2023-12-27, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Favorit i repris:
Hyfsad nyårssmäll i förväg.
Svårslagen

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ryskt-krigsfartyg-totaltforstort-i-ukrainsk-attack

Höhöhö, där kom den välförtjänta vedergällningen. Mer kommer, mycket mer är på gång. Hoppas många ryssar ska få sota med sina liv
Citera
2023-12-27, 17:14
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Vad har jag hittat på? För någon dag sedan sa shiogu att man tagit Marinka men dagen efter ser man ukrainsk pansarvagn köra runt bland ruinerna och skjuta hej vilt.

Sen har Ryssland tiggt 1 miljon 152mm granater av Korea medan du påstår att ni producerar extremt mycket och är självförsörjande på vapen och ammo. Varför då tigga av Nordkorea och Iran? Visst har väst svårt att skicka 155mm då man inte vill minska egna lager för mycket men man tillverkar mycket och skickar till ukraina men det behövs mer men produktionen är ökande.

Allt jag säger bygger på fakta och bevis, det mesta du säger är propaganda utan tillförlitliga källor dvs från Kreml.

Men sluta. Inte ens Kievjuntan har hävdat att några ukrainska stridsvagnar nu kör omkring och skjuter i Maryinka. Och att Ryssland skulle ha fått artillerigranater från Nordkorea är en anka från förra året. Ryssland har egen produktion av allt från artillerigranater till drönare. Din s.k fakta är fabricerad av fulmedia och underrättelsetjänster i väst.
Citera
2023-12-27, 17:17
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Minns du Prigozhin? Han brukade stå och vråla över sina enorma förluster där och skyllde allt på Sjoguj.
Dessa enorma förluster blev till sist förmycket och han startade ett myteri och började marschera mot Moskva.

Ukrainas bästa trupper offrades givetvis inte!! Du bara önsketänker.

Jo, PMC Wagner led betydande förluster…av kåkfarare. Och det är ett faktum att Ukraina offrade stora delar av sina bästa trupper i Bakhmut. Det var därför både ukrainska generaler och NATO-rådgivare rådde Ukraina att överge försvaret av Bakhmut.
Citera
2023-12-27, 17:26
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Ytterliga ett krigsbrott av rySSnaZZarna.

https://www.reddit.com/r/RussiaUkraineWar2022/comments/18s1rlv/russians_killed_ukrainian_prisoners_of_war_27/

Ja, detta torde inte förvåna någon som känner till hur Rysslands militär uppfört sig genom tiderna då respekten för såväl människor och konventioner är lika med noll.
Det säger ju en hel del att flera tyska trupper fortsatte att kämpa efter Hitler-tysklands kapitulation, enbart för att kunna kapitulera till västmakterna och få en sportslig chans att behandlas som POW ska, då de visste att Ryssland saknade total respekt för sådant där bara tortyr och död var att vänta.

Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Här underskattades tyvärr ryssarna.
My main mistake was thinking that the amount of losses we inflicted would stop anyone. But it didn't stop Russia, - General Zaluzhny.

Diktatorn i Kreml bryr sig inte ett uns om det ryska folket utan är beredd att slakta hur många ryssar som helst i sitt vanvettiga anfallskrig.

Det är ju faktiskt det som är Rysslands "styrka" (eller svaghet i långa loppet) då de allra flesta angreppskrig där man har möjlighet att dra sig tillbaka brukar avslutas av ren självbevarelsedrift när det kostar betydligt mer än det smakar. Putin bryr sig dock inte om Ryssland som nation utan enbart sin egen politiska överlevnad, eller mer korrekt så ser han sig själv som Ryssland och därför är hans intresse också Rysslands intressen.

Det finns ju ett fint citat som fångar på det ryska tänket, och det är att känna att det inte alls finns någon poäng med en värld där Ryssland inte är stark makt. Putin drar det ett steg ytterligare och anser att det inte finns någon poäng med ett Ryssland där han inte har stark makt.
Senast redigerad av Pederhosen 2023-12-27 kl. 17:30.
Citera
2023-12-27, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Nej, det är inte alls självklart och uppenbarligen vet jag mer om militära spörsmål än du eftersom jag hört talas om begreppet taktisk reträtt. I fallet Bakhmut hade Ukraina behövt sina bäst tränade trupper i den motoffensiv som förbereddes. Det var förövrigt Zelensky som gav order om att Bakhmut skulle försvaras till sista blodsdroppen trots att både hans generaler och NATO-rådgivare avrådde från det. Du och Zelensky verkar ju i alla fall ha ungefär samma kunskaper om krigföring.

Du verkar inte alls förstå militär taktik.
1: man binder upp stora ryska styrkor som då inte kan göra något någon annanstans.
2: man slår ut 4-5 gånger mer manskap än man förlorar vilket ger en bra vinst.
3: man tillfoga stor moralisk nedgång på de ryska styrkorna, i bakhmut gick ju wagner nästan hela vägen till Moskva pga kass moral och panik i den ryska ledningen.
Citera
2023-12-27, 17:27
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Här underskattades tyvärr ryssarna.
My main mistake was thinking that the amount of losses we inflicted would stop anyone. But it didn't stop Russia, - General Zaluzhny.

Diktatorn i Kreml bryr sig inte ett uns om det ryska folket utan är beredd att slakta hur många ryssar som helst i sitt vanvettiga anfallskrig.

Vi är nog många som försökt läsa in åtminstone det lilla "give a fuck" för mänskligt liv i Kremls ringhörna (avdelning: de är väll någonstans människor, de också) men gått otroligt bet. Vad det betyder för antagandet ställt inom parantes låter jag vara oskrivet.

Personligen så satte jag inför 2023 en stor förhoppning till att deras gossar skulle krokna totalt i skyttegravarna pga. inkompetensen och hur de behandlas men icke. Tvärtom. Inte minst i mellandagarna så har vi tagit del av bilder på ryska soldater som inte visar upp en tillstymmelse av vilja till att ge upp utan istället inväntar (föredrar?) ett tillstånd av köttfärs.

Nationen och dess medborgre tycks av mycket att döma vara bortom hjälp.
Citera
2023-12-27, 17:30
Medlem
Citat:
Men sluta. Inte ens Kievjuntan har hävdat att några ukrainska stridsvagnar nu kör omkring och skjuter i Maryinka. Och att Ryssland skulle ha fått artillerigranater från Nordkorea är en anka från förra året. Ryssland har egen produktion av allt från artillerigranater till drönare. Din s.k fakta är fabricerad av fulmedia och underrättelsetjänster i väst.

Det finns ju hur mycket bildbevis som helst på att jag har rätt. Ryssar somnm laddar artilleri med granater från NK samt videobutik på ukrainsk pansarvagn som kör runt ich smäller ryssar i marinka. Sluta att bara titta på propaganda från Ryssland, vidga dina vyer. Du tror väl fortfarande att landningsskeppet som sänktes nu bara har fått lättare skador?
Citera
2023-12-27, 17:32
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Du har blandat ihop mig med någon annan. 400-500k är det enda jag angivit. Och nej, det innebär inte att hela ukrainska armén är utslagen eftersom man mobiliserade 1 miljon man förra året. Däremot vill ju Kievjuntan nu mobilisera ytterligare 500k och det blir logiskt.
Det var väl du som förra året påstod att hela det ukrainska flygvapnet slogs ut efter några dagar av kriget?
Du verkar inte haft många rätt hittills 😂😂😂
Citera
2023-12-27, 17:36
Medlem
Citat:
Du har blandat ihop mig med någon annan. 400-500k är det enda jag angivit. Och nej, det innebär inte att hela ukrainska armén är utslagen eftersom man mobiliserade 1 miljon man förra året. Däremot vill ju Kievjuntan nu mobilisera ytterligare 500k och det blir logiskt.

Någon nämnde 6-10 gånger ryska förluster.
Ryssarna har fler än 100k döda.

400k-500k döda innebär betydligt fler miljonen i förluster. Fler än totalt antal beväpnade i Ukraina inklusive poliser, gränsvakter och hemvärn. Ryssarna skulle sedan länge ha rullat fram till Kyiv utan motstånd.
Rimliga uppskattningar ligger på 350k i totala förluster för ryssarna och två tredjedelar av det för Ukraina.
Citera
2023-12-27, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Favorit i repris:
Hyfsad nyårssmäll i förväg.
Svårslagen

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ryskt-krigsfartyg-totaltforstort-i-ukrainsk-attack

Ja, jag tyckte att alla behövde lite kvällsgodis. Håll tillgodo.
Citera
2023-12-27, 17:54
Medlem
Sgt.Blands avatar
Rysk Z-bloggare spekulerar om att UAF försöker slå ut ryssens transportfartyg för att sen slå till mot bron och göra Krym i princip strandsatt. Bluesky har börjat ta fart ordentligt nu sen det blev öppet att läsa.

Citat:
Pro-war Russian milbloggers lamented the latest maritime setback. "The enemy is systematically knocking out our large landing craft (which, in addition to performing current logistics tasks, are also a reserve in case of damage to the Crimean bridge)," said a post on the Romanov Light channel, which has almost 135,000 subscribers.
Sign up for Newsweek’s daily headlines

"After the majority of the large landing craft are disabled, the enemy can launch another attack on the Crimean bridge, as well as systematize attacks on the crossings in the north of Crimea. After this, the enemy will publicly announce the 'blockade of Crimea,' which will create an argument for increasing the supply of long-range weapons."

https://bsky.app/profile/amplifyukraine.eu/post/3khjszsbzg42y
Citera
2023-12-27, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Oavsett vad cirkulerar det ju rykten att UAF ska få sin första F16 innan 2023 är slut. Man får se vad det kan komma fram för bevis de sista dagarna på året?

Jo jag vet dom skulle få det , om dom nu gör det och dom kommer till användning är det en annan femma . Varför man visar Ace combat från 2014 fattar jag inte, ger ingen bra intryck iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in