2023-12-28, 10:26
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
En ansvarig ifrån företaget hade hört av sig till EXP under annandagen och bekräftat situationen.

Överenskommelsen enligt denne var att de skulle betala via faktura men personalen tyckte det var mycket pengar, det blev hetsigt. Så gästerna lämnade.
Länk?
Citera
2023-12-28, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag ska bara förstå det här rätt. Om vi antar att förklaringen stämmer att någon bokat i det här företagets namn utan att någon från företaget varit där, så är din lösning att "sälja fakturan till HA"?

Du menar att jag ringer "indrivning direkt" och säger "ge mig 50 000 kr och sen gå och spöa DrunkenZealot och kräv 80 000 kr" och resultatet skulle vara att jag får 50 000 kr och du får stryk? Tror du på fullaste allvar att det är så indrivning fungerar?

Han har ingen aning om vad han pratar om.
Citera
2023-12-28, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Länk?

https://www.expressen.se/nyheter/sve...inom-ett-dygn/

"Expressen har fått fakturan, där det står att förfallodagen är på onsdag 27 december. "

Nu är det den 28 dec. Vad tror ni - är fakturan betald?
Citera
2023-12-28, 10:32
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Länk?
I en uppdaterad version i Expressen.
Jag vet inte om det stod med ifrån första början.

Citat:
Under annandagen har en ansvarig på företaget hört av sig till Expressen. Han uppger att de hade kommit överens med ägaren om att betala via faktura, men att anställda på restaurangen inte kände till det, vilket ledde till bråk.

– Servitörerna tyckte att det var mycket pengar och krävde att vi skulle betala direkt, säger mannen.

Han säger att personalen hotade med att larma polisen.

– Det blev lite hetsigt där. Sedan stack vi därifrån.
Citera
2023-12-28, 10:36
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag ska bara förstå det här rätt. Om vi antar att förklaringen stämmer att någon bokat i det här företagets namn utan att någon från företaget varit där, så är din lösning att "sälja fakturan till HA"?

Du menar att jag ringer "indrivning direkt" och säger "ge mig 50 000 kr och sen gå och spöa DrunkenZealot och kräv 80 000 kr" och resultatet skulle vara att jag får 50 000 kr och du får stryk? Tror du på fullaste allvar att det är så indrivning fungerar?
https://www.eurofinans.se/salj-faktu...AaApDdEALw_wcB

Ok, lång länk. De har sina sätt att få in pengarna.
Citera
2023-12-28, 10:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
'
Ja, det är oavsett aldrig helt problemfritt att få betalt så här stora summor när festen för länge sedan är över och alla redan skitit ut vad de satte i sig.
Just smita från notan är annars ett klassisk zigenartrick och det har förekommit ett antal liknande smitningar genom åren i Malmö. Araber tvivlar jag på skulle sjunka så här lågt. De är visserligen luriga, men de gillar också att flasha med pengar och just att smyga ut från restaurangen för att slippa betala kan jag inte tänka mig skulle vara deras stil.

Nu var det ju inte andra araber som ägde restaurangen och då är det OK att smita från betalningen enligt deras kultur.
Citera
2023-12-28, 10:56
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smogaffet
Instämmer helt i att jag har svårt att tro att detta är gjort av någon annan folkgrupp än zigenare. Det märkliga är att resturang ägaren ens tror på att detta sällskapet tänker betala. Jag hade aldrig ens serverat dem ..
Kan såklart ha fel men jag skulle bli mäktigt förvånad ifall fakturan betalas

Det finns inte en chans i världen att en restaurang av Atmosfärs kaliber skulle släppa in 35 romer utan att först ha fått betalt. Så du får nog försöka hitta ett annat huvudspår.
Citera
2023-12-28, 11:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
I en uppdaterad version i Expressen.
Jag vet inte om det stod med ifrån första början.

Ja ingen känner till att du vill betala via faktura och när krogen kräver betalt så börjar du gapa för att sedan åka därifrån.
Ja det låter som om gästerna är sanningsenliga
Citera
2023-12-28, 11:31
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorPetter
Allt det där förekommer i väldigt liten omfattning på restauranger av Atmosfärs kaliber.
På en krog som inte tar kontanter så existerar i princip inga svarta intäkter och därmed inga svarta betalningar av löner etc.
Sen kan man trolla siffrorna på annat sätt.

Taxichaufförer när de får en längre körning för 1000+ kronor brukar säga till sina kunder att kortmaskinen är sönder och de måste betala kontant

Restauranger brukade tidigare ha ett dataprogram installerat i kassan som gjorde det möjligt att radera inslagna belopp.
Citera
2023-12-28, 11:39
Medlem
Amazon-mannens avatar
Kan det vara som så att den oskyldiga byggfirma blivit "kapad", att våra gratisätare och nyttjar firmans org.nummer etc och skor sig? Tänk er ett Sularpsfarmen 2.0 ..
Citera
2023-12-28, 11:42
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Taxichaufförer när de får en längre körning för 1000+ kronor brukar säga till sina kunder att kortmaskinen är sönder och de måste betala kontant

Restauranger brukade tidigare ha ett dataprogram installerat i kassan som gjorde det möjligt att radera inslagna belopp.
Du är nog fast i 1997. Taxichaufförer som kräver kontant betalning får inga körningar och kassaregister lagen kom 2010 och sedan dess kan du inte köra extra program i kassorna.
Citera
2023-12-28, 11:45
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Kan det vara som så att den oskyldiga byggfirma blivit "kapad", att våra gratisätare och nyttjar firmans org.nummer etc och skor sig? Tänk er ett Sularpsfarmen 2.0 ..
Varför skulle då en ifrån företaget talat med Expressen och bekräftat det hela om det skulle röra sig om några kapande gratisätare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in