2023-12-27, 13:21
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Princen567
Videon borta nu. Hur ska man tolka det?
Så klart. Det är spritt i flera hästgrupper på Facebook redan och många som säger sig veta att så är fallet.
Citera
2023-12-27, 13:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Utmärkt att det länkas till klippet så kan användarna undersöka om det kan vara detta klipp som media refererar till och på så vis bena ut om det är Stall A*elsson artikeln handlar om, eller inte.
Nej, det är absolut inte utmärkt om ett stall som pekas ut felaktigt. Det kan förstöra hela verksamheten och det är ju inte okej om de inget har gjort.
Citera
2023-12-27, 13:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det är ju svårtolkat eftersom det logiska är att plocka ner den oavsett..
Endera för att de är oskyldiga och försöker hejda en orättvis skitstorm med utpekanden
Eller för att de är skyldiga och vill förhindra spridning av information så långt det går.
Så det är svårtolkat.
Citera
2023-12-27, 13:28
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är absolut inte utmärkt om ett stall som pekas ut felaktigt. Det kan förstöra hela verksamheten och det är ju inte okej om de inget har gjort.
Men vänta nu. Menar du att du själv inte ägnar dig åt spekulationer?🤣🤣🤣 Jag dör.

Om du dessutom tittat noga hade du sett att ab direkt citerat ett av hennes uttalande från klippet. Det råder inte mycket tvekan om saken...

Dessutom är Facebook fullt av personer, icke anonyma som bekräftar uppgifterna.
Citera
2023-12-27, 13:30
Medlem
En jävla sadistkärring, fy fan !!! Hon är den som förtjänar att bli piskad, inte de oskyldiga hästarna.
Alla som har sina hästar där måste hämta dem snabbt, om de bryr sig om dem. Hon tjänar ju pengar på djurplågeriet.
Hoppas någon hjälper hästarna.
Citera
2023-12-27, 13:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Trams!

Vi spekulerar och resonerar kring vilket stall det handlar om.

Det finns information i tråden som talar för att artikeln handlar om Stall A*elsson.

Om du har information som talar emot att det handlar om Stall A*elsson kan du presentera den.
Citera
2023-12-27, 13:37
Medlem
Det här påminner om hur de brukar misshandla elefanter och slå dem då de också tvingas bära runt på en massa turister.
Ondska ska drabba de onda människorna som misshandlar djur. Jag har tagit hand om hästar i många år, bilderna som Aftonbladet visade på hästarna visar på en fruktansvärd misshandel. Hon måste ha piskat hästarna vidrigt mycket och hårt, har aldrig sett en häst med sådana skador.
Senast redigerad av Dagdrommaren 2023-12-27 kl. 13:56.
Citera
2023-12-27, 13:43
Medlem
Hästskötarna som slår larm borde ha ringt Länsstyrelsen istället för AB. Länsstyrelsen är ju tillståndsmyndighet och kan dra in tillstånd för att ha hästar om ägaren missköter sig och djurplågeri är ju att missköta sig å det grövsta. Avskyr människor som plågar djur och endast ser dem som pengamaskiner, smuts som borde utsättas för samma sak själva.
Citera
2023-12-27, 13:50
Medlem
Min kompis häst kom hem från inredningsstil med stora sår i munnen. Det var 10 år sedan. Jag var chockad.

Jag besökte min häst flera ggr när den var iväg på det inkörning. Det var aldrig några sår eller märken efter piskrapp. Eller problem med att jag skulle komma förbi.

Inkörning är ganska tufft. Hästen ska klara av att gå framför vagn i trafik och i skog. Pisken används för att rama in hästen så den inte flyter ut åt något håll. Jag kände över min hästs kropp och inga märken i varken i mun eller på kroppen. Körning är lite mera avancerat än inridning.

Bara så att ni vet, det krävs ganska mycket kraft, våld för att skapa de där märkena.
Det finns andra vägar att gå. Märker man att hästen inte är mogen uppgiften så får man backa och vänja till muskler och huvud så hästen klarar uppgiften. Det blir såklart dyrare, där är problemet för hästägaren.
Citera
2023-12-27, 13:55
Medlem
Citat:

Jag tolkar det som att SEB inte vill förknippas med Stall A*elsson efter artiklen i Aftonbladet, där rök det sponsorskapet...

*=x
Citera
2023-12-27, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HayabusaMannen
Jag vet inte mycket om hästar eller så, men har sett V75 eller vad det nu heter. Och dom som åker med hästarna...dom piskar ju som galningar sina hästar. Varför är sånt ens lagligt?

Om dom piskar så sina hästar i LIVE-TV, så undrar jag hur dom behandlar hästarna när kamerorna är avstängda.

Nej. De PISKAR inte, utan manar med tömmarna. OM någon piskar en häst under ett lopp och domarna ser det, så måste banveterinären på travbanan (veterinär förordnad av Jordbruksverket) kontrollera ev skador på hästens bakdel. Däremot så används körspöet ofta felaktigt genom att slå på sulkyns skälmar för att skapa ljud och därigenom få igång hästens flyktbeteende... Svensk travsport är nog överlägsen andra länder när det gäller djurskydd, men vad som händer i stallet vet ju ingen.....
Citera
2023-12-27, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Kollar man beskrivningen i artikeln:

så stämmer det väldigt bra med sekvensen 28-32 sekunder i videon du länkat. I artikeln står det att:

22 sekunder in i klippet säger stallägaren visserligen inte ordet "inspirerande" men andemeningen är densamma i meningen där hon nämner att det är roligt för att hästarna lär sig snabbt. Jag har mycket svårt att se att det INTE skulle röra sig om detta stall.

Jag försökte titta på den youtube videon nu, men den fanns inte där..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in