera en förlust.

Konsekvensen av det kan bi att vi säljer de bra aktierna som stiger, men behåller förlustbolagen.

Till sist får vi en portfölj av surdegar.

Det där är väl grunden i vår mänskliga psykologi,

Svårt att veta om du skall sälja utan att veta vilka aktierna är.
Citera
2023-12-28, 11:35
Medlem
Citat:

Inget fel på Lysa. Har själv en del där " på prov"

Alla sitter på någon mer eller mindre dålig placering som inte slagit väl ut.

Tele2, 5 år gammalt innehav med förlust 30 %
Intrum, 5 år gammalt innehav med 60% förlust.

Jag behåller med hopp om uppgång och att dom direktavkastar hyggligt.
Citera
2023-12-28, 11:48
Medlem
Citat:

Du ska ju kontinuerligt utvärdera din portfölj. Oavsett om du äger aktie x eller inte, är den köpvärd vid dagens kurs? Om ja. Om du inte har aktie x köp aktie x. Har du redan aktie x blir frågan snarare om du vill öka eller bara behålla.

Detsamma gäller vid sälj. Är aktie y köpvärd vid rådande kurs? Om nej, har du aktie y sälj den, har du inte aktie y köp den inte. Eventuellt korta den om du har hög conviction.

Vilken anskaffningskurs du har är irrelevant, möjligtvis i skattehänseende om du äger i depå (ta fram förlust/vinst inför årsskiftet).
Citera
2023-12-28, 11:49
Medlem
KJosefs avatar
Det är en hyfsad idé att ha en 20% stop loss på allt man äger. Jag gör inte det men det är ett rimligt råd till genomsnittspersonen.

För de aktier som redan är ner 70-90% hade jag utvärderat värdering och kvalitet. Är det olönsamma bolag som är högt värderade så är det bara att sälja. Många av bubblorna från 2021 är inte billiga 70-90% ner så man kan skydda sig från mer nedsida även här.
Senast redigerad av KJosef 2023-12-28 kl. 11:52.
Citera
2023-12-28, 12:00
Medlem
För min del beror det på vad jag tror om framtidsutsikterna för bolaget och varför kursen dalat. Att en aktie sjunkit 50% behöver ju inte betyda att den för alltid kommer tappa i värde. Men som sagt, man ska ju tänka till. Många köper ju aktier när de rasat och tänker att de är billiga utan att tänka på varför värdet rasat. Northland var väl ett praktexempel då folk gick in och köpte för 4kr efter att kursen rasat från 12kr eller vad det var. Antar att de inte brydde sig om att det saknades några miljarder för att ro projektet i hamn utan tänkte att kursen snart återhämtar sig trots att det var ganska tydligt att konkursen låg väldigt nära.
Citera
2023-12-28, 12:11
Medlem
Är glad att jag inte sålt coinbase i alla fall. Kommer dock sälja hälften när jag gjort +/-0.

Däremot goobit group har jag inga förhoppningar att se mina pengar igen
Citera
2023-12-28, 12:28
Medlem
Citat:
Beror helt på anledningen till nedgången. Aktier kan ju lätt röra sig >20 % neråt på allmän marknadsoro eller att marknaden får sig för att en viss sektor ska handlas ner. Har inget speciellt hänt i bolaget passar jag då ofta snarare på att öka.

Är det däremot en större bolagsspecifik nedgång och det har hänt något som ändrar caset från vad jag räknade med när jag ursprungligen köpte aktien så brukar jag sälja. Tittar jag i backspegeln på sådana fall så är felet jag gjort snarare att jag varit för långsam med att ta förlusten. Har dock ingen speciell procentsats jag säljer vid utan det beror på vad som hänt.
Citera
2023-12-28, 12:51
Medlem
Citat:

Är det hyfsad direktavkastning ligger jag kvar för det mesta och minskar förlusten på så vis. Annars säljer jag nog en andel och avvaktar vad som händer, ser det sen hopplöst ut är det bara att dumpa.
Citera
2023-12-29, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Inget fel på Lysa. Har själv en del där " på prov"

Alla sitter på någon mer eller mindre dålig placering som inte slagit väl ut.

Tele2, 5 år gammalt innehav med förlust 30 %
Intrum, 5 år gammalt innehav med 60% förlust.

Jag behåller med hopp om uppgång och att dom direktavkastar hyggligt.
Har tele2 och intrum i min bag jag oxå, mitt sämsta köp är nu Misen energy som jag blev pålurad av någon podd (mitt eget fel dock) och SBB D är kanske ingen höjdare heller..
Senast redigerad av Mr.tubbs 2023-12-29 kl. 10:20.
Citera
2023-12-29, 11:17
Medlem
Citat:
Har tele2 och intrum i min bag jag oxå, mitt sämsta köp är nu Misen energy som jag blev pålurad av någon podd (mitt eget fel dock) och SBB D är kanske ingen höjdare heller..

Tyvärr tror jag det är oundvikligt, man får vara glad att andra aktier och tillgångslag gått bättre
under året.
Citera
2023-12-29, 21:48
Medlem
Citat:
Tele2 är ändå stabil och har fina marginaler. Med större stabila bolag är det bästa oftast att hålla och köpa mer i dipparna har jag märkt.
Mindre förhoppnings bolag däremot är en annan fråga och där är volatiliteten ofta hög.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in